Het gebruik van cloud computing voor zakelijke doeleinden is in een jaar tijd verdubbeld. Begin 2011 gebruikte 20 procent van de bedrijven in Nederland op cloud gebaseerde diensten. Binnen een jaar is dit percentage verdubbeld naar 40 procent. Dat constateert marktonderzoeker Heliview in een onderzoek uitgevoerd in opdracht van ABN Amro.
Gevraagd naar de argumenten tegen het gebruik van cloud computing blijkt dat vooral onbekendheid een belangrijke barrière is. Beslissers moeten nog vertrouwen in het concept krijgen. De drie grootste kritische factoren hierin zijn twijfels over veiligheid (74 procent), storingsgevoeligheid/beschikbaarheid (61 procent) en continuïteit van de leverancier (55 procent).
Belangrijke beweegreden om cloud te gaan gebruiken is flexibiliteit. Voor 83 procent is dit een zwaarwegend argument. De behoefte om plaats-, tijd- en hardware-onafhankelijk te kunnen werken, wordt aangejaagd door het nieuwe werken en de grotere flexibele schil in personeel die organisaties hanteren. Daarnaast zijn kostenoverwegingen een belangrijke drijfveer om te kiezen voor cloudoplossingen.
Generatie Y en Z
Volgens sectorbankier technologie, media en telecom Menno van Leeuwen van ABN Amro worden clouddiensten binnen bedrijven algemener geaccepteerd. ‘Ook minder innovatieve bedrijven komen op diverse manieren in aanraking met cloud en staken hun verzet. Vooral de jongere generaties, Generatie Y en Z, staan minder stil bij eventuele gevaren.'
Rapport
Het rapport ‘De impact van cloud computing op de Nederlandse ICT-markt' wordt op 29 maart 2012 gepresenteerd tijdens het congres ICT Ondernemerschap 2012.