De Application Services-divisie van ict-dienstverlener Capgemini Nederland gaat de productdivisies Customer Software Development, Testing en Packages samenvoegen met de marktgerichte sectoren Public en Private. De dienstverlener zegt dat in de nieuwe indeling van de organisatie er geen afscheid wordt genomen van personeel. Vakbond FNV ontvangt echter andere signalen en zegt dat meer dan vierhonderd medewerkers geraakt worden door de veranderingen.
Capgemini ziet zich genoodzaakt tot deze strategische veranderingen vanwege de huidige marktomstandigheden waarin investeringen in grote ict-trajecten onder druk staan en concurrentie op de markt stevig is. ‘Het werk is meer kortcyclisch geworden en dit vraagt van Capgemini Nederland Application Services het vermogen om sneller te kunnen schakelen', aldus een woordvoerder. ‘Dit wordt mogelijk gemaakt door een nieuwe, meer klantgerichte organisatiestructuur. Het doel van deze aangepaste structuur binnen Application Services is dat de klantvraag meer leidend wordt en snellere besluitvorming plaatsvindt.'
Met het herschikken van de organisatie wil Capgemini kleinere en slagvaardigere managementteams creëren voor snellere besluitvorming. De dienstverlener meent dat de herinrichting nauwelijks impact heeft voor de professionals. ‘Het betreft geen reorganisatie en leidt niet tot het afscheid nemen van mensen', aldus de woordvoerder. ‘Na overleg met de OR is besloten dat Capgemini Nederland Application Services zo snel mogelijk gaat werken vanuit de verbeterde organisatiestructuur.'
Andere geluiden
Toch bereiken ook andere geluiden de redactie van Computable. Zo spreekt de directie in een mailing over het opheffen van de productdivisie Customer Software Development en vervalt voor minimaal vijftien mensen hun baan. Daarnaast zou een groep BAS-medewerkers, die na de overname van Getronics kwamen, niet meer passen in de cultuur van het bedrijf. Ook op verschillende management- en sales-posities zouden mensen niet meer hoeven te komen werken en probeert Capgemini vaststellingsovereenkomsten af te sluiten om van ze af te komen. Een vergelijkbare methode hanteerde Capgemini ook al in 2009. Vakbond CNV was hier toen niet over te spreken. De woordvoerder van Capgemini meent dat de vaststellingsovereenkomsten losstaan van de huidige organisatorische veranderingen.
Vakbond CNV heeft dit keer nog geen individuele meldingen binnengekregen, maar zegt wel dat dit soort constructies ook recentelijk door Capgemini werden toegepast. Collega-vakbond FNV heeft wel signalen ontvangen dat er onderhuids wat zaken spelen bij Capgemini. Bestuurder Bob Bolte zegt zelfs dat bij verschillende veranderingen bij Capgemini meer dan vierhonderd medewerkers geraakt gaan worden. ‘Het is triest hoe het gaat. Mensen krijgen ineens een slechte beoordeling en moeten naar aanleiding hiervan het bedrijf verlaten. Anderen moeten een lagere functie met lager salaris accepteren, want anders wordt hen het gat van de deur gewezen.'
Financiële resultaten
De maatregelen bij Capgemini Nederland zijn noodzakelijk nadat de omzet in 2011 tegenviel. De winst was nog wel op peil, maar het Franse management ziet de Benelux vooral als probleemgeval. Maatregelen konden dan ook niet uitblijven. Buiten de Benelux gaat het eigenlijk heel goed met Capgemini. Overal werd er een omzetgroei gerealiseerd, in de Benelux daalde de omzet met 4 procent.
Het blijft een veredeld uitzendburo :-).
Ja, het liefst met langlopende (outsourcings) contracten, want dat geeft zo’n lekkere cash flow.
Succes ITers.
Ik ben in 2011 met een vaststellingsovereenkomst naar buiten gewerkt. Capgemini heeft een mooie HRM-atlas, waarin de rechten bij ontslag wordenvermeld. Echter als je eruit wordt gegooit houdt geen enkele manager daar aan.
Ik raad alle medewerkers aan zich goed te verdiepen in welke rechten en plichten ze hebben en een goede advocaat in de hand te nemen.
Ik heb zo het idee dat de cap organisatie inderdaad op de schop moet, maar dan op een andere manier… Hoeveel vice presidents, quality managers, practice managers, delivery managers en andersoortig manage-volk heeft cap wel niet?
@gast Op het moment dat je verkocht wordt, heb je het niet meer in de hand. Het beste is dan om je eigen pad te kiezen i.p.v. overgeleverd te zijn aan de grillen van een nieuwe organisatie. Naar mijn mening heb je altijd een eigen keus. Vaak ligt deze dan niet meer bij die nieuwe werkgever. Die zijn echt niet geïnteresseerd in medewerkers maar meer in wat het bedrijf ze gaat opbrengen etc. Het punt is dat je je nooit afhankelijk op moet stellen t.o.v. dit soort bedrijven. Maak gebruik van hun faciliteiten(opleidingen en projecten)en ga geen wurg lease contracten aan. Zorg dat je na voldoende ervaring op gedaan te hebben je eigen weg inslaat. Een vast contract is echt schijnzekerheid, dat geldt voor voor de hele markt. Als ze je niet meer nodig hebben dan wordt alles uit de kast gehaald om afscheid van je te nemen.
Ruim 11 jaar geleden maakte in Parijs én in Nederland het visionaire leiderschap plaats voor een horde administrateurs. Passie en inspiratie werden ingeruild voor spreadsheets en KPI’s. De gevolgen laten zich simpel af lezen door de ontwikkeling van de resultaten van de groep Internationaal en in de Benelux over die periode te bekijken. Tragisch om te zien hoe ter meerdere glorie van de shareholders value deze waarde zich juist omgekeerd evenredig ontwikkelde en blijft ontwikkelen. Misschien kan de laatste het licht uit doen…
Het jammerlijke is een beetje dat je bij dit soort ontwikkelingen als opdrachtnemer of werknemer altijd in het defensief terecht komt. Ik heb dit soort zaken overigens niet alleen hier plaats zien nemen maar eveneens mij de andere ‘groten’ zoals Atos, KPN, Centric, Cap.
Wanneer het minder gaat, zoals nu, dan ben je gewoon ‘commodity’ waarvan men afscheid neemt omdat dat domweg goedkoper is. Je ziet dan soms ook wel gebeuren dat je terug kunt komen tegen volkomen ondergewaardeerde voorwaarden. Je ben daarnaast ook benadeelde waar het het vinden en aannemen van contracten of opdrachten betreft.
Organisaties zitten namelijk niet te wachten op zzp-ers of werknemers die op een minder aardige manier de organisatie hebben verlaten. Daar komt natuurlijk ook nog bij, gegeven de huidige momentsgeest, dat men denkt voor een dubbeltje op de eerste rang denkt te kunnen zitten en dan ook de nodige kwaliteit denkt te kunnen verlangen.
Je ziet al een kentering optreden dat steeds meer organisaties begrijpen dat continuïteit op een andere manier moet worden tegemoet getreden dan het uurtje factuurtje verhaal. Wil je namelijk continuïteit en kwaliteit, dan moet een organisatie daar iets voor doen en zich daarvoor open stellen.
De ‘groten’ komen dan steeds minder aan bod met het ‘uurtje factuurtje’ omdat dit achteraf helemaal zo goedkoop bleek te zijn. Ook hier geld natuurlijk alle waar naar geld. Wanneer organisaties klagen over gebrek aan betrokkenheid of betrouwbaarheid van personeel, die worden steeds vaker gedwongen in de spiegel te kijken. Als je immers goede krachten, die uiteraard iets kosten, er uit dwingt, en er opportunistisch hele jonge onervaren ‘goedkope’ krachten voor terug plaatst, moet niet zeuren over kwaliteit en kennis.
Je ziet dat men schoorvoetend op schreden terug aan het keren is. Eén van de grootste redenen is de versnelde uittreding van de oudere garde en het tweede is dat men langzaam maar zeker begint te beseffen dat IT geen sluitpost is van de begroting maar een strategisch bedrijfsonderdeel. Nu nog de nuchterheid en rede weer terug en we kunnen gewoon aan de slag. Dat laatste kan dan waarschijnlijk nog wel even duren ben ik bang met de huidige stand van zaken.
Geduld blijft dan ook hier een goede zaak. Helaas, het is even niet anders.
Voorgaande reageerder verwoordt het mooi. Volgens mij vergeet hij wel een paar ontwikkelingen die wachten op betere tijden in Nederland onzinnig maken. Strategisch bedrijfsonderdeel jazeker maar door opgedane slechte ervaringen bij de grote it dienstverleners wordt dat bedrijfsonderdeel steeds meer bevolkt door eigen personeel. Door voordurende offshoring wordt de werkgelegenheid bij de grote itdienstverleners steeds kleiner voor nederlandse iters. Daarbij kom dat de niet it bedrijven zelf zijn gaan offshoren daar hebben ze geen grote it dienstverlener meer voor nodig. De grote itdienstverleners zijn zo groot geworden omdat ze hele it afdelingen insourceten, ook die tijd is geweest. Ik geef de grote it dienstverleners nog een jaar of vijf en dan is het over. Uitgekotst door de klant, door de eigen aan de kant gezette werknemers en over omdat men werkelijk geen idee heeft wat wel zou werken…India, China, Brazilië meer komt er feitelijk niet uit, oja cloud, cloud, maar geen idee hoe men daar geld mee gaat verdienen…
De silo’s binnen CAP met hun eigen winst/verlies zorgt binnen CAP voor onderlinge concurrentie (richting klant notabene). Samenwerken willen de mensen op de werkvloer wel echter de managers niet, zo lijkt het. CAP zou helemaal op de schop moeten. Zooitje managers eruit (besluiten nemen is toch te lastig), 1 organisatie met 1 winst/verlies rekening maken en zorgen dat we allen samenwerken. De bankzitters kunnen dan wel ingezet worden. Er is namelijk werk genoeg, echter de persoon is van een andere divisie en dus intern ‘duur’. Men wil alleen niet anders denken en doen. Het is immers de KPI die de manager wil halen want daar hangt een groot deel van zijn salaris aan vast. Dat dit absoluut niet efficient is voor CAP (NL) is van ondergeschikt belang. Weg met die KPI cultuur!
Ik denk dat Capgemini langzamerhand op een punt is gekomen waar er teveel mensen door Cap onbehoorlijk naar buiten zijn gezet.
De methode van insourcen en de mensen op straat knikkeren is te vaak gehanteerd en gaat zijn doel voorbij streven.
De mensen die Cap moesten verlaten weten hoe deze organisatie in elkaar steekt en wat de voordelen en nadelen zijn om er diensten van af te nemen. Deze mensen wegen zaken als onmenselijkheid meer en meer mee, zeker als het henzelf of hun vrienden is overkomen.
Capgemini is de laatste 3 jaar heel hard achteruit gegaan in kwaliteit. De betere medewerkers hebben Capgemini al lang verlaten. Wat er nog zit kon geen betere baan krijgen, of was te oud, of was te naief om het management te geloven. Zoals een Capgemini medewerker zei “Cap is not the place to be”. Als je kijkt ook wie er allemaal practise manager is geworden, in veel gevallen een heel droevige kwaliteit. En ook bij het c-level is armoede troef. Helaas is Cap een ingeslapen bedrijf geworden, en het wordt steeds erger. Jammer.