De cloud, er wordt zoveel over gepraat dat ik bij bedrijven een soort nervositeit zie. Als we niet in de cloud zitten, lopen we achter of we gooien geld over de balk. Het gevaar is dan dat je over één nacht ijs gaat. Want biedt de cloud-oplossing van een aanbieder dezelfde continuïteit, betrouwbaarheid en functionaliteit als de huidige it-afdeling? En als u er goed over nadenkt: is de cloud wel de beste oplossing voor uw bedrijf?
De cloud is een containerbegrip voor alle ‘buzz words’ van het afgelopen decennium: virtualisatie, PaaS, SaaS, IaaS, virtual desktop, server based computing. En ga zo nog maar even door. Vandaar dat tien bedrijven, tien verschillende definities kunnen geven van dit begrip. En niet iedere definitie sluit optimaal aan bij uw bedrijfsdoelen. Er zijn cloud-aanbieders die u na één nacht vorst het ijs op sturen. Er zijn er ook die eerst ijsmeesters laten kijken waar de windwakken en bijten zitten. Ga er niet zomaar vanuit dat u het hele verhaal krijgt van de cloud-aanbieder.
Tien vragen die u moet stellen:
1. Hoe is de back-up geregeld? Maakt de cloud-dienstverlener bijvoorbeeld een back-up van de e-mailgeschiedenis? Voor u als bedrijf is het belangrijk om soms terug te kijken naar gemaakte afspraken en plannen. Voor de belastingdienst en bij juridische conflicten bijvoorbeeld.
2. Hoe is de beveiliging geregeld?
3. Hoe is de privacy geregeld?
4. Slaat de cloud-aanbieder uw bedrijfsdata op in een private of publieke cloud? Vooral voor organisaties die te maken hebben met persoonlijke data, zoals notaris- en advocatenkantoren en medische en financiële instellingen is dit van belang.
5. Waar is de data opgeslagen? Staan ze in een datacenter in Amsterdam, Bombay of ergens in de Verenigde Staten? Dit maakt veel uit, omdat alle landen andere wetgeving hebben op het gebied van privacy.
6. Eenmaal opgeslagen in een datacenter, wie is dan de eigenaar van uw data? Het bedrijf dat het opslaat of u?
7. En als het bedrijf failliet gaat, hebt u dan nog wel toegang tot uw data?
8. Wat is de uptime en beschikbaarheid van de dienst? Krijgt u een garantie voor 99,9 procent uptime? En betaalt u voor 24×7 beschikbaarheid terwijl u alleen toegang tijdens kantooruren wilt?
9. Kunt u eenvoudig functionaliteit en capaciteit uitbreiden, of zijn hier veel kosten mee gemoeid?
10. Wat wint uw bedrijf bij een eventuele overstap naar de cloud?
Neem niets zomaar aan, maar vraag door. Of neem een professionele adviseur in de arm, die dat voor u doet. Stap alleen over als de service level agreements (sla’s) alle bedrijfsbelangen afdekken. Voor sommige bedrijven betekent drie dagen geen toegang tot bedrijfsdata het faillissement. Voor andere bedrijven, zoals webwinkels, betekent het minimaal een pijnlijke omzetderving. Beschikbaarheid van data en applicaties is de levenslijn van veel bedrijven. U wilt dus bij een cloud-aanbieder alle informatie boven tafel hebben, voordat u het ijs op gaat.
De laatste vraag durven bedrijven zelden te stellen. De overstap naar de cloud is bij voorbaat al genomen. Maar het is heel goed mogelijk dat u op basis van deze vragen moet concluderen dat de cloud niet de beste oplossing is voor uw bedrijf. De cloud is geen einddoel, maar een middel. Ondanks de enorme druk, maakte Wiebe Wieling, de voorzitter van de Vereniging De Friesche Elf Steden, zijn eigen afweging. Niet wat iedereen vindt, is het uitgangspunt, maar wat het veiligste en beste is. En ‘as ’t net ken, dan giet ’t net oan’.
Beste Edwin,
De 10 vragen die je aanhaalt zijn zeer valide. Alleen is dit niet echt rocket-science meer aangezien er al veel over gezegd en geschreven is.
Maar Cloud blijft nu eenmaal een “hype” en “hot-topic”. Ook ik heb in het verleden een stukje over de valkuilen van Cloud Computing geschreven.
De conclusie die wij uit dit artikel en alle eerder verschenen stukjes kunnen trekken is dat we vooraf goed ons huiswerk moeten doen.
De bovenstaande vragen kunnen hier absoluut bij helpen. Een goede voorbereiding is namelijk het halve werk en voorkomt veel teleurstelling.
Dit artikel is al duizend keer geschreven en niet eens uniek voor cloud computing. Risico analyse en exit strategie zijn altijd al een onderdeel bij uitbesteden. Als een leverancier omvalt en jouw servers staan daar heb je een zelfde soort probleem wat je beschrijft.
Daarnaast wordt er zo kort door de bocht gegaan met als bedrijf in the cloud zitten. Dit is een schaal van Niet-in-de-cloud tot en met volledig-in-the-cloud.
Als je als administratie kantoor een dropbox account hebt en met klanten een map deelt zodat zij makkelijk administratie digitaal kunnen aanleveren, ben je als administratie kantoor bezig met cloud computing.
Als je de e-mail server niet zelf host, maar dit door een andere partij laat doen is dit ook uitbesteding. Of je host gebruikt maakt van cloud computing weet je vaak niet, maar is wel interessant om uit te zoeken.
Cloud computing is manier om resources zoals Servers op een geautomatiseerde manier samen te laten werken. Dit heeft veel voordelen, mogelijk omdat je minder handarbeid nodig hebt en het goed schaalt.
Al die termen er omheen zoals virtualisatie, PaaS, SaaS, IaaS, virtual desktop, server based computing zijn niet per se cloud computing.
Is cloud computing hot? Of het is het uitbesteden van IT zaken hot?
Ik weet in ieder geval wel dat ik als bedrijf geen toekomst zie in het zelf opwekken van IT. De Patriot Act en bijbehorende arrogantie baart mij wel zorgen en vooral dat alles Cloud zo’n beetje uit de VS komt.
Maar je hoeft je hart nog niet te verkopen aan de duivel, maar je nu bezig houden met IT uitbesteden lijkt me wel erg zinvol.
@Henri & Ruud,
Ik ben het helemaal met jullie eens. Realiteit is echter dat er nog steeds blind naar cloud gekeken wordt zonder bij de consequenties stil te staan terwijl een andere oplossing mogelijk veel veiliger, toepasselijker of financieel aantrekkelijker kan zijn. Bezint eer gij begint dus.
Zal ik een vraag aan deze lijst toevoegen? Wat is uw come back scenario als u in de cloud zit en ervaart dat Cloud niet voldoet aan uw vraag/eisen/beeld/behoefte zoals u dacht ?
Het is opmerkelijk dat we zoveel over iets geschreven hebben wat nog niet helemaal een duidelijke vorm heeft! Cloud is een product/middel dat nog niet compleet en klaar is! Niemand gaat toch een beta versie van b.v. Windows(wat nog niet helemaal klaar is) aanschaffen om vervolgens in zijn productie op te nemen? Tal van zaken zoals standaardisatie, definitiekader, regels, techniek etc moeten nog geregeld worden waarna we onze ideeën, voorstel en opinies hierover kunnen schrijven. Misschien, het eindproduct van Cloud dat later door iedereen erkend en geaccepteerd gaat worden, iets is waar deze vragen niet meer voor geldig zijn! Misschien de standaardisatie van dit product maakt al deze vragen overbodig!
Cloud is nog in de ontwikkelingsfase en ik zou wachten totdat deze meer vorm krijgt dan zal ik met mijn vragenlijst komen! Voor nu ga ik ervoor zorgen dat mijn ICT goed geregeld is, want als ik van mijn ict een troep heb gemaakt, dan zou de Cloud dit ook niet kunnen oplossen. Dit is mijn huiswerk voor de komende tijd!