De internationale spoorwegsector moet gaan samenwerken op het gebied van it-klantensystemen, om het hoofd te bieden aan groeiende passagiersaantallen, toegenomen financiële druk en de stijgende verwachtingen van de klant. Dit staat te lezen in het rapport Back on Track, geschreven door professor James Woudhuysen.
Woudhuysen is professor aan de De Montfort University in het Engelse Leicester en is gespecialiseerd in prognoses en innovatie. Zijn rapport is bedoeld om de spoorwegsector te helpen begrijpen op welke manier outsourcing kan bijdragen aan modernisering zodat de doelstellingen bereikt kunnen worden.
Luchtvaartmaatschappijen
Back on Track stelt dat de spoorwegsector, die lange tijd is tegengehouden door verouderde it-systemen, moet overwegen om met de nieuwste generatie it-systemen te gaan werken. Op die manier kan de productiviteit verhoogd worden, kunnen kosten worden bespaard en kan de ervaring van klanten worden verbeterd. Woudhuysen vergelijkt dit met de systemen die luchtvaartmaatschappijen al in gebruik hebben.
Het concept van een uitbesteed community-platform, een gedeeld systeem om de verwerking van klanten te beheren en dat al gebruikt wordt door concurrerende spoorwegmaatschappijen, betekent dat die maatschappijen zouden profiteren van de nieuwste technologie, maar toch vrij blijven om te innoveren en te differentiëren. Deze aanpak zou de spoorervaring transformeren, waardoor gepersonaliseerde reizen, de verkoop van nevendiensten en meerdere opties voor ticketing mogelijk worden.
Commerciële ontwikkelingen
Volgens het rapport zou het werken met een community-platform de spoorwegen zowel meer laten concurreren als samenwerken met luchtvaartmaatschappijen, omdat het voor het eerst mogelijk zou zijn om één ticket uit te geven voor de reis met verschillende vervoersmiddelen. Bovendien zou het delen van it-systemen betekenen dat spoorwegmaatschappijen kunnen rekenen op een zakelijke gemeenschap met dezelfde interesses om commerciële ontwikkelingen te ondersteunen, zoals samenwerken met een alliantie of netwerk.
James Woudhuysen meent dat de gehele spoorwegsector belang heeft bij it-systemen die gezamenlijk worden ontwikkeld en collectief toegepast. ‘Coherente, nauwkeurige en single-source gegevens, snel verkregen en overgedragen, zullen een groot verschil maken voor elke passagier. Het is bewezen dat door deze aanpak bedrijven profiteren van de nieuwste generatie it zonder miljoenen euro's in de ontwikkeling van nieuwe eigen systemen te hoeven pompen.'
Aanzienlijke groeimogelijkheden
Het rapport besteedt speciale aandacht aan hoe de uitbesteding van it-systemen aan een community-platform spoorwegmaatschappijen zal vrijmaken om zich te concentreren op het verbeteren van de klantervaring. Zowel aan boord als op het station en te profiteren van de aanzienlijke groeimogelijkheden voor internationaal treinverkeer.
Wat een fantastische kans om tot een door en door stelselmatige opzet van ’the core’; de informatie te komen. Het gaat daarbij nadrukkelijk om informatie – dus. En de voluit stelselmatige ordening ervan. Tot toepassing door vele reizigers en transporteurs m.b.v. een waaier aan informatiesystemen ontsloten.
Zoiets als een heuse informatierotonde is nodig om Back on Track te komen. De ict-systemen richten zich dan ‘automatisch’ op zo’n rotonde.
Het is natuurlijk makkelijk scoren als je alleen de Engelse (erg gedateerde) situatie alleen goed kent.
Onze professor vergeet een aantal heel cruciale verschillen.
De luchtvaart is veel jonger dan het spoor. en vanaf het begin internationaal georienteerd geweest.
Het spoor daarentegen kent per land een aparte bovenleidingspanning.
Historisch bepaald, zijn er diverse veiligheids- en interlocking systemen actief. En geloof me, ook die zijn per land verschillend.
de bovenliggende automatisering, processbesturing en Scada systemen zijn daar op maat boven gemaakt en, met dat aan de Europese verplichting tot aanbesteding, van verschillende leveranciers en daardoor van verschillende systematiek.
Vanuit Nederland hebben er in het verleden diverse onderzoeken gelopen om te kijken of buitenlandse systemen ook in Nederland bruikbaar zijn. Helaas, in de meeste gevallen is Nederland verdergaander en doeltreffender geautomatiseerd dan de buitenlandse collega’s.
Mischien moet onze prof een keer echt in Nederland komen kijken.
Nou zeg, de prof houd het wel erg algemeen: samenwerken, voordeel voor de reizigers, internationaal,
Ja, ik ben ook voor, maar de klant wil vervoerd worden, en de planner daarvoor wordt door heel treinreizend Nederland al gebruikt.
volgens mij wordt de huidige reisplanner vaak uitgebreid met de laatste behoeften van de reizigers en is heel accuraat
Hij mag wel meekijken op mijn telefoon.
Ik denk dat we 2 dingen moeten onderscheiden wat ICT betreft op het spoor. De interne ICT (gericht op het primaire proces van het spoor, dus het aansturen van de wissels, seinen, planningen) en de externe communicatie (wat overigens een uitvloeisel is van de interne ICT).
Probleem t.o.v. commerciele markten (waar echt meer concurrenten in rondlopen is dat er per land maar een handvol aanbieders zijn. Het aantal softwarehouses die uberhaupt iets schrijven of maken is heel dun in de wereld. En ja, landen verschillen, omdat ze allemaal het eigen wiel willen uitvinden. Samenwerken leidt tot schaalvergroting en uiteindelijk meer keuze en lagere prijzen. Er moet alleen iemand het lef hebben om ermee te beginnen.