Ict-dienstverlener Sogeti gaat 110 medewerkers ontslaan, bovenop de eerder aangekondigde 57 ontslagen. De ontslagen vallen in divisies waarvan het bedrijf de portfolios’s gaat afbouwen. Het gaat om allerlei verschillende functies, maar vooral de Cobol-programmeurs, services-, implementatie- en projectmanagers zullen getroffen worden. Op donderdag 9 en vrijdag 10 februari 2012 worden de exit-gesprekken gevoerd op de vestiging in Amersfoort.
Sogeti voert de gesprekken in Amersfoort, omdat deze locatie beschikt over goede gespreksfaciliteiten en centraal gelegen is. De personen die deze exit-gesprekken gaan voeren zijn locatie-onafhankelijk door het hele land gestationeerd. Volgens een woordvoerder heeft de keuze voor Amersfoort niks te maken met een besluit dat Sogeti binnenkort gaat nemen over het al dan niet sluiten van een aantal vestigingen. Hierover denkt de dienstverlener op korte termijn uitsluitsel te kunnen geven nadat de gesprekken met de Ondernemingsraad zijn afgerond.
Afbouw- en groeiportfolio’s
Ondanks dat Sogeti verschillende portfolio's aan het afbouwen is, benadrukt Sogeti-ceo Jeroen Versteeg dat er niet gestopt wordt met de dienstverlening. De af te bouwen portfolio's zijn Project- en Servicemanagement, Implementatie, Legacy, Oracle Classic, Microsoft Dynamics en een selectief aantal SAP-activiteiten.
Daarnaast zijn er ook groeiportfolio's gedefinieerd waarin Sogeti meer gaat investeren. Dit zijn Security, Mobile, Testen en Business Intelligence. Er wordt ook nog geïnvesteerd in een groot deel van de SAP-activiteiten (en gerelateerde onderwerpen zoals ecm), Infrastructuur Services en High Tech-, Java-, Metrieken-, Microsoft- en Oracle APEX/JDEV-platformen.
Professionals
Het afbouwen van portfolio's kwam al eerder aan het licht toen Sogeti een herstructurering van zijn divisies aankondigde. Het aantal van acht divisies werd teruggebracht naar vier. Gevolg hiervan was wel dat 57 mensen met directie-, management- en staffuncties hun baan verloren. Versteeg zei toen dat er op dat moment geen ontslagen onder de professionals zouden vallen.
De ICT’er: so komt ie, so gaat ie, Sogeti. Niet zo mauwen mensen. In elk bedrijf is er wel wat. Bij de anderen wat meer en bij Sogeti wat minder, zulks ter beoordeling aan eenieder, maar dan wel voor zichzelf. Vroeg of laat krijgt elke detacheerder hier een keer mee te maken. Misschien wel elke ICT’er.
Tja, zullen we dan maar allemaal hetzelfde gaan verdienen? Nee hé? Dacht ik al.
Wij komen bij veel bedrijven en kunnen niet anders concluderen dat Sogeti, ondanks veel slechte pers, wel degelijk haar uiterste best doet om ontslagen te beperken in slechte tijden. Geen ruimte voor meer salaris is ook in lijn met de huidige economie, ik denk dat men zo’n strak zakelijk bedrijf ook wel eens een pluim mag geven voor het getoonde beleid! En nee, ik werk niet bij Sogeti noch heb ik er gewerkt…
Altijd lees ik weer met verbazing dat er mensen (sogetisten) zijn die zeggen dat Sogeti geen mensen ontslaat. In 2010 ben ik vertrokken en toen werkten er nog ruim 3300 mensen. Ik zie in een eerdere opmerking dat dit er nu 2900 zijn. Een verschil van 400 (!!!) in 1,5 jaar tijd. Wakker worden mensen!!! Sogeti is geen haar beter dan ‘al die andere grote bedrijven’.
ik heb jaren geleden voor Interprogram, IP/, Iquip nog gewerkt en het eerste stukje Sogeti.
Ik heb aan dit bedrijf en de mensen die er nu nog zitten altijd goede ervaringen gehad.
De tarieven en salarissen waren (zijn) niet de hoogste in de markt maar het was wel het bedrijf dat zijn zaakjes altijd het beste op orde had.
Het is niet voor niets dat ze altijd hun eigen naam mochten blijven voeren en nooit in de Cap organisatie zijn opgenomen.
Het is ook niet voor niets dat de topmannen van Cap bijna altijd uit de Sogeti gelederen komen.
Zo lang de top van Sogeti elkaar de hand boven het hoofd houdt en elkaar baantjes toespeelt (onder het mom van reorganiseren) zal het bedrijf blijven kwakkelen.
De laatste paar jaar zijn er keer op keer verkeerde keuzes gemaakt mbt. de te varen koers.
Jammer dat de personen hiervoor verantwoordelijk geen conclusies kunnen of durven trekken.
@ Wim Heitinga; Ben zelf werkzaam bij Sogeti. Ik heb de overname geruchten ook gehoord. Het gerucht gaat dat er geen sprake is van een ’traditionele’ overname, maar meer een uitwisseling van ‘kunde en kennis’. CAP NL stoot haar BI en Test af naar Sogeti en Sogeti doet dit andersom met haar consultancy en gerelateerde zaken, naast de reeds in het artikel genoemde herstructurering. Ben zeer sceptisch en heb grote twijfels bij deze beslissing. Mocht dit weer uitdraaien op een fiasco dan is de positie van Versteeg echt onhoudbaar geworden.
Jongens, jongens toch. Sogeti is een commercieel bedrijf en heeft als doel geld verdienen. Dat doen ze door mensen weg te zetten. De mensen zijn de producten waar ze geld aan verdienen.
Als er niet meer wordt verdiend aan een product, wordt het uit de handel genomen.
Een bedrijf bestaat bij gratie van het geld verdienen. Natuurlijk doen ze leuk blabla en het gaat om de mens en hatsikee, maar uiteindelijk komt dat op de tweede plaats.
Ga me nu niet vertellen dat jullie ooit werkelijk geloofd hebben in dat soort teksten.
Ik heb zelf jaren geleden zelf voor toen nog IQUIP gewerkt en moet zeggen dat ik het toen een van de sympathiekere detacheerders in de sector vond. Geen rare uitzendkracht trucs die CMG uithaalde maar gewoon netjes met het personeel omgaan…
Het feit dat zelfs Sogeti nu zo hard aan de rem moet trekken geeft toch wel te denken. Zelf heb ik het gevoel dat de tijd van de grote detacheerders een beetje voorbij is. Het is tegenwoordig outsourcing wat de klok slaat, en tegelijk beginnen de echt goede specialisten vaak voor zichzelf als ZZPer of met anderen in een klein bedrijf.
Gevolg is dat het imago van de grote jongens minder wordt, meer kwantiteit dan kwaliteit. Weinig ruimte in geld en tijd voor opleiding en specialisatie. Veel direkte uren maken, het liefst maanden lang bij dezelfde opdrachtgever in een 8-8-8-8-8 rooster. Dit terwijl bedrijven vaak meer op zoek zijn naar flexibiliteit, iemand die soms op piekmomenten kan bijspringen, iemand die op zeer korte termijn volledig productief is en het bedrijf goed kent. Een flexibele schil van betrokken externen.
Ik vraag me af of de grote detacheerders deze omslag wel kunnen maken: van urenschuivers naar echt maatwerk per klant. Outsourcing voor het grote bulkwerk en een groep hoog opgeleide specialisten in eigen land die flexibel inzetbaar is. Het is dat veel grote klanten nog met preferred suppliers werken want anders zou de klap denk ik nog veel groter zijn geweest, nu worden de ZZPers en kleine bedrijfjes toch vaak vanwege deze bepalingen uitgesloten…
Heb vele jaren bij Sogeti gewerkt waarvan vele jaren met groot plezier. Sogeti was een mooi bedrijf waar je als medewerker oprecht trots op kon zijn. Uiteraard ging het altijd al om geld, maar de medewerker was belangrijk en Sogeti ging heel ver om de medewerker tevreden te houden! Sinds de crisis is Sogeti echter volledig de weg kwijt! Het lijkt volledig paniek en korte termijn acties. Er is enkel nog een focus op geld en aandeelhouders en er wordt schaamteloos slecht om gegaan met het personeel. Interne communicatie is beroerd, inspraak van de medewerkers nog minder. Er wordt vandaag op alles bezuinigd, zelfs wanneer aantoonbaar is dat het morgen enkel meer geld op gaat leveren. De focus ligt volledig op facturabele uren maken terwijl eerder in deze discussie al terecht aangegeven werd dat de klant in de huidige tijd juist meer verwacht van een ICT-dienstverlener dan een beetje detachering. Eeuwig zonde. Sogeti was ooit zo’n mooi bedrijf, maar kan helaas volstrekt niet overweg met de crisis. Ben dan ook blij dat ik het zinkende schip reeds verlaten heb!
Eerste stap — 57 medewerkers ontslagen begin november 2011, betrof staf en management,geen directiegevolgen!
Tweede stap — 110 medewerkers ontslagen begin februari 2012, betrof professionals, geen directiegevolgen!
Derde stap — over 3 maanden nog eens tussen de 50 en 100 medewerkers staf en management eruit geen directiegevolgen! Verder nog eens 150 professionals eruit, want de bank is na de ontslagen nog steeds groter dan ruim 200 medewerkers, geen directiegevolgen.
Staf en management wordt versneld afgeroomd en functies worden ingevuld door medewerkers in India, wat leidt tot geweldige kwalitatieve impulsen in de diverse processen en ook tot algehele tevredenenheid bij de externe klanten.
Alles zonder gevolgen voor de directie!
Ik denk na de zomervakantie is er weinig over van Sogeti, ooit een schitterend bedrijf met veel oog voor de individuele medewerker, nu geworden tot een zwalkend schip waar niemand in de directie nog weet welke kant gekozen dient te worden.
Alles zonder gevolgend voor de directie, maar ja die zijn al ruim 2 jaar de weg volledig kwijt!
@gerard56 klinkt heel bijzonder dat er over 3 maanden nog een 50 tot 100 medewerkers staf/management en 150 professionals ontslagen zouden worden.
Ik ben benieuwd hoe je aan die informatie komt, dat geeft namelijk nogal wat onrust dat soort geruchten.
Verder ben ik het met je eens, er gebeurt iets raars binnen de Sogeti gelederen, er veranderd te vaak waardoor een verandering niet tot zijn recht kan komen.