Het managen van een veelheid van technologische oplossingen binnen een it-infrastructuur is op zich al een uitdaging. Het wordt nog complexer wanneer gelijktijdig gebruik wordt gemaakt van een combinatie van zowel on-premise systemen als verschillende cloud-oplossingen. Vooral ook omdat iedere aanbieder met zijn eigen cloud en met eigen applicatie management tools aankomt. De cio of it-manager staat voor de uitdaging om end-to-end business services beschikbaar te stellen. Tegelijk ziet een groot deel van de it-verantwoordelijken gebrek aan beveiliging en service level agreements (sla's) als belangrijke obstakels. Effectief end-to-end management van clouds en hybride omgevingen is echter wel degelijk uitstekend te realiseren op een veilige manier, gebaseerd op sla’s.
Het is de bedoeling dat (nieuwe) business services zich vlug aanpassen aan behoeften van gebruikers, snel worden geïntroduceerd en een hoge beschikbaarheid kennen. Daarom is het logisch dat een groot deel van de it-beslissers op dit moment kiest voor een multi-vendor-beleid als het gaat om het gebruik van cloud-gerelateerde zaken. Uit onderzoek van IPsoft blijkt dat meer dan één op de tien it-managers momenteel werkt met tien of meer verschillende aanbieders. Het afspreken van sla’s met iedere individuele aanbieder is één ding. Het bewaken van de naleving ervan en daarbij voorkomen dat verschillende betrokken partijen naar elkaar beginnen te wijzen zonder dat het probleem wordt opgelost, dat is weer iets heel anders.
Noodzaak van een single view
Terwijl de meerderheid van de bedrijven investeert in cloud-zaken of al cloud-oplossingen gebruiken, geeft meer dan een kwart van de beslissers aan dat zij zich zorgen maken over de wildgroei waar zij mee te maken krijgen bij het managen van een veelheid aan cloud-diensten. Dit wijst er op dat bedrijven weliswaar de voordelen onderkennen van het gebruikmaken van de cloud, maar worstelen met het managen van deze nieuwe infrastuctuur, wat tot grote problemen kan gaan leiden in de toekomst.
Het onderzoek van IPsoft wijst uit dat de multi-vendor-benadering ten aanzien van cloud-zaken er in heeft geresulteerd dat slechts 18 procent van de onderzochte bedrijven beschikt over één geconsolideerd overzicht van hun service status. 34 procent gaf aan geen duidelijk idee te hebben over hoe zij hun cloud-infrastructuur eigenlijk zouden moeten managen.
Het is door niemand voorzien dat er maar zo weinig bedrijven zouden zijn die echt een single view hebben op wat zij in de cloud hebben ondergebracht. It-managers zullen dus opnieuw naar hun infrastructuur moeten kijken en zichzelf afvragen hoe zij in control blijven bij het gebruik van meerdere cloud-oplossingen die zijn hebben ondergebracht bij verschillende aanbieders.
Zwaard van Damocles
Het is overduidelijk dat de enthousiaste opwinding over de mogelijkheden van de cloud nog niet is verminderd, maar de potentiële impact op de business en het gevaar van negatieve effecten liggen op de loer zodra de verwarring ontstaat. Dit zal over een paar jaar duidelijk naar voren komen wanneer verschillende cloud-applicaties worden gebruikt voor zo'n beetje ieder bedrijfsproces.
Voor IT managers die niet beschikken over adequate managementsystemen kan outsourcing naar een veelheid van cloud-aanbieders uitmonden in gigantische issues op het gebied van beschikbaarheid en veiligheid van infrastructuren.
De eerste tekenen van het grote risico dat gebruikers en eindconsumenten lopen zijn nu al bijna dagelijks zichtbaar. Wie het aantal recente it-storingen nagaat bij banken, telecommunicatiebedrijven, overheidsinstellingen en andere instituties, vraagt zich af of de Nederlanders naar verhouding niet veel te veel betalen voor relatief slechte service door onbetrouwbare ict. De beschikbaarheid en betrouwbaarheid kan namelijk écht wel beter.
Kracht van autonomics
Onderhoud, incident management en performance management van it-infrastrastructuren kunnen het meest efficiënt worden gedaan als deze taken in hoge mate worden geautomatiseerd. Ieder onderdeel van de infrastructuur moet immers in samenhang met het geheel gemonitord en gemanaged, ongeacht welke hardware er wordt gebruikt, ongeacht de software en ongeacht of het nu gaat om cloud-based of hybride infrastructuren. Daarbij is het zaak dat iedereen altijd dezelfde real time view heeft op de werkelijkheid. Als namelijk iedereen in de keten beschikt over dezelfde complete single view, zijn er geen misverstanden meer mogelijk over waar oorzaken en oplossingen moeten worden gezocht, respectievelijk moeten worden gerealiseerd. Door gebruik te maken van een beheersysteem gebaseerd op ‘autonomics' kan het grootste deel van alle incidententen worden opgelost zonder menselijke tussenkomst. Dat maakt het effectief managen van meerdere clouds heel goed mogelijk, zelfs op basis van concrete sla's.
Paul,
Bovenstaande punten zijn natuurlijk de nadelen van een multi-vendor beleid. Meerdere smaken Cloud naast elkaar betekent nu eenmaal meerdere contracten,sla’s en management interfaces/tooling. En last but not least moet je als IT afdeling ook van iedere smaak kennis op doen.
Ik deel je mening dat het er allemaal niet gemakkelijker en overzichtelijker op aan het worden is. Maar multi-vendor beleid is nu eenmaal een keuze waar voor- en nadelen aan vast zitten.
Op het gebied van management interfaces en tooling zie ik wel positieve ontwikkelingen bij de verschillende aanbieders op het gebied van standarisatie. Enerzijds moeten zij ook wel. Ook komen er ook steeds meer software op de markt die hier een positieve bijdrage aan kan leveren.
Voor de eindklant is het van belang om niet te veel wildgroei binnen hun organisatie toe te laten. Kijk niet naar de korte termijn qua kosten maar probeer een lange termijn strategie/roadmap te schetsen. Dit zal uiteindelijk tijd en kosten schelen.
De laatste opmerking van Ruud Mulder is een hele belangrijke en verdient in mijn ogen een kleine toevoeging/verduidelijking. In veel outsourcingbeslissingen wordt geen of nauwelijks rekening gehouden met ‘onzichtebare’ of ‘ontastbare’ kosten die het onderhouden van een relatie met een partner of leverancier met zich meebrengen.
Tijd is geld, en hoe meer verschillende leveranciers je hebt, hoe meer onzichtbare kosten je hebt. Met elke leveranciers moet je onderhandelen, elke leverancier wil je controleren op geleverde prestaties, en sommige gevallen met je je personeel voor elke leverancier trainen om met nieuwe systemen om te leren gaan.
Daarom is het inderdaad verstandig om te waken voor wildgroei en niet alleen naar directe en korte termijnskosten te kijken.
Om te beginnen vind ik het jammer dat een expert deze dienst van Computable site (Opinie) voor de marketing van zijn bedrijf gebruikt!
In dit artikel wordt verwezen naar een activiteit van een bedrijf waar de auteur zelf bij werkzaam is. Als deze opmerking terecht is dan verwacht ik dat de redactie dit in de toekomst gaat voorkomen.
Terug naar het onderwerp van dit artikel, voor het opstellen van een sla zou je de benodigde kennis moeten hebben. Wanneer je dit document met de juiste inhoud, helder en degelijk in elkaar heb gezet dan kun je de kans op ellende (in het geval van escalatie) vele malen verkleinen.
Een taak van IT Managers is het managen van contracten. Het doet er niet toe of dit een contract van een Cloud dienst is of van een applicatie die lokaal geïnstalleerd is. Een IT Manager dient voor het uitvoeren van dit deel (van zijn functie) de juiste visie en aanpak hebben. Anders, de kans is groot dat hij een oerwoud van zijn contracten maakt, diensten afneemt waar hij veel voor betaalt en ga zo maar door.
Het is een illusie als je hoopt dat “iedereen in de keten beschikt over dezelfde complete single view”. Dat komt door de eigenschap van Cloud nu!
Wanneer je van verschillende Cloud leveranciers gebruik maakt dan kun je (op dit moment) niet een single view creëren. Dit komt doordat de Cloud nog niet gestandaardiseerd is en elke leverancier van zijn oplossing voor zijn producten gebruik maakt.
Als we het over eigen infrastructuur hebben dan denk ik dat er al genoeg standaard of maatwerkapplicaties zijn die je een singel view geven van de performance of werking van verschillende objecten op je netwerk.
Eerste gedachte bij het lezen van dit artikel was: Wij van IPsoft adviseren IPsoft. Nu ken ik bedrijf noch product en dat maakt me dan weer nieuwsgierig, een gevaarlijke eigenschap waar helaas ook gebruikers aan leiden. Want als nog geen 1/5 van de onderzochte bedrijven weet wat die boefjes van gebruikers uitspoken in de ‘cloud’ dan lijkt me er iets mis met beheer. Nogmaals ik ken het product niet maar concludeer dat ‘point of view’ aan de verkeerde kant komt te liggen. Want het is in dit geval toch veel eenvoudiger om de communicatiepatronen aan de kant van de gebruiker te monitoren?
Een product als Nexthink (http://www.nexthink.com/) kan hierbij helpen maar er zullen vast nog andere oplossingen zijn waar ik wederom geen weet van heb.
Verder zie ik dat er veel over SLA gesproken wordt maar lijken voorbeelden die genoemd worden consumenten oplossingen. Stellen dat Nederlanders teveel betalen voor gratis services is dan nogal grappig. Maar ook hier kun je Service Level Monitoring volgens mij het beste inrichten aan de kant van de gebruiker. E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van wat je afneemt uit de cloud maar meer dan beschikbaarheid en response meten van ‘gratis’ diensten lijkt mij in eerste instantie niet nodig. Eerder genoemde product biedt hier trouwens ook mogelijkheden voor.
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je een hybride oplossing maakt waarbij je verschillende delivery modellen als IaaS, PaaS en Saas naast de eigen infrastructuur gaat gebruiken. Veel wat je noemt komt echter ook terug in een presentatie van mij: http://tinyurl.com/7vy7cy7
Juist omdat cloud nog een abstract begrip is waar standarisatie ver te zoeken is ben ik dan ook benieuwd hoe oplossingen van IPsoft binnen een hybride stack passen. Uiteindelijk moet toch een ‘vendor-lock’ voorkomen worden om maximaal van de mogelijkheden in de cloud te kunnen profiteren.
Noodzaak van een single view…
Ik heb uit veel verschillende databases data geplukt en deze geconsolideerd in een enkele database die op een schone manier een redelijk zuivere waarheid creëert.
Deze bron van data heb ik opengesteld voor alle stakeholders. Klinkt goed?
Toch werden er allehande beslissingen genomen op basis van die data die kant nog wal raakten. Mensen wisten de data niet te interpreteren omdat ze de achterliggende gedachten niet kenden en zich er niet in verdiepten. Wat is een klant? was nog steeds een vraag met vele antwoorden. Punt wat ik maak is dat je altijd gesteggel hebt over data hoe schoon of vuil die ook is. Misverstanden bestaan er op vele niveau’s.
SLA’s is iets wat je vaak voorgeschoteld krijgt van een cloud aanbieder. Eenheidsworst, want daar zit nu juist de kracht.
Om ook nog eens duidelijk te maken dat een omgeving met veel verschillende databronnen geen probleem hoeft te zijn: Amazon AWS.
Ieder van de meer dan zestig teams met producten moet zijn dienst volledig beschikbaar stellen als een webservice. Al die webservices moeten er intern net zo uit zien als extern. Amazon AWS is dus een veelheid aan diensten die echt niet geheel consistent omgaan met protocollen en conventies. Toch worden ze samengebracht in een dashboard en kun je zelf ook dingen bouwen bovenop hun API’s.
Ik onderken het beschreven probleem dus wel, maar zie het niet per se als een fundamentele dreiging. Meer als een kant waar we toch op gaan. Single is namelijk ook erg gericht op vendor lock-in. Bij goede multi speelt dit veel minder.
Uiteraard zal de afdeling Governance een mooie uitdaging hebben, maar daar hoort de uitdaging ook thuis….