Bij IASA2011, de rijksbrede aanbesteding voor strategische adviesdiensten op ict-vlak, is het perceel over maatwerkadvies gegund. Hierbij zijn acht inschrijvers uit zo'n vijftig partijen geselecteerd, bestaande uit vijf afzondelijke partijen en drie consortia. Het achttal omvat de vijf bedrijven Atos, Gartner, Kpmg, Logica en Management Centrum Thauris en de drie consortia HEC & Boer & Croon & QuintWellingtonRedwood & TNO (1), VKA & Berenschot & Rand Europe (2) en Twijnstra Gudde & Uva/Leibnitz Center for Law & Kirkham Company & Inspearit & Novay (3).
IASA2011 staat voor Interdepartementale Aanbesteding van Strategische Adviesdiensten op het gebied van ict. Deze diensten, die worden afgenomen door de chief information officers (cio’s) en stafleden, werden tot nu toe door de individuele departementen verworven. Een aantal departementen en zelfstandige bestuursorganisaties (zbo’s) besloot een gezamenlijke aanbesteding te starten, in navolging van rijksbrede inkoopprojecten als OT2010 (telecom) en Easi2010 (hardware en ict-diensten).
Nadat het eerste perceel voor het leveren van standaardinformatie en rapporten aan adviesbureau Forrester is gegund, is het tweede perceel voor maatwerkadvies ook afgerond, op een aantal definitieve contracthandtekeningen na. Voorbeelden van diensten die onder dit perceel vallen zijn ict-vraagstukken over de strategie, besturing, beleid, organisatie, verandermanagement en de gevolgen van ontwikkelingen op beleidsvoorstellen. Omdat het om zo’n breed pallet aan diensten gaat hebben veel adviesbureaus besloten hun specialistische kennis te bundelen in consortia en op deze manier mee te dingen naar de opdracht.
Besparen
IASA2011 is een gebundelde inkoop van de cio’s en hun stafleden binnen het Rijk. In de oude situatie bestelden deze beleidsambtenaren hun standaardinformatie, strategische adviesrapporten en maatwerkadvies afzonderlijk. Door het gezamenlijke inkoop en het kiezen voor één factuur-model wil het Rijk jaarlijks zeker achthonderdduizend euro besparen, vertelde Rachid Guernaoui tijdens het iBestuur Congres 2012. Guernaoui is jurist en chief information officer van het ministerie van Algemene Zaken en coördineert de IASA2011-aanbesteding.
Hij lichtte verder toe dat er in de raamovereenkomst bewust gekozen is voor een korte contractperiode met een aantal verlengingsopties. Daardoor zijn accounts snel opzegbaar, mocht er bij de afnemers binnen het Rijk onvrede bestaan over de geleverde dienstverlening of een andere invulling nodig zijn. De cio zei dat er een grondige voorbereiding aan IASA2011 is vooraf gegaan. Veel aanbestedingen lopen in zijn ogen fout omdat door tijdsdruk de voorbereiding gebrekkig is verlopen. ‘Bij IASA2011 hebben wij ook marktpartijen geconsulteerd. Die raadden ons aan het aantal te selecteren partijen in dit perceel uit te breiden van het oorspronkelijk gekozen vijftal naar acht.’
Guernaoui meldde nog trots dat bij de beoordeling van de offertes is uitgegaan van een wegingspercentage 20 procent prijs/80 procent kwaliteitscriteria. Een unicum voor de Rijksdienst, beweerde hij.
Marktplaats voor mkb’ers
Naast de twee inkooppercelen bestaat IASA2011 uit een derde onderdeel over de inrichting van een online marktplaats voor de verwerving van tijdelijke strategische ict-adviseurs. IASA2011 richt zich met deze marktplaats vooral op het midden- en kleinbedrijf, in het bijzonder zzp’ers. Naar verwachting gaat deze marktplaats (via www.ecamc.nl) deze maand nog open. Het is een proefproject met een looptijd voor een jaar om te bepalen of het mkb op deze manier gelijke kansen krijgt bij overheidsaanbestedingen.
Als ik alle bedrijven inclusief consortia optel kom ik toch echt tot 17 partijen. Middels die consortia is er niet echt sprake van consolidatie. De ‘usual suspects’ zitten er allemaal weer bij. Vraag is wel wat er gaat gebeuren met de consortia als er onvrede onstaat over 1 van de partijen binnen het consortium. Vervalt dan het contract met het hele consortium? Zo niet dan is de hele constructie toch wel een wassen neus.
800K bezuinigen klinkt ook niet erg ambitieus. Over welk ‘rijks breed’ budget hebben we het hier?
Ik moet helaas dhr. Fokker in deze volgen. Het is volstrekt onduidelijk op welk totaal men wil bezuinigen. Ik kan u, met de wetenschap die ik bezit van dit moment, zeggen dat de meeste ministeries geen enkel idee hebben wat men budgetair kwijt is aan hun individuele ICT laat staan dat men kan benoemen op hoeveel men denkt te gaan besparen.
Per saldo durf ik rustig te stellen dat wanneer men werkelijk tot standaardisatie wil overgaan, men 2.5 tot 3 mrd kan besparen IT breed. Edoch, dan dient men geen gebruik te maken van een dergelijke weg die men aan het bewandelen is want die weg op zich kost al ettelijke miljoenen voor er überhaupt als sprake is van besparen.
In tweede kan al worden gesteld, de namen tot mij nemend, dat hier vrijwel geen intrinsieke IT kennis aanwezig is slechts proceskennis. Laat nu juist deze afwezigheid een bijzonder kostbare aanwezigheid blijken. Dus besparen? Ik durf rustig te stellen dat dit op deze wijze een fata morgana zal blijken die uiteraard door dames en heren met verve zal worden uitgelegd.
Beste Rene, stel je nu dat Logica geen intrinsieke IT kennis heeft?
Beste Rene,
Het gehele budget van de RIJKSOVERHEID (daar hebben we het hier over) is ca 1,2 mrd euro. Je stelling is dus volkomen onjuist en misplaatst. Je volgt hiermee de velen die maar iets roepen over kostenbesparing zonder te weten wat er precies gebeurt. Eerst informeren dan reageren zou ik zeggen.