Het Kadaster heeft Capgemini geselecteerd voor een groot uitbestedingstraject op het gebied van kantoorautomatisering, werkplekbeheer en rekencentrumdiensten uitbesteden. Atos, HP, KPN Corporate Market en T-Systems hebben het nakijken. Het betreft een voorlopige gunning van een tienjarige raamovereenkomst met een geraamde waarde die tussen de 150 miljoen en 350 miljoen euro ligt. Het draagvlak onder het negentigtal automatiseerders van het Kadaster die naar de ict-dienstverlener moeten overstappen om hun werk te behouden, is niet groot.
Het contract tussen Capgemini en de landelijke organisatie voor het registreren en verstrekken van vastgoedgegevens is nog niet definitief. De afgeschreven inschrijvers kunnen nog in de zogeheten Alcatel-termijn (15 dagen) bezwaar aantekenen tegen de gunning aan Capgemini. Het betrokken ict-personeel van het Kadaster is inmiddels ingelicht. Voor de definieve gunning moet Het Kadaster nog tot een akkoord komen met de vakbonden en de ondernemingsraad (or).
Het Kadaster wil door de uitbesteding de continuïteit van de ict-diensten beter gewaarborgd hebben, meer gebruik kunnen maken van standaardoplossingen en de innovatieve slagkracht vergroten. De op handen zijnde uitbesteding zorgt voor weerstand en onrust onder de medewerkers van het datacentrum. De or heeft begin augustus de directie op de hoogte gesteld van de zorgen die er bestaan over de gang van zaken. Het liefst zou de or zien dat het uitbestedingsplan wordt uitgesteld en dat er eerst naar andere manieren gekeken wordt om de ict-organisatie binnen het Kadaster te verbeteren en goedkoper in te richten.
Vrijwillige overstap
Medewerkers maken zich zorgen om hun baan en het behoud van hun uitstekende arbeidsvoorwaarden bij een andere werkgever. Vooral oudere medewerkers zitten niet te wachten op een overgang naar een andere werkgever. Een bijkomend aspect is dat werknemers van het Kadaster als zbo (zelfstandig bestuursorgaan) een ambtenarenstatus hebben. Zij kunnen daardoor niet gedwongen worden mee te gaan naar een andere werkgever. Een overstap geschiedt op vrijwillige basis. Mensen die bij het Kadaster willen blijven, worden boventallig verklaard. Gedurende een periode van achttien maanden wordt dan bekeken of er voor hen een andere functie gevonden kan worden.
Het uitgangspunt, meldt het Kadaster, is het begeleiden van medewerkers van werk naar werk. De organisatie biedt een terugkeergarantie van 2x 18 maanden als medewerkers buiten hun eigen schuld hun baan verliezen bij de leverancier.
Capgemini
Als medewerkers ervoor kiezen om over te gaan naar Capgemini, komen zij in dienst van de divisie Infrastructure Services. De ict-dienstverlener werkt in Nederland nauw samen met zijn Indiase offshore-vestiging. Het bedrijf staat bekend om zijn stille saneringen. Recent is aangegeven dat de divisie Capgemini Application Services in Nederland zijn applicatiediensten en productdivisies in elkaar schuift. Volgens het bedrijf heeft dit geen personele gevolgen en heeft de or van Capgemini daarom een positief advies verleend. Bij Computable kwamen echter ook andere geluiden binnen die er op zouden duiden dat de herstructurering wel banen kost.
Kadaster en ict
Er werken ruim tweeduizend medewerkers bij het Kadaster, dat zijn hoofdkantoor in Apeldoorn heeft. Daarvan zijn 260 ict'ers in vaste dienst. Zo'n honderd ict-medewerkers zijn inhuurkracht. Van de 260 ict'ers zitten er circa negentig bij het rekencentrum; 170 medewerkers houden zich bezig met systeemontwikkeling, architectuur, applicatiebeheer en -onderhoud en projectmanagement. Die activiteiten worden niet uitbesteed.
Mwohh. Eigen schuld dikke bult toch? CAP doet het commercieel goed. Kadaster doet het fout. Dat blijkt alleen al uit het feit dat ze de 170 medewerkers die zich bezig houden met ontwikkeling etc. willen laten zitten. Zijn dat nou niet juist de mensen die voor verbeterd gebruik van standaardoplossingen en innovatieve slagkracht hadden moeten zorgen? Is ze niet gelukt. Komt dus ook niet meer goed. Jammer dat het kadaster niet in staat is gebleken zelf haar ICT op orde te brengen. 360 ICT’ers, waarvan 100 extern) op 2000 werkplekken kan alleen maar te wijten zijn aan beroerd management en onbekwame uitvoering.
Blijft de vraag waarom het niet mogelijk is de zaken in eigen beheer te reorganiseren en ten goede te keren en dat dit wel mogelijk zou zijn door uitbesteding aan een externe partij terwijl de verkeerde afdeling blijft zitten.
Een outsourcing ingaan met TUPE, zonder instemming van de medewerkers (OR), dat klinkt als een bommetje onder de businesscase voor Kadaster. Overigens lijkt me in tijden van Google earth & maps en streetview het een overweging om de gehele functie van het Kadaster te heroverwegen. Zeker gezien de bezuinigingsdruk in Den Haag.. 10 jaar is dan wel erg lang voor een overeenkomst. Dus misschien ook wat druk op businesscase voor Capgemini. Maar ja, wie dan komt, dan maalt, voor nu proficiat met een mooie deal.