Marktonderzoeker AME Research vindt de financiële waardering voor de social website Facebook een kwart te hoog. Facebook bereidt een beursgang voor en momenteel zou er veertig dollar voor een aandeel betaald worden. Hiermee komt de waarde van het bedrijf op 75 miljard dollar. AME Research vindt een prijs van dertig dollar per aandeel of een marktwaarde van 56 miljard dollar ruimschoots voldoende. De uitgiftekoers van het aandeel is nog niet bekend gemaakt.
De beursgang van Facebook heeft alles in zich om een financieel succes te worden. Het Amerikaanse kapitaal heeft behoefte aan succes, aldus het rapport van AME Research. Facebook bereikt driekwart van de allerrijkste 7 procent inwoners van deze planeet. De 'global upperclass', daar haken adverteerders op in. Daarom wordt ook de beursgang een succes, mits de uitgiftekoers volgens AME Research niet te hebzuchtig is. Elke actieve Facebooker is nu vijf dollar omzet waard. Dat bedrag kan volgens de marktonderzoeker alleen maar groeien, waardoor Facebook zeer winstgevend is.
World Online
AME Research vindt de huidige marktwaarde te hoog, omdat de groei in het aantal gebruikers afneemt, de toegevoegde financiële waarde voor gebruikers onduidelijk is, de methode van de berekening van de toekomstige kasstromen te weinig rekening houdt met toekomstige macro-economische en financiële risico's, volledige marktwerking ontbreekt en omdat Facebook teveel afhankelijk is van onzekere advertentie-inkomsten.
Wel verwacht het rapport de komende jaren een sterke omzet- en winstgroei voor de onderneming. Een desillusie voor institutionele en particuliere beleggers, zoals bij de beursgang van World Online, moet voorkomen worden. Ook toen vond AME Research de uitgiftekoers veel te hoog.
Bovendien moeten beleggers zich afvragen wat de verwachte levensduur van het product Facebook is; hoe lang kan deze site nog de meest populaire social networking site blijven? Is dat 50 jaar, 5 jaar, 2 jaar? Niemand weet het, maar een veilige schatting is eerder korter dan langer dan 5 jaar. Als er eenmaal een populairdere site opstaat en de exodus van gebruikers inzet, daalt de waarde rap naar penny stock.
Victor, helemaal mee eens.
Dit soort “luchtbel bedrijven” zou helemaal niet naar de beurs mogen gaan.
Facebook lijkt mij een gevaarlijke investering. Het lijkt op het 1e gezicht misschien wel de investering. Maar kijk maar eens naar hoe het met hyves gaat en misschien nog wel een beter voorbeeld My Space.
Dit soort bedrijven groeien enorm snel en zijn zeer snel succesvol, echter is het de vraag hoe lang het gaat duren.
Ondanks ik een actief Facebook gebruiker ben zou ik mijn zuur verdiende centjes er niet op inzetten.
Facebook heeft alle media aandacht mee, waardoor particuliere beleggers snel geneigd zijn om in te stappen, in de hoop ze met 60 euro weer te verkopen. Dat zijn toch de winsten waarop iedereen hoopt.
Van Google dacht ik ook dat het een gevaarlijke investering was, en heb dat toen niet gedaan! HEB SPIJT!!!