De Nederlandse School voor Openbaar Bestuur meent dat het elektronisch patiëntendossier (epd) is mislukt door onvoldoende samenwerking tussen de betrokken partijen. Het instituut meldt expliciet in zijn studie dat het epd niet kopje onder ging door een rammelende ict-infrastructuur. De Nederlandse School voor Openbaar Bestuur deed de studie in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Het onderzoeksinstituut vindt dat de techniek niet de oorzaak is van de problemen met het epd. Sterker zelfs, volgens de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur is de ict-infrastructuur redelijk geslaagd. Het epd werd uiteindelijk niet gerealiseerd doordat er te veel partijen bij de besluitvorming betrokken waren, ieder met eigen belangen en meningen. Ondanks dat het ministerie de regie over het epd had, is het niet gelukt om een precies beeld te ontwikkelen wat het epd zou doen en waarvoor het was bedoeld.
Nadat het epd niet door de Eerste Kamer kwam, wordt er nu aan een regionale variant gewerkt. Inmiddels hebben de overkoepelende zorgorganisaties voor dit regionale epd groen licht gegeven. In de nieuwe, regionale opzet van het epd staat de patiënt in ieder geval centraal.
Beste dames en heren lezers,
We moeten een aantal zaken goed gescheiden houden in deze. Voor uw eigen beoordeling, ondergetekende heeft ver voor het gedachtegoed EPD namelijk al, samen met anderen uiteraard, een basisplatform neergelegd die uiteindelijk moest leiden tot het EPD. Deze bestond uit twee delen die nog steeds en onverkort overeind staan. Reden dat men hier niet op verder heeft gebouwd? Ambtelijke en politieke impotentie en incompetentie.
Doel van het EPD
Het harmoniseren van formats patiënten gegevens welke voor medisch gronden, beschikbaar moet worden gemaakt. Dit vanuit oogpunt van individuele gezondheid en kosteneffectiviteit in de medische zorg.
Hierbij dient de lezer eveneens te beschouwen dat de materie IT onderhevig is aan lineaire wetmatigheden waaraan de drie initiële pijlers zich conformeerde.
Pijler 1
Acute patiënten informatie
Elke patiënt heeft het recht op de meest noodzakelijke zorg. Hier werden twee soorten zorg geïdentificeerd.
1.1 Acute zorg
Onder acute zorg word verstaan directe noodzakelijke medische zorg bij ernstige en levensbedreigende situaties. Denk hierbij aan hartfalen of ernstig trauma waarbij een patiënt niet aanspreekbaar is doch dringende acute zorg nodig heeft.
Voor deze zorg wordt de bestaande patiëntenpasje van de zorgverzekeraar door de zorgverzekeraar aangevuld met een chip. Op deze chip zijn alleen essentiële gegevens beschikbaar die voor acute zorg van belang is.
– Pasfoto
– Vingerafdruk duim
– NAW gegevens plus zorg registratie nummer
– Bloeddruk
– Bestaande noodzakelijke dagelijkse medicatie
– Medicijnen allergie
– ICE telefoonnummer
– Naam Huisarts
– overige [bijvoorbeeld behandeling in ziekenhuis/arts elders]
Gesteld werd bij deze lijst is dat ambulancepersoneel deze informatie voor acute 1e lijns zorg noodzakelijk achten. De data format is dusdanig basaal dat deze is op te nemen in elke vorm van IT informatiedragers en uitleesbaar. [Ambulance/ziekenhuis]
Data word beheerd door ziektenkosten verzekeraar daar deze al in het bezit is van al deze informatie.
Beschikbaarheid en bescherming persoonlijke data
Er is geen aanvullend systeem nodig voor toegankelijkheid van de betreffende data of het onderhoud hiervan. Data kan in elk ziekenhuis naar believen bij aanname worden gecontroleerd en gewijzigd indien nodig. Data blijft volkomen persoonlijk en word alleen bij de verzekering opgeslagen.
1.2 Niet acute zorg
Bij niet acute zorg dient de pas als identiteit model die altijd beschikbaar is voor houd[st]er en zorgverlener. Immers, zorgverlener kan patiënt en verzekering fysiek en IT wise gewoon controleren. In verlengde hiervan kan worden nagedacht over koppeling van systemen ter verificatie van identiteit en geldigheid van verzekering.
Kosten
Eenmalig ca € 1.30 per pas.
Pijler twee
2.1 Uitwisselings- protocol patiëntengegevens.
Voor te stellen is dat alle ziekenhuizen en artsen een uniforme data administratie zouden gebruiken. Dit zou wellicht een toekomstig streven kunnen zijn. Hier dient data een uniforme format te krijgen zodat aanpassing van alle systemen op eenvoudige wijze basis data inleesbaar maakt.
In dit geval is een eenvoudig standaard csv e.d. te bedenken waardoor software systemen relatief weinig aanpassing nodig hebben csv data in te kunnen lezen.
2.2 Toegangs protocol
Elke medisch geschoolde professional werkzaam in het ziekenhuis beschikt over twee identifiers. 1. BIG registratie en 2. Personeelsnummer werkgever. Door deze twee te koppelen in een register en dit register toegankelijk te maken voor ziekenhuizen en medisch specialisten, is het mogelijk data beschikbaar te krijgen die voor medische doeleinden noodzakelijk blijkt.
=====
Zoals u ziet kan deze basis op zeer eenvoudige wijze worden geïmplementeerd daar alle componenten reeds aanwezig zijn en waren en deze goed te administreren is en misbruik vrijwel elimineert.
Deze basis is er nog steeds en valt binnen de lineaire principes van IT.
De stelling an dit onderzoek blijft m.i. nog steeds volkomen ondergeschikt aan deze principes daar iedereen baat zou kunnen hebben bij voornoemde pijlers. Diegene die dat niet hebben? Juist. Ego’s en incompetentie.
Civile