Telecomprovider Vodafone geeft derde partijen geen informatie van klanten als daarvoor geen toestemming is verleend. Wel erkent het bedrijf dat er softwarecode wordt gebruikt dat online handelingen koppelt aan een bepaald gsm-nummer. Deze volgsoftware kan dienen als alternatief voor cookies om toch internetgebruikers in de gaten te kunnen houden.
Politiek Den Haag is momenteel bezig met het opstellen van beleid voor het gebruik van cookies. Hiermee wil het kabinet dat internetgebruikers anoniem over internet kunnen surfen, zonder dat hun handelen gevolgd wordt. Informaticastudent Ralph Broenink van de Universiteit Twente kwam tijdens onderzoek erachter dat zowel Vodafone als KPN in de http-header codes hebben gestopt waarmee klanten gevolgd kunnen worden zonder dat er cookies op de smartphone worden geplaatst. Bij Vodafone vond hij de ‘X-VF-ACR'-header, KPN voegt de ‘Brand-ID' aan het internetverkeer toe. Ook legde Broenink uit hoe dit kan en wat hiervan de gevolgen kunnen zijn.
Vodafone Anonymous Customer Reference
‘Vodafone stelt klanten in staat om bepaalde diensten af te rekenen via de telefoonrekening, zoals het online kopen van een boek', zegt een woordvoerder van de telecomprovider. ‘Om dit technisch mogelijk te maken, koppelt Vodafone een unieke code aan het internetgebruik van een klant. Deze code kan alleen Vodafone herleiden tot het 06-nummer en wordt uitsluitend gebruikt voor factureringsdoeleinden. Dit systeem heet ‘Vodafone Anonymous Customer Reference'. Externe partijen hebben geen toegang tot de mobiele nummers en de persoonlijke gegevens van klanten die een bestelling plaatsen.'
Het is volgens Vodafone niet mogelijk om de code te gebruiken om internetgedrag van specifieke personen te volgen. ‘De unieke code wordt bij ieder bezoek gewijzigd, tenzij dit om technische redenen niet mogelijk is. Dan wordt de code periodiek gewijzigd en ook in deze gevallen hebben derde partijen geen toegang tot de mobiele nummers en de persoonlijke gegevens van klanten die een bestelling plaatsen. Via de klantenservice van Vodafone kunnen klanten zich voor deze mogelijkheid afmelden. Vodafone Anonymous Customer Reference is daarmee opt-out.'
Vodafone Subscriber Identification
Klanten van Vodafone kunnen er ook bewust voor kiezen om tijdens hun surfen door de telecomprovider of zijn partners herkend te worden. ‘Vodafone biedt klanten de mogelijkheid van ‘Vodafone Subscriber Identification'', aldus de woordvoerder. ‘Klanten die mobiele websites bezoeken waarvoor betaald moet worden (betaalde content), kunnen die betaling verrichten via hun mobiele telefoonrekening. Pas wanneer een klant een betalingsopdracht geeft, verzoekt de externe partij Vodafone om de ‘Vodafone Subscriber Identification'. Dan kan de externe partij wel zien om welk 06-nummer het gaat. Klanten moeten hiervoor altijd toestemming geven. Deze optie is daarom een opt-in.'