In het kader van een special over cloud software onderzoekt Computable waarom steeds meer bedrijven overstappen op zakelijke software uit de cloud. Beantwoord daarom de stelling en laat in maximaal vijftig woorden via het reactieveld jouw motivatie weten.
Meer lezen
84 reacties op “Bedrijven stappen steeds vaker over op de cloud”
Geef een reactie Reactie annuleren
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Bedrijven stappen niet over op cloud computing, dat zou inhouden dat ze alles met cloud computing gaan doen. Ze adopteren cloud computing op bepaalde deelzaken. Bijvoorbeeld een stukje infrastructuur of nemen software af in abonnementsvorm. Overigens zijn dat geen voorbeelden pur sang van cloud computing maar vormen van uitbesteding. Nu cloud computing -een verregaande vorm van automatisering voor het aanschakelen van resources- steeds volwassener wordt zullen veel bedrijven veel IT zaken niet meer zelf willen doen. Uitbesteden is het doel, cloud computing het middel. En uitbesteden doe je omdat IT niet je core business is, een ander het goedkoper voor je kan doen, je mee kan gaan in nieuwe ontwikkelingen en functionaliteit en dat het zorgt voor een stuk gemak omdat de diensten altijd en overal beschikbaar zijn. Als extra voordeel is dat veel mensen er al mee vertrouwt zijn en de adoptie soepel zal verlopen.
Het spanningsveld wat nu ontstaat is dat EU landen steeds wantrouwiger worden naar US providers, maar dat er domweg nauwelijks Europese alternatieven zijn. De trend is dat aanbieders uit de VS de politiek aldaar onderdruk zullen zetten en steeds meer manieren zoeken om EU klanten toch op de juiste manier te kunnen bedienen.
Cloud computing in mijn optiek is niet veel meer dan een ander delivery-model. In mijn eerder geschreven opinie artikel ben ik al eens op de aandachtpunten waar een organisatie rekening mee moet houden in gegaan. Het belangrijkste is een gedegen voorbereiding, duidelijke wensen en eisen en last but not least duidelijke en vooraf vastgestelde wensen en eisen. Zodat er ook een goed vergelijk tussen de verschillende aanbieders gemaakt kan worden. Het is zaak om appels met appels te vergelijken.
Meer info over de 7 valkuilen van de Cloud is terug te vinden op:
https://www.computable.nl/artikel/opinie/cloud_computing/4235379/2333364/de–zeven-valkuilen-van-cloud-computing.html
Read more: https://www.computable.nl/artikel/online_quiz/4373369/2783315/bedrijven-stappen-steeds-vaker-over-op-de-cloud.html#ixzz1lacuGID1
Geen maatwerk (met issues), (ondersteuning/facilitering)kortere time to market. Geen hardwarekennis meer nodig, geen softwarekennis, deploymentkennis meer nodig. Co-creatie wordt gefaciliteerd.
Overigens is het beter om onderscheid te maken tussen IaaS, PaaS en Saas, dit zorgt ervoor dat de discussies zich richten op de verschillende doelgroepen (met als uiteindelijke doel natuurlijk de business benefits, voorspelbare kosten, kortere time-to-market,meer focus).
Geen enkel van de antwoorden op de vraag slaan de spijker op z’n kop, aan alle antwoorden mankeert wel wat, het is dus lastig kiezen
De vier genoemde opties bij de stelling dekken slechts voor een deel de lading. Zoals bij zoveel beslissingen is het ook hier een combinatie van factoren. Bovendien is de stelling met betrekking tot de prijs zeker niet over de volle breedte ‘waar’. Cloud-oplossingen zijn niet per definitie goedkoper, de kosten zijn wél voorspelbaarder. Naast de vier genoemde redenen zijn de volgende punten verder van belang in deze keuze:
1) Flexibiliteit; Cloud(-achtige) oplossingen stelt men in staat om de afgenomen resources (snel) mee te laten groeien en krimpen naar behoefte. Dit raakt aan een genoemd argument m.b.t. de inflexibiliteit van de eigen IT-organisatie
2) Kwaliteit; Het tegen voorspelbare kosten kunnen afnemen van een vastgesteld kwaliteitsniveau van dienstverlening door middel van een SLA. Voor sommige branches zijn bepaalde audits of certificeringen van belang. Dit kan zich ook beperken tot specifieke applicaties. Door deze af te nemen bij een gespecialiseerde cloud-provider kan men voldoen aan de eisen uit de branche, zonder dat de eigen organisatie daar mee belast hoeft te worden. Dit kan in sommige gevallen ook een zogenaamde ‘Private Cloud’ oplossing betekenen
Er zijn overigens ook voldoende redenen te noemen waarom cloud-oplossingen geen optie zijn. In de verschillende reacties komen er al een aantal langs. In feite hangt het af van het soort applicatie, de brance/business waarin men actief is, de eisen die gesteld worden en het doel wat men wenst te bereiken. Misschien interessant voor een volgende poll…
De cloud hoeft op dit moment echt nog geen strategische keuze te zijn, het kan ook heel goed een point solution zijn. Voor core-services zoals mail, collaboration, calendaring en storage is de gang naar de cloud voor MKB/SMB (95% van de bedrijven in NL) vanuit technisch oogpunt vaak logisch en ‘relatief’ eenvoudig. De reden om het niet te doen heeft meer met de cultuur van het bedrijf, de management stijl en de heilige huisjes te maken.
Bedrijven moeten nu echter zeker niet meer wachten met het aanbieden van “cloud-like”-workspaces. Altijd, overal en device onafhankelijk ontsluiten van bedrijfsapplicaties en corporate data. Natuurlijk zonder de continuïteit en beveiliging in gevaar te brengen. Dus managen van het datacenter en de data en niet meer het endpoint.
BYOD is namelijk géén keuze die de werkgever maakt, maar de werknemer. En die werknemer heeft die keuze allang gemaakt! Kan iets niet met bedrijfsmiddelen? Dan maar met de privé middelen. Wie heeft er niet al eens een zakelijk (vertrouwelijk) document verstuurd via (ongecontroleerde) privé mail?
Dus bied je als werkgever je kenniswerker geen mogelijkheden tot BYOD, dan weet je dat je in ieder geval de controle aan het verliezen bent. Of je timmert je omgeving zo dicht dat je medewerker gefrustreerd de hele dag inefficiënt zit te zijn … 🙂 Dus “cloud-like” werken zal in ieder geval een vlucht nemen aan de voorkant, daar waar het de eindgebruiker raakt.
Hoewel optie 2 en 3 ook wel een rol spelen, kies ik toch voor optie 1. Ik denk dat vooral de privé-ervaringen met de cloud er voor zorgen dat bedrijven eerder zullen overstappen. Consumenten willen hun eigen informatie op al die nieuwe devices die ze hebben, die informatie moet dus uit de cloud komen. Vergelijk het maar met de tablet. In eerste instantie echt een consumentendevice. Maar gebruikers zagen ook het nut ervan voor hun werk. Als de data eenmaal in de cloud staan, ligt het voor de hand om ook de software uit de cloud te willen, zoals Google Apps en Office 365. En dan wordt ook snel duidelijk dat er meer voordelen zijn dan alleen overal en altijd toegang hebben tot apps en data. Het beheer is een stuk eenvoudiger, wat natuurlijk mooi meegenomen is.
Bedrijven als Ahold, KLM, PON kiezen in eerste instantie voor een cloud (Google) oplossing ivm de verhouding tussen kosten en functionaliteit. De kosten van cloud oplossingen zijn significant lager en flexibeler (overnamens, etc.) tov traditionele IT. Daarbij speelt natuurlijk dat het overstappen naar een web gebaseerde oplossings voor eindgebruikers geen probleem meer is, maar juist een wens. Een typisch win-win dus. Organisatie bespaart direct IT kosten, gebruiker is direct blij en de belofte is dat mensen productiever kunnen werken, any-time, any-place en any-device (BOYD).
Er komt telkens meer software beschikbaar “uit de cloud” ofwel Software-as-a-Service (SaaS) en veel bedrijven maken daar graag gebruik van. Enerzijds is dat gedreven vanuit behoefte aan flexibilisering van de kosten (van CapEx naar OpEx) maar ook doordat men minder eigen ICT kennis nodig heeft.
Door de opkomst van “Bring-Your-Own-Device (BYOD)” is het SaaS model ook eenvoudiger als je gebruik maakt van meerdere apparaten waar je die specifieke applicatie op wilt gebruiken.
Wel blijken bedrijven nog steeds erg voorzichtig met de overstap naar de cloud vanwege security redenen rond hun data en beschikbaarheid van hun applicaties. Veel van deze gevoelens zijn echter gerelateerd aan diensten die geleverd worden vanuit de “public cloud”. Zeker voor de grotere bedrijven bestaan er uitstekende mogelijkheden via een zogenaamde “private cloud”. Je weet dan waar je data staat en de SLA’s zijn uitstekend te garanderen. Ook producten als MS Office 365 en vele andere zijn dan te gebruiken in een SaaS model vanuit de private cloud.
Ik zie veel klanten vooral de kleinere customer facing projecten (in Capgemini termen de scooters en de auto’s) naar de Public Cloud brengen. ICT afdelingen van grote bedrijven houden het vaak, voor wat betreft de Public Cloud, nog bij ontwikkel- en testsystemen terwijl de business snel de nieuwe mogelijkheden en de vrijheid adopteert zonder zich bewust te zijn van de eventuele risico’s. Interessante zaken voor business managers zijn de agility (snelheid van schakelen) en de kostenstructuur (Pay as you go). Met name deze laatste maakt nieuwe typen business mogelijk die voorheen door een investeringsdrempel niet mogelijk waren (Try cheap / Fail cheap).
Op dit moment woedt er een enorme discussie rond privacy wetgeving waaronder de Amerikaanse Patriot Act en de effecten op het gebruik van een Public Cloud binnen de Europese privacy context. Dit remt de adoptie bij ICT afdelingen die over het algemeen, in tegenstelling tot opportunistische business afdelingen, zeer risico mijdend zijn. Deze ICT afdelingen gebruiken dit argument zeer waarschijnlijk ook als bescherming van hun huidige positie en om tijd te winnen die nodig is om te veranderen.
De komende periode wordt daardoor erg interessant. Als we niet oppassen wordt het gat tussen business en ICT weer verder vergroot. De huidige ICT afdelingen zullen gedwongen worden om het tempo en het kostenniveau van de Public Cloud partijen te gaan benaderen en dat wordt een enorme klus.
Private Clouds zijn in deze niet veel meer als de opvolger van de bestaande virtualisatie golf. Ik zie hier dan ook geen adoptie belemmeringen. ICT afdelingen maken deze stap gewoonlijk als onderdeel van het optimaliseren van de eigen dienstverlening
Reactie van Ron Bloksma is volgens mij helemaal waar.
Als IT-afdeling zijn we steeds minder in staat om bij te blijven. Dure upgrades zonder extra functionaliteit. Daar zit helemaal niemand op te wachten.
Uit een soort van onvrede stappen we in Cloud. Of het echt beter zal worden? Koppelingen met andere applicaties en iemand moet er wel iets vanaf weten binnen een organisatie zijn 2 punten die aandacht blijven vragen.