Ahold neemt webwinkel Bol.com over voor 350 miljoen euro van de huidige eigenaren Cyrte Investments en NPM Capital. Ahold wil met de overname zijn online aanbod fors versterken. Bol.com zal als zelfstandig merk blijven opereren naast de website Albert.nl die actief is in het levensmidddelensegment. De webwinkel boekte in 2011 een omzet van 355 miljoen euro en is actief in Nederland en België.
Bol.com claimt de meest bezochte detailhandelwebsite in Nederland te zijn met 3,4 miljoen actieve klanten. Van alle Nederlanders die in 2011 een artikel online kochten, is circa de helft al klant bij bol.com. Vorig jaar kochten zij er in totaal meer dan 17 miljoen artikelen, waaronder boeken, cd's, dvd's, electronica en speelgoed, aldus het bedrijf. Ahold kondigt aan verder te investeren in het merk Bol.com.
Bol.com wordt het vijfde winkelmerk van Ahold in Nederland, naast Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en Albert.nl. De directie van Bol.com verandert niet; het bedrijf blijft gehuisvest in Utrecht. Bij de webwinkel werken zo'n honderd ict'ers om de website voortdurend te vernieuwen en te zorgen voor een vlekkeloos opererende infrastructuur . Het bedrijf zocht de afgelopen jaren Java- en Oracle-ontwikkelaars, it-architecten, testers en informatieanalisten. Ook heeft het ontwikkelmethode Scrum omarmd.
Met de aankoop van Bol.com heeft Ahold de zakkende koers (sinds de 21ste) weten te stabiliseren. Er is echter nog geen run op het aandeel. Toch niet slecht om te stabiliseren op €10,30, daar waar het in September nog een dieptepunt op € 8,- bereikte.
Nu is het tijd om de volgende stap te zetten: Scrummen bij Albert.nl.
Enigsinds verontrusstend is nu wel dat m’n hele consumptief gedrag in handen ligt van Dick Boer, meester in de detailhandel.
Mochten Dick Boer en Paul Nijhof (Wehkamp) nu samen gaan golfen,
Dan zou het zomaar kunnen zijn dat we na een gescrummpte opwarmmaaltijd op een gescrumpte sofa zitten, kijkend naar een gescrumpte flatscreen met een gescrumpte bak chips op schoot. Hoe zal dat smaken..