Ict-dienstverlener Sogeti gaat 110 medewerkers ontslaan, bovenop de eerder aangekondigde 57 ontslagen. De ontslagen vallen in divisies waarvan het bedrijf de portfolios’s gaat afbouwen. Het gaat om allerlei verschillende functies, maar vooral de Cobol-programmeurs, services-, implementatie- en projectmanagers zullen getroffen worden. Op donderdag 9 en vrijdag 10 februari 2012 worden de exit-gesprekken gevoerd op de vestiging in Amersfoort.
Sogeti voert de gesprekken in Amersfoort, omdat deze locatie beschikt over goede gespreksfaciliteiten en centraal gelegen is. De personen die deze exit-gesprekken gaan voeren zijn locatie-onafhankelijk door het hele land gestationeerd. Volgens een woordvoerder heeft de keuze voor Amersfoort niks te maken met een besluit dat Sogeti binnenkort gaat nemen over het al dan niet sluiten van een aantal vestigingen. Hierover denkt de dienstverlener op korte termijn uitsluitsel te kunnen geven nadat de gesprekken met de Ondernemingsraad zijn afgerond.
Afbouw- en groeiportfolio’s
Ondanks dat Sogeti verschillende portfolio's aan het afbouwen is, benadrukt Sogeti-ceo Jeroen Versteeg dat er niet gestopt wordt met de dienstverlening. De af te bouwen portfolio's zijn Project- en Servicemanagement, Implementatie, Legacy, Oracle Classic, Microsoft Dynamics en een selectief aantal SAP-activiteiten.
Daarnaast zijn er ook groeiportfolio's gedefinieerd waarin Sogeti meer gaat investeren. Dit zijn Security, Mobile, Testen en Business Intelligence. Er wordt ook nog geïnvesteerd in een groot deel van de SAP-activiteiten (en gerelateerde onderwerpen zoals ecm), Infrastructuur Services en High Tech-, Java-, Metrieken-, Microsoft- en Oracle APEX/JDEV-platformen.
Professionals
Het afbouwen van portfolio's kwam al eerder aan het licht toen Sogeti een herstructurering van zijn divisies aankondigde. Het aantal van acht divisies werd teruggebracht naar vier. Gevolg hiervan was wel dat 57 mensen met directie-, management- en staffuncties hun baan verloren. Versteeg zei toen dat er op dat moment geen ontslagen onder de professionals zouden vallen.
Mij werd destijds verteld dat de salarisverhogingen niet doorgingen omdat ze iedereen aan boord wilden houden. Dus misschien een lichtpuntje voor de overige sogetisten. Salarissen weer een fractie richting markconform? [/sarcasme uit]
Maar wie dit niet zag aankomen, is erg naief geweest. Met honderden op de bank en tarieven van niets, is dit een logisch gevolg.
Die boot (zie foto) zou in de toekomst nog wel eens symbool gaan staan voor het zinkende schip…
@Sogetist:
Van de wervingsbarometer op het intranet:
Aantal Sogetisten 2953
Aantal gestart in 2012 12
Aantal in gesprek 27
Aantal aanbiedingen 4
Aantal medewerkers dat binnenkort gaat starten 2
Of gaat jouw conspiracy theory zo ver dat dit interne propaganda is?
Jammer dat sommige mensen zo reageren op zo’n artikel zonder alle informatie te hebben. @sogetist bijvoorbeeld. Waarschijnlijk een persoonlijke vete met iemand? Dan maar het hele bedrijf zwart maken? @TM: Dat kun jij ook niet verzekeren. 1+1 is in dit geval namelijk geen 2. Een vacaturestop betekent niet dat er niemand meer aangenomen wordt. Als er veel geld met iemand te verdienen valt, wordt die namelijk gewoon aangenomen. Dit is ook al eens eerder gecommuniceerd. Echter wordt er in zo’n periode niet actief geworven (in ieder geval niet zichtbaar).
@Wim van Ooijen
Ik denk dat de klanten er alle begrip voor hebben, omdat zij soms zelf al (procentueel) een groter deel van hun personeel de laan uit hebben gestuurd.
En hoe dit bedrijf met zijn mensen omgaat zorgt er alleen maar voor dat ik nog niet bij de concurrent zit te kijken. Ze communiceren misschien slecht naar het personeel, maar hetgene dát ze communiceren wekt voor de meeste werknemers vertrouwen. Concurrenten hebben ontslagronde na ontslagronde gedaan waar er soms honderden of duizenden tegelijk de deur uitgingen, en Sogeti heeft dat altijd geprobeerd te voorkomen. En dat hebben ze ook al die tijd zo naar het personeel gecommuniceerd. Dat er nu 110 man uit moet is echt een noodgreep en absoluut geen makkelijk besluit. Daarbij komt dat er met iedereen een gesprek wordt gehouden en er wordt voor iedereen eerst naar een andere oplossing gekeken (omscholing mogelijk?) voordat hij de laan uit wordt gestuurd.
Vrienden van me bij andere detacheerders zijn al drie/vier jaar lang elk jaar hun baan niet zeker, ik heb me nog geen moment ongerust gevoeld. Zo gaat dit bedrijf met zijn mensen om.
Wat een prachtig bedrijf om voor te werken. Je bent daar aangenomen als Cobol programmeur en je kan dat kunstje daarna uitvoeren zolang het bedrijf het wilt. Hebben ze geen cobol-programmeurs meer nodig dan vlieg je eruit. Omscholen naar c, java of website ontwikkelaar is onmogelijk, daar ben je vast volgens het bedrijf te stom voor. (oh ja en dat kost natuurlijk geld!)
Die andere functies: in service, implementatie en projectmanagement. Ja dat zijn echte uitstervende beroepen. Lantaarnopstekers heb je toch ook niet meer!
Hoe je je voelt in een bedrijf is altijd nog een persoonlijke zaak. Het een heeft regelmatig niks te maken met het ander. De huidige markt zorgt er in ieder geval voor dat de kaarten opnieuw geschud worden. Bedrijven die met hun personeel omgaan alsof het ieder moment van de dag vervangen of ontslagen kan worden, er dus geen geld in investeren en er uitsluitend op teren, gaan straks het onderspit delven omdat mensen met serieus toegevoegde waarde er niet meer willen werken.
Aan de andere kant, Sogeti staat al een tijdje in de zoeker van een aantal bedrijven. Er zijn zeker concurrenten die wel wat geld overhebben in de oorlogskas voor het klantenportfolio van Sogeti. Hetzelfde geldt overigens voor Ordina. De komende tijd wordt zeker interessant op het gebied van overnames en fusies, het bijproduct van iedere ‘crisis’.
Er staan geen vacatures op de site. Dit soort bedrijven hangt een uithangbord buiten. En eigenlijk weten we dat ook allemaal. Wervingsteksten spreken altijd van groei als reden om te werven. Het is natuurlijk in 9 van de 10 gevallen vervanging van vertrokken mensen. Men jokt graag en werknemers willen graag bejokt worden.
@Alex Sogeti is onderdeel van Cap Gemini SA, lijkt me heel onwaarschijnlijk dat iemand dat bedrijf op korte termijn overneemt. Sogeti is wereldwijd een bedrijf van een man of 10.000 , tel daar Cap bij op ….
Sogeti heeft afgelopen jaren het steeds voor elkaar gekregen om niemand te ontslaan. Daar waar alle grote detacheerder elke maand mensen ontslaan en dat geregeld buiten de pers weten te houden (iedereen die langer dan 2 maanden beschikbaar is krijgt een exit gesprek, is een veel voorkomende strategie) . Helaas ontkomt Sogeti er nu niet aan om mensen te ontslaan. En dat is een heftige gebeurtenis bij een bedrijf waar we eraan gewend zijn dat iedereen lang in dienst blijft en dat “wij” niet zo zijn als “die anderen ” die wel geregeld mensen ontslaan.
@ook een sogetis:
Verkoop is wel degelijk een optie. Neem dat maar van mij aan.
En Sogeti is op dit moment exact hetzelfde als “die anderern” die wel geregeld mensen ontslaan. Het was alleen uitstel van executie, niets meer. Ten koste van de salarissen. En daarmee ten koste van een groot aandeel zeer waardevolle mensen die eieren voor hun geld heeft gekozen.
Beetje naief om te denken dat Sogeti uniek is en echt voor haar medewerkers gaat. Geld, meer niet.
@Wim Heitinga:
Ik zie toch echt wel een verschil tussen bedrijven die aan het begin van een crisis al direct ontslagrondes in gaan en daarbij hun werknemers niet als het belangrijkste kapitaalgoed in hun onderneming zien en bedrijven zoals Sogeti, die de ontslagronde pas als allerlaatste redmiddel inzetten.
Uitstel van executie is een mooie term, maar te makkelijk geroepen. Achteraf beschouwd kan je alle maatregelen of ontslagen wel afschijven op ‘uitstel van executie’. Het gaat om de intentie vooraf, niet om de uitwerking achteraf, zeker niet wanneer die uitwerking voor 80%/90% beinvloed wordt door marco-economische factoren waarop het bedrijf geen invloed heeft.