De Nederlandse School voor Openbaar Bestuur meent dat het elektronisch patiëntendossier (epd) is mislukt door onvoldoende samenwerking tussen de betrokken partijen. Het instituut meldt expliciet in zijn studie dat het epd niet kopje onder ging door een rammelende ict-infrastructuur. De Nederlandse School voor Openbaar Bestuur deed de studie in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Het onderzoeksinstituut vindt dat de techniek niet de oorzaak is van de problemen met het epd. Sterker zelfs, volgens de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur is de ict-infrastructuur redelijk geslaagd. Het epd werd uiteindelijk niet gerealiseerd doordat er te veel partijen bij de besluitvorming betrokken waren, ieder met eigen belangen en meningen. Ondanks dat het ministerie de regie over het epd had, is het niet gelukt om een precies beeld te ontwikkelen wat het epd zou doen en waarvoor het was bedoeld.
Nadat het epd niet door de Eerste Kamer kwam, wordt er nu aan een regionale variant gewerkt. Inmiddels hebben de overkoepelende zorgorganisaties voor dit regionale epd groen licht gegeven. In de nieuwe, regionale opzet van het epd staat de patiënt in ieder geval centraal.