SAP gaat een shared financial services-oplossing implementeren voor de wereldwijde bedrijfsonderdelen van productiebedrijf DSM. De diverse business groepen binnen DSM werken met een aantal afzonderlijke financiële toepassingen. Het shared services framework van SAP zal als overkoepelend systeem fungeren dat standaardisatie aanbrengt in de uiteenlopende administratieve processen van de diverse bedrijfsonderdelen.
Het doel van dit project is om de transitie naar een wereldwijde shared financial services-organisatie te faciliteren, met homogene administratieve processen en beheersingsinstrumenten. Met het framework behaalt DSM de komende drie jaar een beduidend hogere efficiëntie en effectiviteit. Dit gaat volgens DSM via het harmoniseren en optimaliseren van administratieve processen, het inzetten van nieuwe ondersteunende systemen en het samenvoegen van medewerkers in een beperkt aantal regionale front-offices en één centrale back-office in Hyderabad (India). De door SAP ontwikkelde functionaliteit gaat een belangrijke rol spelen in het kunnen creëren van een uniforme, efficiënte en centraal aangestuurde werkomgeving in het shared service center van DSM.
Minder fouten
DSM is één van de eerste ondernemingen wereldwijd, en de eerste onderneming in Nederland, die de shared financial services-oplossing van SAP gaat gebruiken. Hoewel veel onderdelen van DSM al erp-oplossingen van SAP inzetten voor de bedrijfsvoering, is de inrichting daarvan per businessgroep verschillend door de afstemming op de lokaal gangbare werkprocessen. Het shared services framework van SAP zorgt ervoor dat alle verschillende processen zich op een eenduidige wijze laten uitvoeren. Een hogere automatiseringsgraad draagt bij aan een snelle werkwijze met minder kans op fouten.
De diverse modulen van de SAP-oplossingen worden via een Agile-projectaanpak geïmplementeerd. Die aanpak omvat enkele fasen, waarbij in de eerste fase (de baseline) SAP een basisconfiguratie oplevert bestaande uit een set van standaard oplossingen met in de praktijk bewezen instellingen (baseline). In samenspraak met DSM worden de extra functionele wensen en hun reikwijdte vastgelegd. Die worden in een beperkt aantal volgende fasen (sprints) aangebracht, waarbij de partijen in gezamenlijk, zogeheten 'scrum'-overleg, de reikwijdte, het budget en de tijdslijnen van het project bewaken. De Agile-aanpak heeft tot doel systemen op te leveren die zijn aangepast aan wijzigende omstandigheden. Daardoor kan ook rekening worden gehouden met zich ontwikkelende gebruikerseisen die zich openbaren gedurende de looptijd van het implementatietraject.
Uitzonderingsgevallen
Tot de te standaardiseren processen behoren onder andere de functies bij het afwikkelen van de betalingen (accounts payable). Alle binnenkomende facturen ondergaan een eenduidige behandeling (digitalisering, controle op inkoopordernummer en boeking). Door op wereldwijde schaal de inkoopadministratie uit te voeren, zijn de standaard boekingen beter te scheiden van de uitzonderingsgevallen. Dit proces wordt ondersteund door middel van de SAP Invoice Management-functionaliteit binnen het shared services framework. Ook het wereldwijd bundelen van de debiteurenadministratie (accounts receivable) levert schaalvoordelen op met internationaal afgestemde procedures voor credit management (debiteurenbewaking, innen van uitstaande facturen, oplossen van disputen omtrent leveringen). Dit proces wordt ondersteund door middel van de SAP Financial Supply Chain Management-functionaliteit binnen het nieuwe framework.
Voor het aansturen van een groot, internationaal opererend concern is snelle rapportage van de financiële resultaten van cruciaal belang. DSM kiest tevens voor de invoering van standaard procedures (SAP Financial Closing Cockpit) voor maand- en kwartaalafsluitingen. Deze functionaliteit zal helpen om sneller inzicht te krijgen in de financiële resultaten.
Dat wordt een spannend project.
Het implementeren van een pakket zoals SAP is voor zo’n groot concern al moeilijk genoeg. De echte uitdaging zit hem volgens mij echter in de interface met die “afzonderlijke financiële toepassingen” (ik meen althans uit het artikel te lezen dat die niet worden vervangen maar gekoppeld). Ongetwijfeld zijn dit pakketten van verschillende software leveranciers (niet alleen van SAP zoals genoemd in het artikel), op diverse platformen en uiteenlopende versies. Voor een succesvolle koppeling moet je dan al snel een standaard kiezen zoals voor facturen GS1 of UBL. Binnen die standaarden is de ene versie ook niet zo maar gelijk aan de andere. Krijg dat allemaal maar eens gekoppeld.
Daarnaast ben ik benieuwd hoe intern of extern gericht dit project is. Wat wordt er bedoeld met het “digitaliseren van binnenkomende facturen”? Gaat DSM scannen, dan hoef je je leveranciers niet echt te betrekken. Of wordt er ook digi-digitaal gekoppeld met leveranciers (en klanten?). Dan wordt het speelveld nog een tikje ingewikkelder. Een leverancierscampagne is dan noodzakelijk.