De Application Services-divisie van ict-dienstverlener Capgemini Nederland gaat de productdivisies Customer Software Development, Testing en Packages samenvoegen met de marktgerichte sectoren Public en Private. De dienstverlener zegt dat in de nieuwe indeling van de organisatie er geen afscheid wordt genomen van personeel. Vakbond FNV ontvangt echter andere signalen en zegt dat meer dan vierhonderd medewerkers geraakt worden door de veranderingen.
Capgemini ziet zich genoodzaakt tot deze strategische veranderingen vanwege de huidige marktomstandigheden waarin investeringen in grote ict-trajecten onder druk staan en concurrentie op de markt stevig is. ‘Het werk is meer kortcyclisch geworden en dit vraagt van Capgemini Nederland Application Services het vermogen om sneller te kunnen schakelen', aldus een woordvoerder. ‘Dit wordt mogelijk gemaakt door een nieuwe, meer klantgerichte organisatiestructuur. Het doel van deze aangepaste structuur binnen Application Services is dat de klantvraag meer leidend wordt en snellere besluitvorming plaatsvindt.'
Met het herschikken van de organisatie wil Capgemini kleinere en slagvaardigere managementteams creëren voor snellere besluitvorming. De dienstverlener meent dat de herinrichting nauwelijks impact heeft voor de professionals. ‘Het betreft geen reorganisatie en leidt niet tot het afscheid nemen van mensen', aldus de woordvoerder. ‘Na overleg met de OR is besloten dat Capgemini Nederland Application Services zo snel mogelijk gaat werken vanuit de verbeterde organisatiestructuur.'
Andere geluiden
Toch bereiken ook andere geluiden de redactie van Computable. Zo spreekt de directie in een mailing over het opheffen van de productdivisie Customer Software Development en vervalt voor minimaal vijftien mensen hun baan. Daarnaast zou een groep BAS-medewerkers, die na de overname van Getronics kwamen, niet meer passen in de cultuur van het bedrijf. Ook op verschillende management- en sales-posities zouden mensen niet meer hoeven te komen werken en probeert Capgemini vaststellingsovereenkomsten af te sluiten om van ze af te komen. Een vergelijkbare methode hanteerde Capgemini ook al in 2009. Vakbond CNV was hier toen niet over te spreken. De woordvoerder van Capgemini meent dat de vaststellingsovereenkomsten losstaan van de huidige organisatorische veranderingen.
Vakbond CNV heeft dit keer nog geen individuele meldingen binnengekregen, maar zegt wel dat dit soort constructies ook recentelijk door Capgemini werden toegepast. Collega-vakbond FNV heeft wel signalen ontvangen dat er onderhuids wat zaken spelen bij Capgemini. Bestuurder Bob Bolte zegt zelfs dat bij verschillende veranderingen bij Capgemini meer dan vierhonderd medewerkers geraakt gaan worden. ‘Het is triest hoe het gaat. Mensen krijgen ineens een slechte beoordeling en moeten naar aanleiding hiervan het bedrijf verlaten. Anderen moeten een lagere functie met lager salaris accepteren, want anders wordt hen het gat van de deur gewezen.'
Financiële resultaten
De maatregelen bij Capgemini Nederland zijn noodzakelijk nadat de omzet in 2011 tegenviel. De winst was nog wel op peil, maar het Franse management ziet de Benelux vooral als probleemgeval. Maatregelen konden dan ook niet uitblijven. Buiten de Benelux gaat het eigenlijk heel goed met Capgemini. Overal werd er een omzetgroei gerealiseerd, in de Benelux daalde de omzet met 4 procent.