De Application Services-divisie van ict-dienstverlener Capgemini Nederland gaat de productdivisies Customer Software Development, Testing en Packages samenvoegen met de marktgerichte sectoren Public en Private. De dienstverlener zegt dat in de nieuwe indeling van de organisatie er geen afscheid wordt genomen van personeel. Vakbond FNV ontvangt echter andere signalen en zegt dat meer dan vierhonderd medewerkers geraakt worden door de veranderingen.
Capgemini ziet zich genoodzaakt tot deze strategische veranderingen vanwege de huidige marktomstandigheden waarin investeringen in grote ict-trajecten onder druk staan en concurrentie op de markt stevig is. ‘Het werk is meer kortcyclisch geworden en dit vraagt van Capgemini Nederland Application Services het vermogen om sneller te kunnen schakelen', aldus een woordvoerder. ‘Dit wordt mogelijk gemaakt door een nieuwe, meer klantgerichte organisatiestructuur. Het doel van deze aangepaste structuur binnen Application Services is dat de klantvraag meer leidend wordt en snellere besluitvorming plaatsvindt.'
Met het herschikken van de organisatie wil Capgemini kleinere en slagvaardigere managementteams creëren voor snellere besluitvorming. De dienstverlener meent dat de herinrichting nauwelijks impact heeft voor de professionals. ‘Het betreft geen reorganisatie en leidt niet tot het afscheid nemen van mensen', aldus de woordvoerder. ‘Na overleg met de OR is besloten dat Capgemini Nederland Application Services zo snel mogelijk gaat werken vanuit de verbeterde organisatiestructuur.'
Andere geluiden
Toch bereiken ook andere geluiden de redactie van Computable. Zo spreekt de directie in een mailing over het opheffen van de productdivisie Customer Software Development en vervalt voor minimaal vijftien mensen hun baan. Daarnaast zou een groep BAS-medewerkers, die na de overname van Getronics kwamen, niet meer passen in de cultuur van het bedrijf. Ook op verschillende management- en sales-posities zouden mensen niet meer hoeven te komen werken en probeert Capgemini vaststellingsovereenkomsten af te sluiten om van ze af te komen. Een vergelijkbare methode hanteerde Capgemini ook al in 2009. Vakbond CNV was hier toen niet over te spreken. De woordvoerder van Capgemini meent dat de vaststellingsovereenkomsten losstaan van de huidige organisatorische veranderingen.
Vakbond CNV heeft dit keer nog geen individuele meldingen binnengekregen, maar zegt wel dat dit soort constructies ook recentelijk door Capgemini werden toegepast. Collega-vakbond FNV heeft wel signalen ontvangen dat er onderhuids wat zaken spelen bij Capgemini. Bestuurder Bob Bolte zegt zelfs dat bij verschillende veranderingen bij Capgemini meer dan vierhonderd medewerkers geraakt gaan worden. ‘Het is triest hoe het gaat. Mensen krijgen ineens een slechte beoordeling en moeten naar aanleiding hiervan het bedrijf verlaten. Anderen moeten een lagere functie met lager salaris accepteren, want anders wordt hen het gat van de deur gewezen.'
Financiële resultaten
De maatregelen bij Capgemini Nederland zijn noodzakelijk nadat de omzet in 2011 tegenviel. De winst was nog wel op peil, maar het Franse management ziet de Benelux vooral als probleemgeval. Maatregelen konden dan ook niet uitblijven. Buiten de Benelux gaat het eigenlijk heel goed met Capgemini. Overal werd er een omzetgroei gerealiseerd, in de Benelux daalde de omzet met 4 procent.
Tja, vroegûh was de Benelux altijd de parel aan de internationale kroon van Cap. Reorganisaties zijn de laatste 12 jaar “gewoon” onderdeel van de bedrijfscultuur geworden, alleen neemt de frequentie toe naar mate het aantal medewerkers sneller afneemt. Hopelijk leidt de steeds snellere zigzagkoers niet tot kapzeisen. Misschien een idee om het oude mantra “ga lichtvoetig over zwaar terrein” weer eens op te poetsen?
Ik leef mee met mijn oud PinkRoccade collega’s die BAS-medewerker zijn geworden. Als ik er nog werkte zou ik inmiddels stapeldol zijn geworden.
Was Bosma maar nooit naar de beurs gegaan ……
Dit is nou eenmaal hoe het gaat met deze ‘harmonica’ bedrijven. Als het goed gaat dan kun je met z’n allen komen en zodra het wat minder is gaat het zoals in het artikel wordt geschetst. Dit is het risico als je bij dit soort bedrijven, met zo’n verdienmodel, gaat werken. Helaas realiseren maar weinig mensen zich dit.
Ik heb dit ook ondervonden. Heb ooit in de clinche gelegen met een directielid en tijdens gesprekken om eruit te komen kwam er ineens zonder aanleiding een hrm medewerkster erbij zitten om mij een vaststellingovereenkomst op te dringen. Na onderhandeling heb ik dit geaccepteerd omdat ik het een verschrikkelijk bureaucratisch bedrijf vind om voor te werken. Gewoon een te duur uitzendbureau en managers die 0,0 managerial zijn. Blij dat ik weg ben!!!!
Die truc met een vaststellingsovereenkomst hebben ze bij mij ook geprobeerd in 2009. Daar trapte ik echter niet in, ik heb er een arbeidsrechtadvocaat op gezet die er nog 2 maandsalarissen uitgesleept heef plus z’n eigen honorarium. Daarna hebben ze de betaling van die ontslagvergoeding getraineerd door zogenaamd schade aan de leasewagen in te houden (toen ik hem inleverde hebben ze niks gevonden) maar dat bedrag was te klein om te procederen. En ze hadden daarna, toen al betaald was, nog het lef om 2 nog binnengekomen bekeuringen te gaan claimen. Ik heb toen gezegd dat ze die maar van die auto-inhouding konden inhouden.
Medio vorig jaar is Capgemini al voorbereidingen gaan treffen om massaal medewerkers te dumpen. Begin 2012 hebben hele groepen medewerkers (voornamelijk Bas-medewerkers) die wel goed functioneerden een negatieve beoordeling gekregen. Op vele beoordelingen stond te lezen dat de prestatie in relatie tot het salaris te min was. Tenminste dat vonden opeens de Capgemini kopstukken.
Was is gebeurd? Zonder enige informatie vooraf heeft Capgemini de beoordelingssystematiek aangepast. Van een beoordeling in relatie tot de functie (2010) naar een beoordeling in relatie van het salaris (2011). Hele groepen medewerkers zijn inderdaad in verzet gekomen. Ze hebben hun ongenoegen kenbaar gemaakt bij de OR. Echter de ‘onafhankelijke’ OR-leden werken voor dezelfde managers die bedacht hadden om via negatieve beoordelingen medewerkers te ontslaan. Ook gebruiken ze deze negatieve beoordelingen om eenzijdig het salaris te verlagen. Capgemini wil massaal medewerkers dumpen echter wil geen cent betalen. Het gevolg is dat een team van managers, juristen e.d. het de betreffende medewerkers zeer moeilijk maken in de hoop dat ze vertrekken met een minimale oprotpremie.
En als dekmantel voor het geheel roept Capgemini dat ze divisies gaan samenvoegen om meer klantgericht te kunnen opereren. Sorry, maar alle ICT bedrijven op deze wereld werken klantgericht. De fout die Capgemini heeft gemaakt is dat ze gingen voor de maximale winst. Daardoor hebben ze heel wat klanten verloren aan Atos en Ordina die voor continuïteit gingen. De medewerkers moeten de rekening betalen terwijl het Capgemini management fluitend in de andere richting kijkt. En de OR leden kunnen niets doen omdat ze anders ook de laan uitvliegen.
Capgemini zit inderdaad met ongeveer 600 bankzitters in de maag. De eerste gedwongen ontslagen zijn inmiddels een feit. Precies als in 2009 wordt geen collectief ontslag aangevraagd want dan moet Capgemini een sociaal plan opstellen en dat kost geld. Medewerkers worden geïndoctrineerd met de bedoeling dat ze instemmen met een vaststellingsovereenkomst en dus ontslag krijgen. Op die manier veeg je de tent ook schoon. Dit gaat wat langzamer maar het resultaat mag getoond worden! Ik kan de Capgemini medewerkers alleen maar adviseren om juridisch advies in te winnen en te strijden voor een maximale vergoeding conform de kantonrechterformule. Dit maakt ook de omvang van het probleem zichtbaar. Als medewerkers op grote schaal worden ontslagen a.g.v. een negatieve beoordeling dan is het voor de rechters toch ook duidelijk dat hier sprake is van een vooropgezet scenario.
Het leuke tantième constructie is duidelijk van een ZZP-er formaat en daarbij horen wat risico’s tegenover. Capgemini is een beursgenoteerd megaultra groot IT-Detacheringsbureau waar het prettig werken en lekker verdienen samen komen. In tijd van tegengevallen gaan de zwakte (onrendabele) natuurlijk als eerste de deur uit. Ik heb er met heel veel lol jaren lang er gewerkt, met een gemiddeld van 160 uur per jaar een (te kiezen) cursussen/opleidingen. Welke andere IT bedrijf in NL geeft zo veel ruimte voor groei en ontplooiing (met oog op uitzending percentage van 100% maar toch 🙂
@van der Horst
Sommigen van ons zijn verkocht aan zo’n harmonica-bedrijf (leuke omschrijving overigens). Dus weinig keus.
Las ik dit nou goed? “_. ‘Het is triest hoe het gaat. Mensen krijgen ineens een slechte beoordeling en moeten naar aanleiding hiervan het bedrijf verlaten.’_”
Klopt helemaal namelijk. Ik heb al een aantal anderen exact hetzelfde commentaar zien geven.
September 2009: krijg een waarschuwing en 2 maanden later nog een brief die *100%* identiek is, op één regel na. ipv we geven je nog 2 maanden de tijd om je gedrag te verbeteren, staat daar dat je over 2 maanden opgerot bent.(maar dan politiek verantwoord)