Computable vroeg zijn experts om tips aan te leveren voor bedrijven die een overstap naar cloud-software overwegen. Hieronder is een selectie te vinden met zeven aandachtspunten.
1. Creëer eigen diensten
Oplossingen gericht op beheer van cloud-diensten stellen bedrijven in staat eigen cloud-diensten te creëren en exploiteren. Ict binnen bedrijven zal voor gedeelte zelf gedaan worden en door externe cloud leveranciers (hybride). De behoefte aan systeembeheerders neemt daardoor af ten gunste van it-regisseurs en contractmanagers. (Michiel Broekhuijsen, senior consultant, Andarr)
2. Creëer flexibiliteit
Kies voor een cloud-platform waarbij de flexibiliteit bestaat om in de tijd te switchen tussen on premise, private cloud, public cloud en zelfs hybride. Dit afhankelijk van organisatiedynamiek, capaciteitsbehoefte, fluctuatie en verandering van externe factoren (wet- en regelgeving) of interne factoren, als functionaliteit, geografische beschikbaarheid, beveiliging, performance en betrouwbaarheid. (Duco Boer, comptence lead Dynamics CRM, Symbioo CRM)
3. Vernieuw contractmanagement
Cloud computing vraagt om een nieuwe wijze van contractmanagement. Je blijft als klant uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor het gebruik van applicaties en data in je bedrijfsprocessen. Te veel cloud-klanten onderschatten het inkoopproces, het eigen service level management, het testproces en het inrichten van fall back-scenario's bij eventuele niet beschikbaarheid van cloud-faciliteiten. (Jos Struik, directeur, Dataccent)
4. Controleer reputatie
Ga na wat de reputatie van aanbieders is en hoe ze in het verleden zijn omgegaan met beveiligingsincidenten en -vraagstukken. Een transparante houding is op dit vlak te prefereren, ontwijkende antwoorden een reden om je nog eens achter de oren te krabben. Immers, de relatie met een SaaS-provider is vaak toch wat losser/abstracter dan met een traditionele outsourcingspartner. (Jeroen van Dongen, adviseur en directeur, LBVD Consultancy)
5. Ontwikkel managementaanpak
Ontwikkel een consistente en heterogene managementaanpak die het beleid en bestuur, monitoring en service event management, security en risk management, financieel en service management vastlegt. Vermijd het monitoren en beheren van oplossingen die specifiek ontworpen zijn voor de cloud en niet in staat zijn om eenvoudig te integreren met de bestaande omgeving of infrastructuur. (Ruud Mulder, cloud-architect, Unisys)
6. Creëer testomgeving
Indien men een cloud-oplossing wil implementeren, is het verstandig om te valideren of er naast de productie-omgeving een (cloud)-testomgeving beschikbaar is. Dit voorkomt ongewenste vermenging van test- en productiedata bij het doorvoeren van wijzigingen en implementeren van innovaties. (Robert Koornneef, global director e-Business IT,ModusLink)
7. Creëer gelijkwaardig niveau
Vooral de ict-afdeling zal zich extra moeten inspannen: als zij niet het juiste niveau van diensten kunnen bieden, gaan gebruikers deze extern halen. Bijvoorbeeld dat alle bedrijfs-e-mail automatisch wordt doorgestuurd naar een privé Gmail-account. Inclusief alle vertrouwelijke stukken. Is dit gewenst? De oplossing: laat de interne ict-afdeling diensten aanbieden (al of niet in de cloud) die op hetzelfde niveau staan als de cloud-gebaseerde tegenhangers. (Sandor Nieuwenhuijs, technical director, Oracle)
Ik mis hier een aantal belangrijke punten namelijk:
– Beveiliging. bepaal goed hoe je de beveiliging geregeld wilt hebben. Ga er niet vanuit dat leverancier het wel goed geregeld heeft.
– Data overdracht. Borg dat je ten alle tijden je data weer terug kan krijgen en op een manier waarop je er mee verder kan
– Afspraken over tijdelijke onmin situaties. Zorg dat je vooraf helder hebt hoe je verder kan als je even in onmin bent je leverancier. Hij staat immer sterker dan jij.
– Weet waar je data en backup staat. Data wordt door de wet gezien als een product. Als je data op een server in het buitenland komt te staan moet je een exportvergunning aanvragen bij de overheid.
– Escrow. Hoe los je het faillissement van je cloud leverancier op.
Er zijn nog veel meer tips om naar te kijken. De cloud biedt veel oplossingen, maar vereist nog steeds veel aandacht.
Succes!
Ik vind de voorgegeven punten interessant. Zeer interessant. Allemaal bedrijven die commercieel zijn ingericht.
Ik weet niet of al die heren, zo druk met het creeren van draagvlak voor cloud, ook werkelijk enige notie hebben van IT, de merites en hoe IT zich beweegt. Ik ben er bang voor namelijk.
Ik daag deze mensen die bijdroegen aan het artikel graag even uit mij deze eenvoudige vragen eens te beantwoorden.
1. Wat is de basis en filosofie van IT?
2. Hoe beweegt IT zich als materie?
3. Waarom automatiseer je?
Als je dezen niet kunt beantwoorden, wat voor moois je dan ook bedenkt, heb je weinig idee en verstand van IT. Helaas gaat dit ook op voor menig IT-er. Keien in hun discipline maar soms erg weinig kaas gegeten van de basis en filosofie van de materie.
En dat, mijn beste lezer, kost u veel meer dan u werkelijk kunt zien of beseft. En dat is dan weer een volkomen gemiste kans.
Ik zou graag toevoegen, beoordeel nuchter of de cloudoplossing voor u een positieve businesscase is. Heeft u businesswise behoefte aan de geboden schaalbaarheid, kunt u overweg met standaarden van de leverancier, wat zijn de kosten van integratie en “cloud ready” maken van applicaties(igv overdracht ipv SaaS), of van het migreren naar de cloud oplossing. En check grondig of uw requirements ingevuld kunnen worden door de (leverancier van) de cloudoplossing. Businesscase positief? Dan vol overtuiging implementeren en communiceren met de gebruikers van uw systemen.
Cruciaal bij de stap naar de Cloud is de wijze waarop afnemers en leveranciers omgaan met continuïteit van de geboden service. Dit zou stap 1 moeten zijn. Met continuïteit doel ik niet op de technische continuïteit maar de business continuïteit. Onlangs ging een belangrijke grote competitor van ons in de USA op de fles (Mumboe). Deze Cloud leverancier had niets geregeld voor haar klanten. De continuïteit van de service die zij leverden (contractmanagement) stond direct on hold en binnen 6 weken was de service uit de lucht. Dit voorbeeld staat niet op zichzelf. Het merendeel van onze competitors hebben geen oog voor de continuïteit van hun dienstverlening. Juist omdat wij weten wat er voor nodig is deze continuïteit wel te bieden zijn we in samenwerking met drie andere marktpartijen bezig met het schrijven van een whitepaper rondom dit onderwerp (o.m. met WuWise, Advocatenkantoor MyLegalCounsel B.V., NLCMG en Contracked).