Dataverlies tijdens de reparatie van computers is onnodig en kan voorkomen worden. Ict-ondernemers halen zich onnodig de woede van de consument op de hals wanneer er data verloren gaat.
ICT Waarborg, de belangenbehartiger voor de ict-branche in Nederland, meldt in haar laatste nieuwsbrief dat diverse ict-ondernemers die tijdens een reparatie data hadden verloren daarvoor vervolgens door boze klanten verantwoordelijk werden gehouden. Los van wie er juridisch gelijk heeft kan een discussie makkelijk worden voorkomen.
Data hoeft niet verloren te gaan tijdens de reparatie van een computer of een opslagsysteem. Het kan voorkomen of hersteld, worden. Wanneer de consument zelf geen back-up heeft gemaakt terwijl het wel mogelijk is, dan kan de ict-ondernemer dit zelf alsnog doen.
Mocht het toch gebeuren dat er data verloren gaat, dan kan het in veel gevallen hersteld worden. Zeker wanneer de data verloren gegaan is door ‘slechts’ het formatteren van de computer, maar ook in veel andere gevallen. De ict-ondernemer kan dit vaak nog zelf doen, ook met behulp van speciale datarecoverysoftware.
Voor reparaties waar het doel is om data op een computer alsnog te redden of om deze bijvoorbeeld te herstellen is het soms beter om een data recovery te benaderen. Een data recovery bedrijf ondersteunt it-bedrijven met advies over wat de meest geschikte recovery- of herstelsoftware is voor die situatie. In zware gevallen kan het opslagsysteem behandeld worden in een laboratorium. De data kan dan op een snelle en veilige manier gered worden. De discussie over dataverlies wordt daarmee vermeden.
Als een it-bedrijf aansprakelijk wordt gesteld door de klant en dataverlies valt onder de dekking van de aansprakelijkheidsverzekering dan zal de verzekeraar in de regel de zaak in eigen hand willen nemen. Niet zelden wordt aan een data recoverybedrijf gevraagd de data alsnog terug te halen. De kosten van de datarecoveryoperatie kunnen dan onder de verzekering komen te vallen.
Kees,
Steeds meer mensen hebben een NAS of USB schijf voor hun backup maar slaan deze niet op in een brandwerende kluis. Benieuwd hoeveel data je bedrijf nog kan herstellen wanneer schijven volledig gesmolten zijn na een brand. 90% van je artikel vind ik dus als met een kanon op een mug schieten omdat er naast menselijke en technische fouten nog andere risico’s zijn. De overige 10% is leuk om te weten maar vooral een kwestie van kleine lettertjes in het contract. Niet zelden blijft hierin de gebruiker verantwoordelijk voor zijn data en moet dus zelf de backup regelen.
Consumenten kunnen daarom misschien nog beter een backup in de cloud maken met bijvoorbeeld All File Backup for Skydrive, Dropbox of andere alternatieven. Mensen die namelijk zo veel vertrouwen stellen in anderen om hun data te beschermen kunnen ook nimmer bezwaar hebben tegen mogelijk verlies van privacy.
Het artikel is een beetje kort door de bocht. De meeste lezers van dit blad zijn in meer of mindere mate ICT professional, en zijn zich er van bewust dat ze moeten back-uppen, deze fysiek gescheiden moeten bewaren van de pc/laptop en dat er bij bepaalde reparatie-acties data verloren kan gaan.
Maar “wij” zijn geen gemiddelde gebruikers!
Er zijn ook nog talloze digibeten, die al blij zijn dat ze kunnen web-browsen en mailen, en die zich bij de term “harde schijf” afvragen “is er dan ook een zachte schijf?”
En geef de consument eens ongelijk. Als ik als consument mijn TV wegbreng omdat deze defect is, zou ik ook raar staan kijken als ik na reparatie ineens geen teletekst meer had.
Of als ik mijn auto ter reparatie aangeboden heb, is het ook vreemd als de airco het ineens niet meer doet daarna.
Waarom zou ik als consument dat wel begrijpen dat, als ik mijn PC of laptop aanbied ter reparatie, er daarna dingen niet meer werken of kwijt zijn???
Wat ik in het hele betoog van de schrijver mis, is dat de ict-ondernemer de consument beter moet voorlichten over de mogelijke risico’s van een reparatie.
Zorg eerst eens voor professionele verkopers, die iets meer kunnen dan de specs uit de folder opdreunen en een reparatieformuliertje invullen, en die kijken naar de behoeften en wensen van de klant. Best leuk dat ze m’n moeder proberen een 300 Mb draadloze router aan te smeren, maar ze heeft maar een 20 Mb verbinding naar de buitenwereld.
Met name bij de grote ketens zitten nogal wat scholieren die meer bezig zijn met wat ze ’s avonds met hun zuur verdiende geld gaan doen ipv met hetgeen waarvoor ze zijn aangenomen.
Beste Ewout,
Voor volledig gesmolten platters hebben wij helaas nog geen oplossing.
Artikel is idd redelijk toegespitst op draagvlak als het gaat om nalatigheid van de IT professional bij dataverlies.
Kan me niet voorstellen dat een consument een data recovery prijs voor hun kiezen willen hebben van 400 tot enkele 1000,- euro’s.
Voor een ondernemer zal dit een afweging zijn betreft de data en hoe belangrijk het is.
Dataverlies gebeurt vaak bij de grotere ketens waar de consument hun pc ter reparatie aanbieden, en daar weet elke consument wel van dat ze hun data niet meer terug zien.
Data is iets persoonlijks, hier dien je zelf altijd voor te zorgen, je zet het tenslotte er ook zelf op.
Meeste computer zaken en/of ICT bedrijven zullen de klant vragen of er belangrijke data aanwezig is en deze dan ook proberen te herstellen.
Kosten plaatje hangt er natuurlijk ook aan.
@PaVake
Je behoeft geen professionele verkoper te zijn, als je maar luistert naar de behoefte en waarvoor de consument iets wil gaan gebruiken.
Probeer eens niet bij een C1000 of een Aldi om advies te vragen als het om een pc of verwante spullen gaan, maar ga naar een Computer zaak waar ze ook zelf repareren i.p.v. opsturen naar leverancier en alleen maar dozen schuiven.
300Mb router is vaak goedkoper dan de zeer oude 54Mb router, dus dat zal niet raar zijn dat je moeder een 300Mb router mee krijgt.