Leverancier van harde schijven Western Digital is boos op datarecovery-specialist Stellar Data. Deze liet zich onlangs kritisch uit over de afnemende kwaliteit van hard disk drives (hdd) en de garanties die massaal door fabrikanten zouden worden teruggeschroefd. In een open brief haalt Western Digital nu hard naar Stellar Data uit.
‘Western Digital heeft de garantie op harde schijven niet teruggebracht naar één jaar', zegt hoofd pr voor emea en India Daniel Mauerhofer van Western Digital Duitsland. ‘Wij hebben alleen de garantie op onze gangbare consumentenschijven van drie naar twee jaar teruggebracht. Voor alle overige schijven geldt nog steeds een garantie van vijf jaar.'
Herstel nog niet afgerond
Mauerhofer hekelt de opmerkingen van Kees Jan Meerman, coo bij Stellar Data Recovery in Utrecht, dat de slechte kwaliteit van hdd's te wijten is aan de tragische gebeurtenissen in Thailand. ‘Dit is onacceptabel voor een bedrijf met uw reputatie', staat te lezen in de open brief. ‘Wij hebben tijdens de crisis en de overstromingen alle Thaise medewerkers op de loonlijst gehouden. Duizenden hebben zich bezig gehouden met het herstel van onze productiefaciliteiten. Om aan de vraag te voldoen scheurden wij bijna uit ons productiejasje. Wij zijn uiterst zorgvuldig bezig om onze fabrieken te herstellen, maar dit proces is nog niet afgerond.'
Vervuiling productieruimtes
Western Digital wijst erop dat harde schijven zeer geavanceerde apparaten zijn waar de techniek zit ingebakken op slecht enkele nanometers. Vervuiling kan funest voor hdd's zijn en daarom moeten productieruimtes schoon zijn. Mauerhofer claimt dat dergelijke ruimtes minder dan honderd deeltjes vervuiling per kubieke meter lucht mogen bevatten. Een gemiddeld kantoorgebouw heeft ongeveer één miljoen deeltjes vervuiling in dezelfde luchteenheid.
Door deze strikte regels met betrekking tot de schoonheid van de lucht zijn hdd-fabrikanten verplicht zich opnieuw te kwalificeren voor vele componenten. Mauerhofer: ‘Dit proces omvat audits, tooling en testen, en neemt minimaal weken en soms zelfs wel maanden in beslag. Toch hebben wij niet hoeven snijden in onze organisatie en hebben wij geen concessies gedaan voor wat betreft de kwaliteit om ons herstel te versnellen.'
Investeren in productontwikkeling
De gepikeerde marketingmanager verwijst ook nog naar zijn ceo John Coyne. Die zei tijdens de bekendmaking van de financiële resultaten dat Western Digital tijdens de herstelperiode na de overstromingen zich is blijven richten op productontwikkeling en daar ook geld in heeft geïnvesteerd om nieuwe producten te kunnen leveren.
Volgens Mauerhofer is Western Digital ‘s werelds meest favoriete merk harde schijf en die positie wil het bedrijf uiteraard houden. ‘Onze mensen hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om het vertrouwen van klanten te winnen', sluit hij af. ‘Die mensen zijn nu verantwoordelijk voor het herstel en zij moeten ervoor zorgen dat onze klanten harde schijven ontvangen waar hun eindgebruikers op kunnen bouwen. Net zoals zij deden voor de overstromingen.'