Waterleidingbedrijf Vitens heeft na de ingebruikname van nieuwe software per ongeluk 12.000 facturen uitgezonden. Door fouten in die software zijn verkeerde rekeningnummers aan namen en adressen gekoppeld. Hierdoor kwamen de spookfacturen bij tweehonderd klantenterecht, wat neerkomt op gemiddeld zestig facturen per huishouden.
Op woensdag 8 februari 2012 heeft Vitens nieuwe facturatiesoftware in gebruik genomen. Welke software dit is, kon een woordvoerder van het bedrijf nog niet zeggen. Hij zoekt voor Computable nog de technische achtergrondinformatie van het probleem uit.
Door de softwarefouten heeft Vitens per ongeluk vertrouwelijke klantgegevens gelekt. De drinkwaterleverancier neemt daarom telefonisch contact met zijn klanten op om de foutieve facturen persoonlijk te komen ophalen.
Vitens claimt het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland te zijn. Het levert water in de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Overijssel en Utrecht.
@allerlei m.b.t. rekeningnummers, ik hoop dat jullie altijd je pinbonnetjes bij alle winkels meenemen, ook daar staat zowel je rekeningnummer als je naam op.. maar dat terzijde. Klassiek voorbeeld hier van geen aandacht voor acceptatietest. Niemand het opgevallen tijdens de eerste print run dat veel facturen dezelfde naam hadden ? Niemand gechecked of de naam/rekening gegevens in het nieuwe systeem overeenkomen met het oude systeem ? Niemand erg in gehad dat er ineens wel heel veel post verstuurd moest worden ? Echt geen fouten in de software, fouten in de migratie zal je bedoelen. Voor 200 klanten rekeningen uit printen en daar dan 12000 facturen voor krijgen ? Allemaal slapers daaro.
Ik was een van de gelukkigen gister, mijn gang lag helemaal vol met enveloppen met daarin vertrouwelijke informatie van anderen. Geeft echt wel aan hoe TRIEST het soms gesteld is met zaken, zoals Erwin hierboven al concludeert! Ben trouwens wel benieuwd hoe Vitens aan mijn telefoonnummer gaat komen/hoe dit afloopt 🙂
Dit soort trajecten worden uiteindelijk gefinancierd door de gewone burger. Kunnen we er dan eens niet voor gaan pleiten dat bij dit soort niet alleen de fout, maar ook de verantwoordelijke leveranciers/afdelingen bij naam en toenaam genoemd worden?
(semi-)overheden verstoken al een klein kapitaal om de opdrachten überhaupt in een fatsoenlijk aanbestedingstraject te krijgen, en degene die er uiteindelijk met de opdracht vandoor gaat, maakt er regelmatig een zootje van (waar dit een mooi voorbeeld van is). De softwarehuizen laten zich graag horen als er een opdracht binnen is gesleept, maar de fouten die gemaakt worden zijn zeker zo interessant.
Niet alleen voor mij als burger, maar als ICT-er wellicht ook om van te leren.
Errug zwak om dit op een pakket te gooien..
De staf van Vitens blijft verantwoordelijk.
Hadden ze maar een behoorlijk systeem moeten nemen!
Ik geloof zomaar dat Vitens software heeft aangeschaft die het ook bij andere bedrijven doet. (bijv. SAP). Dat je deze software dan op de verkeerde manier gevuld hebt kan tot dit soort dingen leiden. De software de schuld geven is natuurlijk makkelijker dan een eigen (organisatie) fout toegeven.
Zoals PaVaKe schrijft. Name-and-blame zorgt er wellicht wel voor dat bedrijven wat voorzichtiger worden en wat meer discipline in acht nemen. Zeker bij een overheid vind ik transparantie een must. Het verhullen van transparantie is 1-op-1 verbonden met het uitoefenen van macht.
Het betreft SAP software en de implementator is Accenture. Net of die woordvoerder dat niet weet….
Dit lijkt me geen systeemfout maar een (enorme) conversiefout. Dat gaat natuurlijk vaak niet in een keer goed maar kennelijk was er geen controle op de conversie. En lekker getest ook 🙂