Wageningen University & Research Centre (Wageningen UR) vervangt zijn verouderde, overbelaste Microsoft Content Management System 2002 door een oplossing van GX Software uit Nijmegen. De software beschikt over extra standaardfunctionaliteit, zoals centraal toegangsbeheer en centrale workflow, interactie met bezoekers, multichanneling en search engine optimization. Wageningen UR neemt in september de software in gebruik.
Het nieuwe contentmanagementsysteem (cms) is nodig om de grote onlinebehoefte van onderzoekers, medewerkers en studenten beter te ondersteunen.Wageningen UR schreef voor de aanschaf ervan een Europese aanbesteding uit. Die bestond uit twee delen: eerst een leverancierselectie en vervolgens het bestek. Geïnteresseerde leveranciers konden zich inschrijven op basis van het plan dat Wageningen UR presenteerde. De instelling selecteerde vervolgens een aantal kandidaten die een offerte konden indienen op basis van het definitieve bestek, licht een woordvoerder toe.
Overbelast
De belangrijkste eis voor de levering en implementatie van een cms was dat het systeem snel en stabiel kan communiceren met verschillende doelgroepen via meerdere websites. Het delen van kennis staat binnen de Wageningen UR voorop, waarbij het belangrijk is dat deze kennis op een voor de doelgroepen relevante wijze online beschikbaar is. Uiteindelijk heeft Wageningen UR voor GX Software gekozen.
Dit systeem moet vanaf september doen wat het huidige Mcms 2002 niet meer kan, namelijk het snel kunnen ondersteunen van organisatorische veranderingen. Bij het huidige systeem zijn aanpassingen complex, tijdrovend en worden ze onvoldoende doorgevoerd. Daarnaast is het Mcms 2002-systeem overbelast door het grote aantal websites (vijfhonderd) en de vele gebruikers (tweehonderd 'afdelingen') op het platform. Het beheer is hierdoor complex en foutgevoelig.
Meer mogelijkheden
Door het aanschaffen van een nieuwe oplossing wil Wageningen UR de tekortkomingen van het oude systeem verhelpen en extra standaardfunctionaliteit toevoegen. Te denken valt aan centraal toegangsbeheer en centrale workflow, interactie met bezoekers, multichanneling en search engine optimization. Bovendien wil de universitaire instelling dat processen op het gebied van (online) relatiebeheer (crm = customer relationship management) worden gefaciliteerd, zoals registratie en opbouw van profielen en het versturen van online nieuwsbrieven.