De Application Services-divisie van ict-dienstverlener Capgemini Nederland gaat de productdivisies Customer Software Development, Testing en Packages samenvoegen met de marktgerichte sectoren Public en Private. De dienstverlener zegt dat in de nieuwe indeling van de organisatie er geen afscheid wordt genomen van personeel. Vakbond FNV ontvangt echter andere signalen en zegt dat meer dan vierhonderd medewerkers geraakt worden door de veranderingen.
Capgemini ziet zich genoodzaakt tot deze strategische veranderingen vanwege de huidige marktomstandigheden waarin investeringen in grote ict-trajecten onder druk staan en concurrentie op de markt stevig is. ‘Het werk is meer kortcyclisch geworden en dit vraagt van Capgemini Nederland Application Services het vermogen om sneller te kunnen schakelen', aldus een woordvoerder. ‘Dit wordt mogelijk gemaakt door een nieuwe, meer klantgerichte organisatiestructuur. Het doel van deze aangepaste structuur binnen Application Services is dat de klantvraag meer leidend wordt en snellere besluitvorming plaatsvindt.'
Met het herschikken van de organisatie wil Capgemini kleinere en slagvaardigere managementteams creëren voor snellere besluitvorming. De dienstverlener meent dat de herinrichting nauwelijks impact heeft voor de professionals. ‘Het betreft geen reorganisatie en leidt niet tot het afscheid nemen van mensen', aldus de woordvoerder. ‘Na overleg met de OR is besloten dat Capgemini Nederland Application Services zo snel mogelijk gaat werken vanuit de verbeterde organisatiestructuur.'
Andere geluiden
Toch bereiken ook andere geluiden de redactie van Computable. Zo spreekt de directie in een mailing over het opheffen van de productdivisie Customer Software Development en vervalt voor minimaal vijftien mensen hun baan. Daarnaast zou een groep BAS-medewerkers, die na de overname van Getronics kwamen, niet meer passen in de cultuur van het bedrijf. Ook op verschillende management- en sales-posities zouden mensen niet meer hoeven te komen werken en probeert Capgemini vaststellingsovereenkomsten af te sluiten om van ze af te komen. Een vergelijkbare methode hanteerde Capgemini ook al in 2009. Vakbond CNV was hier toen niet over te spreken. De woordvoerder van Capgemini meent dat de vaststellingsovereenkomsten losstaan van de huidige organisatorische veranderingen.
Vakbond CNV heeft dit keer nog geen individuele meldingen binnengekregen, maar zegt wel dat dit soort constructies ook recentelijk door Capgemini werden toegepast. Collega-vakbond FNV heeft wel signalen ontvangen dat er onderhuids wat zaken spelen bij Capgemini. Bestuurder Bob Bolte zegt zelfs dat bij verschillende veranderingen bij Capgemini meer dan vierhonderd medewerkers geraakt gaan worden. ‘Het is triest hoe het gaat. Mensen krijgen ineens een slechte beoordeling en moeten naar aanleiding hiervan het bedrijf verlaten. Anderen moeten een lagere functie met lager salaris accepteren, want anders wordt hen het gat van de deur gewezen.'
Financiële resultaten
De maatregelen bij Capgemini Nederland zijn noodzakelijk nadat de omzet in 2011 tegenviel. De winst was nog wel op peil, maar het Franse management ziet de Benelux vooral als probleemgeval. Maatregelen konden dan ook niet uitblijven. Buiten de Benelux gaat het eigenlijk heel goed met Capgemini. Overal werd er een omzetgroei gerealiseerd, in de Benelux daalde de omzet met 4 procent.
Ik werk nu bijna 12 jaar met veel plezier als secretaresse bij Capgemini. In die 12 jaar heb ik veel reorganisaties en herindelingen van dichtbij meegemaakt en ik heb veel mensen zien gaan en komen: managers, consultants, secretaresses.
Wat ik erg jammer vind, is dat mijn oud-collega’s hier heel duidelijk verwoorden hoe zij over hun voormalig werkgever denken, maar dat zij dit stuk voor stuk anoniem doen. Als je dit soort uitspraken doet, wees dan een échte vent (of vrouw, dat kan natuurlijk ook) en zet je naam er bij. Natuurlijk heb ik ook met grote verbazing mensen zien vertrekken, goede collega’s, harde werkers, waarvan je dacht: “Hè?! Hoe kan dát nou?!” Maar er zijn ook veel mensen weggegaan (of weggestuurd) die hier absoluut niet op hun plaats waren. Wellicht een reden om nu anoniem hier hun ongenoegen te uiten?
Beste Hester,
Blij te lezen dat u al 12 jaar met plezier als secretaresse bij Capgemini werkt.
Zo te lezen ontgaat het u dat de mensen die via een insourcing naar binnen komen er binnen de kortste keren ook weer uit zijn gegaan, na overdracht van werk vooral. Lees bovenstaande reacties er maar op na.
Wellicht zou u eens kunnen kijken naar de inhoud van 1 van de 1000-en VSO’s en u zult begrijpen waarom de meeste mensen hier unaniem zijn.
Nou Hester, heb je er wel eens aan gedacht dat ex werknemers geen zin hebben om een proces van hun ex werkgever aan hun broek te krijgen? Lijkt me een goede reden om anoniem te reageren. Ik vind het beeld dat uit de reacties naar voren komt opvallend consistent. Het is niet netjes om via beoordelingen medewerkers aan de kant te zetten, terwijl het eigenlijk gaat om ontslag om bedrijfseconomische redenen. Van veel collega’s die de afgelopen tijd een slechte beoordeling hebben ontvangen weet ik dat ze uitstekend functioneren. Ik heb wat van die beoordelingen gelezen en ik kan je verzekeren dat de honden daar geen brood van lusten. Als die mensen hier van zich laten horen, dan hebben ze wel degelijk een punt.
Ik kan me volledig aansluiten bij de reactie van Hester. Het is altijd opmerkelijk dat als er een negatief bericht over een bedrijf wordt geschreven dat men over elkaar heen valt om daar nog even hun sausje over te doen.
Opmerkingen over het teruglopen van kwaliteit van Capgemini stroken totaal niet met de marktbeleving en kijk eens hoe goed het bedrijf het doet! Er zijn genoeg bedrijven die het op dit moment een stuk zwaarder hebben.
Post gewoon onder je echte naam, je hebt toch niets te verliezen want ooit terugkomen bij Capgemini is wel het laatste wat je zou willen, toch…..?
Deze reorganisatie gaat niet helpen. De toegevoegde waarde van een detacheerder zit namelijk uitsluitend in de kwaliteit van de medewerkers. Er zijn inmiddels meer dan voldoende ZZP’ers die minstens even goed zijn als de medewerkers van Capgemini. Dat betekent dat je je als bedrijf moeten richten op wat wel de toegevoegde waarde voor klanten zou kunnen zijn. Het gaat daarbij niet helpen dat er een vastgeroest managementteam zit waar geen beweging in zit. Bovendien zijn ze ook te duur om af te kopen.
Beste Dick Groen
Het doet me goed van u te mogen lezen dat het bedrijf het zo goed doet.
Kunt u ook aangeven waar ik dit zou kunnen terug lezen? Zijn er (jaar-) cijfers gepubliceerd over Nederland die dit onderstrepen?
Als ik ga kijken naar de waarde van het aandeel zie ik dat dit in 2007 € 80 waard was en dat het vandaag op € 32 staat.
Zie: http://www.beursgorilla.nl/fonds-informatie.asp?naam=Cap+Gemini&cat=koersen&subcat=1&instrumentcode=360097430&symbol=
Ben zeker benieuwd naar het tegendeel.
Bij de groepering van bovenstaande feiten kom ik niet verdere dan n = 2 en als je de kerncijfers van Q1 2011 en Q1 2012 dif. dan kan elke ‘brugwub’ zien dat het neerwaarts gaat. Vroeger bestond de “blauwe brigade” incl. meest uitgebouwde urenspreadsheet, dit heb ik al in geen jaren meer gehoord of gezien. CAP is weinig tot niet zichtbaar op cruciale en strategische plekken in de benelux. De beste mensen vertrekken richting MKC, SHELL of ING. Ik heb een praktijk case aangehoord waar spraken was van senioriteit obv. 5 jaar algemene werkervaring, ingezet op div. strategie. Volgens mij is het een doem scenario – waarbij een hoop genivelleerd wordt, om zo de KPI kwaliteit te borgen.
Wel jammer voor al die ‘high potentials’ …