Waterleidingbedrijf Vitens heeft na de ingebruikname van nieuwe software per ongeluk 12.000 facturen uitgezonden. Door fouten in die software zijn verkeerde rekeningnummers aan namen en adressen gekoppeld. Hierdoor kwamen de spookfacturen bij tweehonderd klantenterecht, wat neerkomt op gemiddeld zestig facturen per huishouden.
Op woensdag 8 februari 2012 heeft Vitens nieuwe facturatiesoftware in gebruik genomen. Welke software dit is, kon een woordvoerder van het bedrijf nog niet zeggen. Hij zoekt voor Computable nog de technische achtergrondinformatie van het probleem uit.
Door de softwarefouten heeft Vitens per ongeluk vertrouwelijke klantgegevens gelekt. De drinkwaterleverancier neemt daarom telefonisch contact met zijn klanten op om de foutieve facturen persoonlijk te komen ophalen.
Vitens claimt het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland te zijn. Het levert water in de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Overijssel en Utrecht.
Ik denk dat je op zich wel vreemd staat te kijken als je plotseling 60 facturen op de mat heb liggen. Dan ga je jezelf toch achter de oren krabben over die lekkende kraan die je al maanden moet repareren.
Erg knullig trouwens dat hierbij vertrouwelijke informatie is gelekt. Ik ben erg benieuwd om wat voor info het gaat.
Als iemand mijn waterverbruik ziet, zou ik dat niet eens zo erg vinden. Maar als mijn iemand mijn bankrekeningnummer ziet, ligt dat opeens toch een stuk gevoeliger.
Dit zal vast nog wel een staartje krijgen.
@Ruud Mulder: Ik zet mijn bankrekening op al mijn facturen. Waarom ligt dat gevoelig volgens jou (in praktische zin bedoel ik dan, niet strikt omwille van privacywetgeving en dergelijke)?
@Gerwin: met een rekeningnummer en een naam + adres kun je een automatische incasso uitvoeren. Als je als rekeninghouder niet goed je afschriften in de gaten houdt kan er makkelijk geld gestolen worden.
Augustus vorig jaar voor 3 jaar waterbelasting (2009, 2010 en 2011) gekregen! Dus de problemen waren er al.
Alleen begrijp je niet hoe ze het 3 jaar zonder (belasting)inkomsten gedaan hebben.
Slechte actie. Te meer omdat er deze week iets vergelijkbaars bij de Belastingdienst is gebeurd: een verzoek om onterecht uitgekeerde bedragen terug te betalen. Klopte niks van en de helpdesk van de Belastingdienst werd plat gebeld. Zelfde software?
‘Welke software dit is, kon een woordvoerder van het bedrijf nog niet zeggen.’
even googlen misschien?
http://www.accenture.com/SiteCollectionDocuments/PDF/Accenture-SAP-Next-Project-and-SAP-CRM-Vitens.pdf
@Gerwin. Jij zet (ongetwijfeld) je rekeningnummer op je facturen om het je debiteuren makkelijker te maken je te betalen :-).
Het gaat hier echter om rekeningnummers van particulieren. Hoewel zo’n rekeningnummer natuurlijk niet echt geheim is, moet je er toch voorzichtig mee zijn: het kennen van rekeningnummer plus uitgebreide naam-adres-woonplaats is een eerste benodigdheid voor het plegen van bepaalde vormen van fraude.
In dit geval is daar echter hoogstwaarschijnlijk geen gevaar voor, en gaat het er alleen om hoe ergerlijk en dom de fout van Vitens was…
@Nico,
Ik heb jouw melding direct bij de Belastingdienst nagetrokken, maar daar gaat het om een andere fout. 1500 mensen ontvingen een verkeerd bedrag op hun terugvordering voor huurtoeslag over 2007. Hier was een menselijke fout gemaakt. De Belastingdienst corrigeert dit en verrekent de naheffingen of tegoeden.
Lastig oordelen op basis van dit bericht wat er nu precies gebeurd is, maar dit soort berichten staat model voor de kloof tussen kort gezegd ICT en de business/klanten. Wanneer partijen zoals Accenture grote projecten draaien, is het verstandiger om vanuit de klant heel kritisch naar hun projectorganisatie te blijven kijken. Werkt vaak al kostenbesparend! Zoals vaak ontbreekt het overzicht zowel bij de klant als bij de externe partij. Al zegt men altijd van wel natuurlijk….
@Sander Hulsman,
Ging over huurtoeslag 2008 en werd gezegd dat het om een computerfout ging. Maar zal ongetwijfeld een menselijke fout zijn…