Het Kadaster heeft Capgemini geselecteerd voor een groot uitbestedingstraject op het gebied van kantoorautomatisering, werkplekbeheer en rekencentrumdiensten uitbesteden. Atos, HP, KPN Corporate Market en T-Systems hebben het nakijken. Het betreft een voorlopige gunning van een tienjarige raamovereenkomst met een geraamde waarde die tussen de 150 miljoen en 350 miljoen euro ligt. Het draagvlak onder het negentigtal automatiseerders van het Kadaster die naar de ict-dienstverlener moeten overstappen om hun werk te behouden, is niet groot.
Het contract tussen Capgemini en de landelijke organisatie voor het registreren en verstrekken van vastgoedgegevens is nog niet definitief. De afgeschreven inschrijvers kunnen nog in de zogeheten Alcatel-termijn (15 dagen) bezwaar aantekenen tegen de gunning aan Capgemini. Het betrokken ict-personeel van het Kadaster is inmiddels ingelicht. Voor de definieve gunning moet Het Kadaster nog tot een akkoord komen met de vakbonden en de ondernemingsraad (or).
Het Kadaster wil door de uitbesteding de continuïteit van de ict-diensten beter gewaarborgd hebben, meer gebruik kunnen maken van standaardoplossingen en de innovatieve slagkracht vergroten. De op handen zijnde uitbesteding zorgt voor weerstand en onrust onder de medewerkers van het datacentrum. De or heeft begin augustus de directie op de hoogte gesteld van de zorgen die er bestaan over de gang van zaken. Het liefst zou de or zien dat het uitbestedingsplan wordt uitgesteld en dat er eerst naar andere manieren gekeken wordt om de ict-organisatie binnen het Kadaster te verbeteren en goedkoper in te richten.
Vrijwillige overstap
Medewerkers maken zich zorgen om hun baan en het behoud van hun uitstekende arbeidsvoorwaarden bij een andere werkgever. Vooral oudere medewerkers zitten niet te wachten op een overgang naar een andere werkgever. Een bijkomend aspect is dat werknemers van het Kadaster als zbo (zelfstandig bestuursorgaan) een ambtenarenstatus hebben. Zij kunnen daardoor niet gedwongen worden mee te gaan naar een andere werkgever. Een overstap geschiedt op vrijwillige basis. Mensen die bij het Kadaster willen blijven, worden boventallig verklaard. Gedurende een periode van achttien maanden wordt dan bekeken of er voor hen een andere functie gevonden kan worden.
Het uitgangspunt, meldt het Kadaster, is het begeleiden van medewerkers van werk naar werk. De organisatie biedt een terugkeergarantie van 2x 18 maanden als medewerkers buiten hun eigen schuld hun baan verliezen bij de leverancier.
Capgemini
Als medewerkers ervoor kiezen om over te gaan naar Capgemini, komen zij in dienst van de divisie Infrastructure Services. De ict-dienstverlener werkt in Nederland nauw samen met zijn Indiase offshore-vestiging. Het bedrijf staat bekend om zijn stille saneringen. Recent is aangegeven dat de divisie Capgemini Application Services in Nederland zijn applicatiediensten en productdivisies in elkaar schuift. Volgens het bedrijf heeft dit geen personele gevolgen en heeft de or van Capgemini daarom een positief advies verleend. Bij Computable kwamen echter ook andere geluiden binnen die er op zouden duiden dat de herstructurering wel banen kost.
Kadaster en ict
Er werken ruim tweeduizend medewerkers bij het Kadaster, dat zijn hoofdkantoor in Apeldoorn heeft. Daarvan zijn 260 ict'ers in vaste dienst. Zo'n honderd ict-medewerkers zijn inhuurkracht. Van de 260 ict'ers zitten er circa negentig bij het rekencentrum; 170 medewerkers houden zich bezig met systeemontwikkeling, architectuur, applicatiebeheer en -onderhoud en projectmanagement. Die activiteiten worden niet uitbesteed.
Zoals in eerdere discussies over de op handen zijnde outsourcing bij het kadaster als werd gesuggereerd, als de huidige ploeg mensen niet in staat is om innovatie te bevorderen, slagkracht te vergroten en meer gebruik te maken van standaardoplossingen, dan wordt het tijd om eens te kijken naar het functioneren van die ploeg (maar wel inclusief het management!).
Als dat betekent dat mensen hun baan met luxe arbeidsvoorwaarden kwijt raken, dan is dat vooral heel jammer, maar men zou zich kunnen realiseren dat de arbeidsvoorwaarden voor ambtenaren in het algemeen behoorlijk overdadig zijn. Ik kan me aan de andere kant ook wel weer voorstellen dat je als 50+-er niet zo zit te wachten op een baan bij een commercieel bedrijf als Cap Gemini. Ook hier geldt weer dat het management bij het kadaster best iets steviger aangesproken mag worden op het feit dat zij er blijkbaar niet in geslaagd zijn om verandering te bewerkstelligen bij de medewerkers.
Als we puur naar de cijfers kijken dan is 360 ICT-medewerkers op een organisatie van 2000 man best wel aan de forse kant.
Overigens moet ik zeggen dat ik 150 miljoen voor een organisatie van 2000 medewerkers heel fors vind voor werkplekbeheer, kantoorautomatisering en rekencentrumdiensten. Maar ook van Cap geldt dat die natuurlijk een forse hoeveelheid interne overhead heeft.
Het Kadaster klinkt al niet als een hele innoverende/vooruitstrevende organisatie. Met de opdracht die Cap Gemini heeft binnengehaald wordt dat min of meer bevestigd. In ieder geval komen de getallen vrij inefficiënt over. Zoals zo vaak bij een dergelijke organisatie hebben ze waarschijnlijk voor een deel een sterk verouderd traditioneel bestand van ICT medewerkers. Waarbij bij management en medewerkers de noodzakelijke prikkel ontbreekt/ontbrak om in de pas te lopen met de ontwikkelingen ‘buiten’ het Kadaster. Van een deel van de medewerkers die overgenomen worden door Cap Gemini zal natuurlijk redelijk snel afscheid genomen worden. Dat zal niemand verbazen. Uitzonderingen daargelaten. Gezien het model van de opdracht zal CAP Gemini z’n eigen koninkrijk kunnen gaan starten. Uiteraard een prima leerfabriek voor net afgestudeerde, die ze gaan neerzetten tegen senior tarieven. Of gaat het een keer anders? Ben benieuwd!
Ik vermoedde al wel dat het erg was bij het Kadaster (bij gedetacheerden staat Het Kadaster bekent als ‘Het Kadaver’), maar zo erg? 260 ICT-ers in vaste dienst en nog eens 100 inhuur op een totaal aan 2000 werknemers is echt een uit de hand gelopen zaak.
Ik denk dat deze case gaat dienen als een voorbeeld voor andere overheidsdiensten die vaste ICT-ers in dienst hebben. Ik noem een Rijkswaterstaat, ProRail, GBA, Waterschappen, etc. Ik denk dat de rest van de (semi)overheid met interesse meekijkt.
The party is over.
En het pensioenfonds dat in de top van de lijst met kortingen staat zal ook niet bijdragen in de bereidwilligheid over te stappen.
Ik raad de betrokkenen bij het Kadaster aan – lastig dat snap ik – om het heft in eigen hand te nemen en niet passief af te wachten totdat je bij Capgemini wordt ‘afgeleverd’. Uit artikelen en ervaringen (ook op Computable) met eerdere personeelsacquities door Cap kun je achterhalen, welk lot je wacht..
Is het niet vreemd om je voor 10 jaar vast te leggen? En mag dat wel? Volgens het aanbestedingsrecht mag een raamovereenkomst toch maar voor 4 jaar? En kun je nu al weten wat voor IT je over 5 jaar nodig hebt? En wat als de wensen wijzigen? Hogere tarieven zonder concurrentie?
@Rik, 150 tot 350 mio is wel een erg ruime marge. Komen deze cijfers van Cap zelf? Of zijn deze bedragen overgenomen uit de aanbesteding?
Arme Kadaster medewerkers. Cap zal inderdaad de, vaak wat oudere medewerker van het Kadaster, helemaal niet in dienst willen hebben. Immers, die zijn duur, hebben veel rechten opgebouwd en zijn moeilijk inzetbaar op andere projecten. Cap staat nu niet echt bekend om haar betrokkenheid bij ge-insourcde medewerkers. Ik meen dat de OR ook nog een stem heeft in het proces…veel wijsheid.
Kom kom mijn beste criticasters. Allereerst gefeliciteerd Cap met het binnenhalen van de opdracht. In tweede wil ik graag even de merites naar voren brengen bij de criticasters dat IT een vehicle is waarmee je nu eenmaal budget en uitgaven moet kunnen besparen.
Ik kan stellen, uit eigen waarneming en ondervinding, dat de meest elementaire kennis en begrip van de materie IT duidelijk niet altijd tussen de oren van IT’ers blijken te zitten en het Non IT management aan de andere kant, begrijpelijk, al helemaal niet.
Juist daardoor kunnen dit soort uitwassen en anderen, zoals onlangs KPN of EPD zo floreren. Ik moet ook constateren dat dit een schone zaak is van partijen zoals Cap die uit commercieel oogpunt op dergelijke situaties afstevenen.
Jammer dat maar weinig professionals begrijpen op welke wijze met IT als merite om te gaan. Net iets wat ze nou niet hebben meegekregen. Dat is nou net het kiemende zaadjes van alle excessen. Doodzonde.
http://www.numoquest.nl/civilematrix.nl
Oprecht veel sterkte gewenst aan de mensen die over moeten stappen naar een bedrijf waar men niet gewend is dat mensen met pensioen gaan.
Wij als Bassers kwamen hier pas achter toen wij “grijze mensen” werden genoemd. Welicht heeft u er nog iets aan als u het van tevoren verneemt.