Fabrikanten van hard disk drives (hdd's) schroeven massaal de garantie terug van vijf naar één jaar. Zij zien zich hiertoe genoodzaakt omdat de kwaliteit van de harde schijven achteruit is gegaan na de overstromingen eind 2011 in Thailand. Doordat lokale hdd-fabrikanten nauwelijks of geen kwalitatief goede schijfeenheden kunnen produceren, is er wereldwijd een grijze markt op gang gekomen. Deze grijze harde schijven zijn kwalitatief beduidend minder.
Volgens Stellar Data Recovery, specialist op het gebied van dataherstel, is dit voor de ict-sector een buitengewoon slechte ontwikkeling en pakt dit uiteindelijk negatief uit voor de gebruiker. Chief operations officer Kees Jan Meerman ziet de bui al hangen: ‘Gebruikers gaan van deze ontwikkeling vroeg of laat last krijgen. Als fabrikanten menen op deze manier veel kosten te kunnen besparen, geeft dat aan dat hdd's vaak defecten vertonen.'
Gevolgen
De overstromingen in Thailand hebben verstrekkende gevolgen voor veel bedrijven over de hele wereld. Zo draaide AMD hierdoor verlies in het vierde kwartaal van 2011, vielen de recordcijfers van Intel over 2011 lager uit, stelde Gartner de verwachte ict-uitgaven voor 2012 naar beneden bij, moest Acer de prijzen van zijn pc's verhogen en verhoogden NetApp en EMC de prijzen van harde schijven. Dell verhoogde zijn prijzen niet, ondanks dat het tekort aan harde schijven de omzet van het bedrijf beïnvloedde. IDC verwacht dat het tekort aan harde schijven door de Thaise overstromingen tot in 2013 voelbaar zal blijven.
Tijd voor een herziening van de dataopslag strategieen:
– niet alleen compressie en alles op de backup, maar ook
– redundantie verwijderen
– informatie koppelen aan een houdbaarheidsdatum
– en selectief informatie verwijderen
Ik vraag me altijd af, wat kun je nu precies met garantie op een harde schijf? Welke garantie dan? Dat je “gratis” een nieuwe schijf krijgt als je de oude kapotte inlevert?
Heb er al eerder een post over geschreven, maar als er 1 ding is wat ik niet doe is een “kapotte” harde schijf inleveren. Jij kunt je data niet meer benaderen, maar god mag weten wie het naderhand nog wel kan. 1 keer een externe “nieuwe” harde schijf gekocht waar data van iemand anders op stond en toen was dit mij volstrekt duidelijk.
In mijn ogen kun je dus weinig met garantie. Ik snap dan ook niet dat garantie periodes worden teruggeschroefd, zijn er dan zoveel mensen die toch met een harde schijf teruggaan?
Zakelijk is een harde schijf vaak onderdeel van een RAID set, dan is de kans dat iemand anders per ongeluk data aantreft niet groot. (zolang het geen RAID 0 of 1 is natuurlijk).
Veel A-merk leveranciers leveren ook DMR (Defective Media Retention) garantie. Die is wel eens waar iets duurder, maar dan hoeft je jouw defecte HDD niet retour te sturen. Bij sommige bedrijven waar het bijvoorbeeld gaat om patiëntegegevens is dit ook wel een vereiste.