Softwareconcern Oracle wil Taleo Corporation overnemen voor zo'n 1,9 miljard dollar. Taleo is een van oorsprong Canadese leverancier van online wervingsoplossingen die zich tegenwoordig als cloudleverancier voor talentmanagement profileert. Het bedrijf heeft in Nederland vestigingen in Schiphol-Rijk en Utrecht. De overname wordt gezien als een antwoord op de acquisitie van SuccessFactors door SAP eind 2011.
Oracle wil samen met de producten van Taleo clouddiensten op het gebied van personeelszaken gaan bieden. Daarbij gaat niet alleen om online recruiting maar bijvoorbeeld ook om software voor loopbaanplanning en e-learningfaciliteiten. De overname wordt naar verwachting medio 2012 afgerond.
De wortels van Taleo gaan terug tot in 1996 wanneer Martin Ouellet in Quebec de wervingssite Viasite opgericht. In 1999 start het bedrijf onder de naam Taleo een Amerikaanse vestiging in San Francisco dat ook als hoofdkantoor gaat dienen. Taleo groeit in de jaren er na uit tot een internationaal opererend bedrijf en neemt diverse online leveranciers op het gebied van werving, selectie en personeelszaken over, zoals White Amber, Recruitforce.com, Jobflash, Wetfeet Recruiter, Learn.com, Vurv en Jobpartners. Tegenwoordig werken er bij de eHRM-specialist ruim 1300 mensen. De omzet bedraagt een kleine driehonderd miljoen dollar.
Reactie op SAP
Volgens analistenbureau Forrester moet de beoogde Taleo-acquisitie worden gezien als Oracle's antwoord op de overname van SuccessFactors door SAP vorig jaar december. SuccessFactors levert programmatuur voor de administratie van personeelszaken van werving tot pensioen. De software wordt voornamelijk op abonnementsbasis als webdienst verkocht. Forrester-analist Paul Hamerman stelt dat Oracle de boot heeft gemist als het gaat om het aanbieden van software-as-a-service (SaaS) op het gebied van personeelszaken en werving. 'Door de overname van Taleo is Oracle weer terug aan de speeltafel. De overnameprijs, die ruim zes keer zoveel is als de jaaromzet van Taleo, is aan de hoge kant, maar nog altijd stukken minder dan de 3,4 miljard dollar die SAP neerlegde voor SuccessFactors. Dat bedrag was elf keer de omzet.'