De omzet van softwareontwikkelaars en andere it-dienstverleners daalt in 2012 met 3 procent. Dit staat te lezen in het Kwartaalbericht Software & services van het Economisch Bureau van bank ING. Lagere it-budgetten bij de overheid en krimpende bedrijfsinvesteringen raken de Nederlandse softwarebedrijven en it-implementatie en consultancy. Economisch herstel na 2012 en de snelle investeringscyclus beperken de schade voor de branche op termijn.
De omzet van softwarebedrijven en andere it-dienstverleners neemt in 2012 naar verwachting met 3 procent af. Ongunstige economische vooruitzichten stemmen afnemers voorzichtig. Bedrijven schroeven hun budgetten terug, maar vooral de overheid snoeit fors in de it-uitgaven. De teleurstellende ervaringen met it-projecten in de afgelopen jaren en de uitrol van bezuinigingen liggen hieraan ten grondslag. Ook de bedrijfsinvesteringen staan op een laag pitje, wat de uitgaven aan software (en hardware) zal raken. In 2013 kan door het voorzichtige herstel en de korte investeringscyclus van software ook de softwarebranche en it-dienstverlening weer wat herstellen.
Lichte omzetkrimp
It-dienstverleners hebben in 2011 naar verwachting circa 1 procent hogere omzetten geboekt. Binnen de branche zijn softwarebedrijven in aantal en omzet het grootst (figuur 1). Opvallend is dat softwarebedrijven het iets slechter deden dan de gehele branche.
In de eerste negen maanden van 2011 was sprake van een lichte omzetkrimp van bijna een kwart procent. Hiermee lijkt het patroon uit 2009 zich te herhalen, waarbij krimp in de softwarebranche de voorbode is voor een terugval van de gehele it-dienstverlening.
Uiteen lopen
Het door ondernemers verwachte herstel lijkt daarom niet realistisch (figuur 2). Daarbij moet wel aangetekend worden dat binnen de it de diversiteit groot is. In de eerste plaats bewegen beheer, ontwikkeling en advies niet gelijk op. Ook binnen bijvoorbeeld software bestaan verschillen. Zo loopt de ontwikkeling van systeemsoftware en applicatiesoftware uiteen.
Verder zijn er verschillen tussen standaardsoftware en die op maat. Bovendien kan in bepaalde niches, zoals de ontwikkeling van applicaties voor mobiele apparaten, wel degelijk groei zitten. Het valt dus te verwachten dat ook de komende tijd binnen de branche groeiende en krimpende bedrijven te vinden zijn.
Met dezelfde titel (misschien de eerste twee woorden omdraaien) had hier geloof ik ook een heel ander artikel kunnen staan.. Ik ben benieuwd wat wij in Nederland mee gaan maken als de bedrijven de onderkant van de diensverlening (‘bare minimum’) gaan opzoeken en (onder)vinden. Als ik een tip mag geven aan bedrijven: investeer in het automatiseren van de afdeling Automatisering als besparingsmaatregel. Het is namelijk ongelovelijk wat er nog allemaal handmatig wordt gedaan bij bedrijven (en zeker bij de overheid en in de financiele dienstverlening) qua monitoring en dagelijkse taken, zeg ik uit ervaring. Hier zie ik dan ook een markt voor, voor de dienstverleners.
Hebben ze het nu over hun eigen it-dienstverlening naar klanten toe? Regelmatig ligt (internet)bankieren er uit.
Ik denk dat we dit artikel, tenminste zo belees ik het, in twee moeten opsplitsen.
Overheid……
“Bedrijven schroeven hun budgetten terug, maar vooral de overheid snoeit fors in de it-uitgaven. De teleurstellende ervaringen met it-projecten in de afgelopen jaren en de uitrol van bezuinigingen liggen hieraan ten grondslag.”
Hier ligt de basis van twee zeer tegenstrijdige componenten die samen komen en het scenario ‘heading for disaster’ creëren. Incompetente ambtenarij en politici en commercie die klaarblijkelijk geen manier ziet die incompetente ambtenaren en politici duidelijk uit te leggen wat wel en wat niet mogelijk is IT wise. Vooral de commerciële kant bewijst hier de hele branche slechte naam. Verliezer in dit aspect? De belastingbetaler.
ING zelf?
Ik ben klant van ING en wil hier even duidelijk maken dat ik kundige staf van de ING hoog heb zitten. Maar ook hier gaan een aantal wetmatigheden van de materie IT op die ING, en hu IT specialisten, klaarblijkelijk nog niet helemaal door hebben. Terecht word door een criticaster een verwijzing gemaakt naar de onverwachte uitval van sommige systemen van ING.
If you pay peanuts, you get moneys.
Wanneer je maar blijft saneren en saneren en vakkundige IT’ers uitwisselt met het goedkoopste van het goedkoopste, dan krijg je problemen zoals de ING al een paar maar heeft ervaren of de KPN recentelijk mocht ervaren.
Je kunt van jonger goedkoper IT staf nu eenmaal niet dezelfde ervaring en inzicht verwachten als diegene die men, uit bejag van winst of besparing ‘heeft laten gaan’.
Goedkoop is duurkoop
Momenteel staat de hele IT sector danig onder druk. volkomen onterecht behandeld men de IT als sluitstuk i.p.v. de IT organisatorisch als strategisch te zien. We kunnen nog wel de nodige incidenten verwachten waarbij imago betrokken zal zijn. Alles terug te brengen naar de noemer,’If you pay peanuts, you indeed will get monkeys’. Nu vraag ik me in dit geval af wat voor ING de operationele consequenties hiervan zullen zijn. Dat die zullen komen?
En ook hier gaat op : Als je blijft doen wat je deed blijf je krijgen wat je kreeg……..