Europese bedrijven met minder dan honderd medewerkers zijn sterk afhankelijk van ict, maar zien niet de voordelen van een overstap naar cloud computing. Reden hiervoor is dat het deze organisaties ontbreekt aan kennis van de technische mogelijkheden. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Vanson Bourne, in opdracht van Dell en Intel.
Tijdens de enquête over de server- en opslagbehoeften van kleine Europese bedrijven gaf meer dan een derde (35 procent) van de respondenten aan weinig of geen kennis te hebben van de voordelen die een cloud-gebaseerde infrastructuur hun bedrijf zou kunnen bieden. 28 procent zegt niet van plan te zijn om hun infrastructuur naar de cloud te migreren.
Storingen minimaliseren
Aan het onderzoek deden 1150 kleinbedrijven mee, waarvan ongeveer 20 procent uit Nederland komt. Volgens de enquêteresultaten heeft 93 procent van de kleine bedrijven een storing ondervonden die van invloed was op hun vermogen om zaken te doen. Circa één op de zes (17 procent) respondenten gaf aan dat dergelijke storingen minimaal één keer per week optreden. Hoewel kleine bedrijven door veel ict-storingen worden getroffen, hebben zij slechts een zeer beperkte kennis van de mogelijkheden die cloud computing biedt om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen en het aantal storingen te minimaliseren.
Van alle kleine Europese bedrijven heeft slechts 2 procent alle bedrijfstoepassingen naar de cloud gemigreerd. 85 procent heeft bedenkingen over een dergelijke stap. Beveiliging (28 procent) en privacy (20 procent) zijn de meest genoemde punten van zorg, gevolgd door de prestatie (14 procent) en beschikbaarheid (12 procent).
Pay as you go-model
Cloud computing wordt door veel opinieleiders en experts binnen de ict-branche gezien als een uiterst relevante en aantrekkelijke optie voor kleine bedrijven. De cloud stelt hen namelijk in staat om over te stappen naar een pay as you go-model, waarbij ze alleen betalen voor de infrastructuur die ze werkelijk gebruiken. Daarnaast maakt de cloud een einde aan de noodzaak van hardware-investeringen en aan de bedrijfsrisico's die inherent zijn aan traditionele ict-infrastructuren.
Ondanks deze voordelen gaf meer dan een derde van de ondervraagden (35 procent) aan weinig of geen kennis te hebben van cloud computing. Bovendien lijkt er sprake te zijn van een duidelijke correlatie tussen een gebrek aan kennis over de cloud en lage acceptatiepercentages. Het Verenigd Koninkrijk is op het gebied van cloud computing het meest progressieve Europese land. 25 procent van alle kleine Britse bedrijven maakt gebruik van deze relatief nieuwe technologie, terwijl dit percentage in Zwitserland slechts 2 procent bedraagt. In Nederland maakt 16 procent van de kleinbedrijven inmiddels gebruik van de cloud, 17 procent wil het binnen drie jaar gaan toepassen.
Wat dilemma’s, die impliciet aan, achter het artikel ten grondslag liggen zo lijkt het:
– infrastructuur versus randapparatuur
– exploitatiemodel versus investeringsmodel
– callcontrol bij de provider versus zelf de call control
– cloud vesus opslag onder en in eigen jurisdictie
– hosting verus eigen systeem
– GSM via operator versus eigen VoIP
– uitbesteden versus zelf doen (kunnen)
– dienstenmodel versus investeringsmodel
zijn allemaal afwegingen die met een correct TCO-plaatje tot een juiste financiële keuze leiden. Die uitkomst zegt nog niets over de strategische keuze, noch over het gevolg van het product van: een onwaarschijnlijk klein lijkende kans vermenigvuldigd een mega impact.
Kortom er is net iets meer af te wegen dan: het is de trend en iedereen moet het dus doen.
Op Europees niveau 2% migratie naar de cloud. Engeland aan kop met 25%, Nederland 16% en Zwitserland onderaan met 2%. Maar, de genoemde Europese 2% betreft een migratie van alle toepassingen, terwijl de overige percentages daar kennelijk niet op zijn gebaseerd. Zou dat wel het geval zijn dan klopt die Europese 2% niet. Kortom, in dit artikel wordt niet op eenduidige wijze met de cijfers omgesprongen.
Alle berichtgeving over hacking maakt het er niet beter op. Voordat je je bedrijfskritische informatie ergens heen brengt wil je heel zeker weten dat deze informatie niet op straat komt te liggen. Dit draait dus om vertrouwen. Ook de term cloud helpt in mijn visie niet mee. Wie stopt z’n gegevens in een wolk en verwacht vervolgens ze nog terug te kunnen vinden?
En terecht zou ik zo zeggen. De prijzen van opslagmedia, randapparatuur en aanverwante producten zijn het laatste decennium aanzienlijk gedaald waardoor het kostenaspect steeds aantrekkelijker is geworden.
Daar wil ik dan graag aan koppelen, heb ik trouwens van begin af aan gedaan, dat de cloud een gatenkaas is op het gebied van wetgeving, ketenaansprakelijkheden, beveiligen en backing up.
Ik heb allerlei hele aardige commercieel georiënteerde artikelen gelezen maar heb op mijn vragen sec nog geen enkel plausibel en sluitende verklaring gekregen. Ik ben zelf ook een klein ondernemer en heb helemaal weinig tot niets aan ‘cloud’ in de zin dat het toegevoegde waarde voor mij zou betreffen.
Bovendien heb ik ook niet eens een antwword op de vraag gehad of wij het hier hebben over echte ‘cloud’ of een ‘cloudachtig’ opzet die lijkt op virtualisatie? Ook gepresenteerde cijfers zeggen mij weinig omdat het ook hier gaat om een commercieel verhaal waardoor je natuurlijk de cijfers, ook zonder onderbouwing, natuurlijk het liefst zo geflatteerd mogelijk presenteert. Helder.
Speelt er niet een veel fundamenteler probleem? Namelijk de kwestie van afhankelijkheid en vertrouwen?
Kleine bedrijven die geen echt kennisbedrijf zijn draaien i.h.a. om de persoon van de eigenaar-ondernemer. Deze persoon is de spil van het bedrijf. Hij/zij heeft het bedrijf i.h.a. zelf opgezet door op eigen kunnen te vertrouwen en vooral door zelf de controle te houden.
Zolang de IT bij hem/haar in het zicht staat heeft ‘ie (terecht of niet) het gevoel van controle. Als het niet werkt kan hij/zij iemand ter verantwoording roepen, een IT dienstverlener laten komen, en (soms) zelf zodanige maatregelen nemen dat er ondanks de storing toch gewerkt kan worden.
Zodra de spullen ergens “in de cloud” staan zal deze persoon menen dat dit zijn mogelijkheden om de zaken onder controle te houden sterk verwatert.
Nu kan je erover twisten of dat terecht is (wie doet de hosting van b.v. zijn website nou nog zelf?), maar er zijn wel degelijk redenen om aan te nemen dat dit zo is. Er is nu (bij cloudsourcing) immers sprake van een serieschakeling van “single point of failure” componenten (eigen Internet access, communicatie via Internet provider, server bij host provider, applicatie bij host provider). Bij opslag van gegevens op een eigen servertje, kan je (behoudens HDD crash) altijd wel op een of andere manier bij je gegevens. Bij cloudsourcing niet. Dan werkt het, of het werkt niet. En als het niet werkt kan je alleen maar machteloos afwachten tot een derde partij (de host provider) de zaken weer op orde heeft. En ja, bij die provider ben je een van de velen, en zeker niet de belangrijkste klant. En bovendien maakt die provider in eerste instantie zijn eigen kosten/baten afweging (“welk service level bied ik aan tegen de standaard prijs?”) op basis van *zijn* bedrijfsresultaat, niet dat van een individuele klant. Voelt u het veschil?
Met de blote constatering dat de MTBF van een cloudsource server groter is dan die van een eigen servertje en dat desondanks mensen niet massaal overstappen ben je er niet lijkt me. Je moet veel meer aandacht hebben voor wat het betekent voor een ondernemer om zijn complete bedrijfsadministratie onder te brengen bij een host provider, gelet op zijn vermogen om bij storing toch iets nuttigs te doen.