De traditionele ict-afdeling binnen bedrijven is te traag om de ontwikkeling van toepassingen op het terrein van social media en apps aan over te laten. Dat is een van de conclusies van een rondetafeldiscussie georganiseerd door Sogeti naar aanleiding van het boek ‘Het app-effect’. De automatiseringsafdeling van bedrijven is te langzaam om de ontwikkelingen in de markt bij te houden, menen deelnemers aan de discussie.
De discussie werd gevoerd door onder andere lid van de raad van bestuur Patrick Morley, bij de Telegraaf Media Groep verantwoordelijk voor technologie, en directeur E-development Rob Zwerink van Air France-KLM. Aanleiding was het recent verschenen boek ‘Het app-effect' van de technologie-denktank Vint, onderdeel van Sogeti.
Binnen het Telegraaf-concern is er voor gekozen te werken met zogeheten ‘centers of excellence', stelt Morley. Bij de in november 2010 overgenomen dochteronderneming Hyves wordt alle kennis binnen het concern gebundeld op het terrein van social media. Alle kennis op het terrein van mobiele toepassingen is ondergebracht bij de volle dochter Mobillion in Ede. Morley: ‘Onze ict-afdeling levert de technologie waarmee wij zaken doen. De centers of excellence leveren de technologie waarmee wij onze omzet opstuwen.'
Delfstblauwe huisjes
Zwerink van Air France-KLM – ‘Ik ben onder meer verantwoordelijk voor die self service-zuilen in de vertrekhal' – vertelt dat zijn onderneming veel traditionele automatiseringssystemen kent. ‘Er is veel legacy. Het tempo van innovaties op die systemen ligt laag. De marktontwikkelingen gaan snel en zijn moeilijk bij te houden. Daar moet je dus andere oplossingen voor verzinnen, buiten je legacy om. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van expertise van buiten.'
KLM heeft op dit moment vier apps in de lucht. Er is de KLM.com-app waarmee gebruikers vluchten kunnen boeken en een zogeheten KLM Tripshake die informatie biedt over een willekeurige bestemming en het laagste tarief nadat de gebruiker met zijn smartphone heeft geschud. Verder is er een ‘Blauwe huisjes'-app waarmee business class-reizigers alles te weten kunnen komen over de 91 verschillende Delftsblauwe huisjes gevuld met jenever die zij als welkomstgeschenk ontvangen. Met KLM Passport kunnen passagiers eenvoudig hun reisfoto's omzetten in een vakantiefilmpje. ‘Uiteindelijk willen wij voor elk moment in de reis een app bieden.'
HTML5
De Telegraaf Media Groep geeft in totaal 250 verschillende kranten, tijdschriften en games uit en heeft nu zo'n honderd apps, inclusief mobiele sites. Dat brengt een enorme berg werk met zich mee, vooral ook omdat al deze apps moeten worden onderhouden. Morley ziet HTML5 als een belangrijke basistechnologie. ‘Het werkt fantastisch voor nieuwssites, dat is een groot deel van wat wij doen.' Vervolgens worden de programma's eenvoudig verpakt om te kunnen draaien op platformen als iOS, Android, Blackberry en Windows Phone. ‘Voor de meeste titels maken wij zo een standaard app, op basis van dit hybride model.'
Eind januari 2012 verscheen bij Sogeti-dochter Vint het boek ‘Het app-effect'. In het boek beschrijven de onderzoekers van het technologie-instituut tien effecten van de opkomst van apps. Halverwege 2011 wijdde Sogeti al een congres aan het app-effect. Toen was een van de conclusies dat apps gebruikers verslaafd maken aan informatie.
Tja, Apps ontwikkelen is nieuw programmeer specialisme dat je er niet zo eventjes bij doet, vanwege tijd en complexiteit.
Niet vreemd dat traditionele ICT afdeling daar weinig tijd voor heeft, zeker als die helemaal niet aan ontwikkeling van eigen software doet.