De prijs voor ict’ers is gedaald en daarmee ook de prijs van kennis. Maar hoe belangrijk is kennis in de steeds verder ontwikkelende wereld waarin de jongere generaties vergroeien met digitalisering? De vraag is niet meer hoeveel kennis iemand bezit, maar hoe snel iemand de juiste kennis bij de situatie weet te brengen.
Voor diegene die het heeft is kennis belangrijk, praktisch en vooral makkelijk. Echter is het opdoen ervan vaak tijdrovend en kost veel energie, althans volgens de huidige methodieken. Je bent dan veel tijd kwijt aan het studeren om zodoende een basispakket aan kennis als bagage mee te nemen.
De hoeveelheid kennis van iemand zegt niets over de manier waarop het wordt ingezet. Het is namelijk belangrijk om kennis te koppelen aan de situatie waar die nodig is. Met de komst van nieuwe tools, die middels internet informatie dichter bij ons brengen, wordt het bezitten van kennis minder belangrijk, maar de toegang en toepassing ervan des te meer. Ik denk dan ook dat het belangrijk is dat ict’ers rekening houden met het feit dat er een prioriteitsverschuiving plaatsvindt van het bezitten van kennis naar het vinden, koppelen en inzetten van kennis.
Feitelijk kunnen we niet zoveel zeggen over de snelheid waarmee de verschuiving plaatsvindt, enerzijds hebben we de tijd, maar anderzijds hebben we niet een specifiek technologisch ijkpunt waaraan we dit kunnen meten. Er zijn natuurlijk genoeg vergelijkingen te bedenken, maar feit blijft dat de ontwikkelingen de afgelopen decennia in zeer vlot tempo zijn doorontwikkeld met als gevolg een nieuwe behoefte in kennis en kunnen. Een simpel voorbeeld hiervan zijn de Social Media trainingen die bedrijven tegenwoordig aanbieden.
Niet alleen heeft de ontwikkeling invloed op het beschikbaar stellen van kennis, ook wordt er nieuwe kennis aangeboord en informatie verder uitgediept. Voor it-opleidingen zal in de toekomst ook steeds meer aandacht besteedt moeten worden aan de omgang met de huidige informatiestromen. De variatie is enorm en het kanaliseren ervan is niet altijd even gemakkelijk, ook toetsing op kwaliteit is belangrijk. Dit als basisonderdeel van het opleidingspakket.
Ik zal mijn reactie heel kort houden deze keer:
A fool with a tool is still a fool
Natuurlijk vervelend dat als je nog maar net de examens gehaald hebt voor je Microsoft certificering ze vervolgens achter je rug om alweer een nieuwe versie uitgebracht hebben en je opnieuw kunt beginnen. Halveringstijd van kennis in de IT ligt nu eenmaal hoger dan in andere disciplines zoals projectmanagement of service management omdat veranderingen in techniek zo snel gaan. En inderdaad lijken sommigen te denken dat tools ervaring kunnen vervangen maar dat is eigenlijk net als een aap een kunstje leren. Natuurlijk kun je veel werkzaamheden ook automatiseren zodat er bespaard kan worden op IT-ers maar deze kunnen nog lang niet alle problemen oplossen die er dagelijks zijn. We zullen mede tot mijn spijt dus nog niet zo snel verlost zijn van de servicedesk, die trouwens steeds vaker bemand lijken te worden door apen.
Misschien komt dat wel omdat ze wel sociale media training krijgen maar geen goede basisopleiding waarin ze het verschil leren tussen een bit en een byte of onderscheid te maken tussen een incident en een probleem. Dat euvel beperkt zich helaas niet tot de IT maar heeft zich ook verspreid naar de journalistiek waar domweg ook maar van alles klakkeloos overgenomen wordt. Niet gehinderd door kennis worden er dingen geschreven die niet op feiten zijn gecontroleerd of besluiten genomen die van een verkeerde realiteit uitgaan. Internet biedt op veel vragen een antwoord en sociale media zijn misschien een aanvulling op de al lang bestaande fora en knowledge bases maar uiteindelijk is er nog steeds ‘common sense’ nodig om de juiste richting te vinden door dingen uit te sluiten en in de juiste bronnen te zoeken naar een oplossing. Tenslotte zijn de meeste foutmeldingen in de eventlog niet erg behulpzaam en eerder een symptoom dan een indicatie. En uiteindelijk blijven de meest geavanceerde hulpmiddelen toch meestal binair reageren waarbij herstarten van een systeem of service misschien één keer een goede oplossing is maar als dit dagelijkse meerdere malen herhaald moet worden is er vaak toch echt meer mis. Raad eens wie er dan uiteindelijk toch geroepen worden om het probleem eens op te lossen?
Gestudeerd hebbend Nederland springt op bij het lezen van deze opinie. Het schrijven ervan vergt lef. Niet de kennis hebben is prio 1 maar de kennis kunnen vinden en gebruiken. En ik kan me daar wel in vinden. Maar, om de kennis die je vindt toe te kunnen passen is het wel degelijk nodig om een bepaalde basis te hebben. Die kun je vergaren door studie, maar ook door zoeken, vinden en doen. Wie studeert bouwt een voorsprong op ten opzichte van leeftijdsgenoten. Toch is dat in veel gevallen een betrekkelijke voorsprong. Wie zes jaar lang in de praktijk werkt en zijn kennis en ervaring opbouwt op basis van en gericht op die praktijk heeft niet veel achterstand op iemand die een studie volgt welke is gericht op het functioneren in diezelfde praktijk. Misschien zelfs wel geen achterstand. Voorwaarde is dat je gelijkwaardig werk en denk niveau hebt. E. Dekkinga heeft het over apen die je een kunstje leert en doelt daarmee mogelijk op MBO of lager niveau. Sommige afgestudeerden gedragen zich evengoed als apen die een kunstje hebben geleerd en klampen zich arrogant en eigenwijs vast aan achterhaalde theorie, met alle ellende van dien).
Niet zelden moeten afgestudeerden in de praktijk een groot deel van hun kennis loslaten om dat ze er simpel gezegd niets aan hebben. De praktijk blijkt anders dan in de boeken beschreven, heeft zich verder ontwikkelt in 2012 dan het studiemateriaal uit 2008. Wie weet nog alles wat hij 10 of 20 jaar of langer gelden heeft geleerd? En hoeveel daarvan is nu nog bruikbaar? Kennen is iets anders dan kunnen, leren is iets anders dan doen. Maar doen is wel leren. A fool with a tool is still a fool, zegt PaVaKe. Hij heeft gelijk, maar een ervaren slimmerik met een tool is nog slimmer.
@PaVaKe. U had het niet mooier kunnen verwoorden. Het zij de auteur van dit stuk vergeven, komt net kijken maar profileert zich als zeer ervaren en buitengewoon kundig. Hij moet nog veel leren.
We kunnen niet ontkennen dat informatie en ook kennis veelal te vinden is het op het internet. Als ik wil weten wanneer Floris V is vermoord vind ik dat razend snel en zie ik de toegevoegde waarde van datums stampen voor een examen als zinloos. De geschiedenisles zelf echter is niet zinloos. Je verteld met verhalen het ontstaan van de huidige maatschappij.
Wat echter wel interessant is, is het boek van Nicholas Carr “The Shallows”. Internet (het snel vinden van kennis) maakt ons dommer. We kunnen namelijk steeds slechter feiten onthouden en kennis opnemen door het gebruik van internet.
Dus we hebben meer toegang tot kennis, maar het blijft ook slechter hangen. En uiteindelijk heb je wel kennis en ervaring nodig om zaken goed uit te voeren.
Ik vind het merkwaardig dat jij als storage specialist met deze stelling komt! Je weet toch al dat dit niet waar kan zijn! Of niet?
Ik denk dat het nodig is om een onderscheiding te maken tussen kennis en ervaring. Naar mijn mening kennis is nodig om verder ervaring op te doen. Met kennis ben je er niet, je moet ook ervaring hebben.
De ontwikkelingen in de ict-wereld zorgen ervoor dat de producten steeds complexer worden. Deze complexiteit wordt weggestopt achter de interface van de bijbehorende tools. Om met deze tools te om kunnen gaan, moet je eerst en altijd kennis en ervaring met het product hebben. Een tool is een middel en een middel kan niet het hebben van kennis en praktische ervaring overbodig of minder nodig maken(dit in tegenstelling tot de titel van dit artikel)
Door deze ontwikkelingen is er “specialisme” ontstaan. Hiermee worden de kennis en ervaring van verschillende producten gesegmenteerd en gekanaliseerd aangeboden.
Zelfs de vorm van examen is met deze ontwikkelingen veranderd. Steeds meer leveranciers nemen een simulatieproduct in hun examen op waarmee je moet bewijzen dat je enige praktische ervaring met het product heb.
Met dit artikel wil ik niet zeggen dat kennis onbelangrijk is, ik zeg alleen dat de toegang ertoe en daardoor de inzet veranderd.
Verder heb ik niks geroepen over ervaring. Dat staat hier los van.
Geheel met het stuk oneens. In de IT hebben we juist zoveel problemen vanwege kennisgebrek van zogenaamde ICT-ers. En dan bedoel ik niet kennis over frameworkje x of y van Microsoft, maar echte diepgaande IT-kennis en inzicht in systeemontwerp. Dit soort kennis zoek je niet even op. Hiervoor moet je jarenlang lezen, luisteren en oefenen.
Durk, waarom zoek je overigens niet even op internet op hoe de Nederlandse grammatica werkt? (“daardoor de inzet veranderD”) Of is wellicht onderwijs in de Nederlandse taal toch wel handig?
Het artikel is nogal eenzijdig lijkt me. Je hebt natuurlijk kennis over het gebruik van tools, en je hebt kennis over hoe je tools moet/kunt inzetten. De tools worden steeds krachtiger, en er zit steeds meer ondersteuning ingebakken. Maar het blijft met de meest geavanceerde tools goed mogelijk om rommel te produceren.
De kennis om rommel te onderscheiden van een goed product is onafhankelijk van tools, en vergt nog steeds meer dan wat rondsnuffelen op internet en gewiekst kunnen spelen met het volgende nieuwe snufje.
Goed verhaal Durk. De omgeving verandert zo snel dat kennis snel verouderd met alle ellende vandien. het hebben van verouderde kennis kan positief werken (ik ken oude cobol knarren die hun schaarse kennis omzetten in veel contanten) maar over het algemeen is verouderde kennis nutteloos. Je moet dus in staat zijn om snel je kennis te updaten. Dit kan door tools maar je moet ook zeker in staat zijn om jezelf snel nieuwe kennis eigen te maken. Ik denk dat #hk hierboven wel een punt heeft. Academice zullen een voorsprong hebben want die hebben geleerd om met nieuwe kennis om te gaan.