In het kader van een special over cloud software onderzoekt Computable waarom steeds meer bedrijven overstappen op zakelijke software uit de cloud. Beantwoord daarom de stelling en laat in maximaal vijftig woorden via het reactieveld jouw motivatie weten.
Meer lezen
84 reacties op “Bedrijven stappen steeds vaker over op de cloud”
Geef een reactie Reactie annuleren
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik heb gekozen voor optie 1. Bij de overheid merk ik een toenemende verlaging van de drempel om tot ’the cloud’ over te gaan. Dropbox en andere tools hebben de weg bereid. Daarbij wordt gemak en (veronderstelde) besparingen als belangrijkste argument genoemd. Dat dat nog moet blijken is een tweede. Het is wachten op het eerste beveiligings-probleem bij een major SAAS-aanbieder voordat men weer met de benen op de grond staat.
Cloud diensten zijn, nu, de beste benadering om reken en data-opslag behoeften van bedrijven in te vullen. Één van de belangrijkste aspecten hierin is eenvoud. Het zelf in huis hebben van IT kennis is duur, en voor veel bedrijven bijzonder lastig te managen. Cloud vereenvoudigd doordat een gebruiksvriendelijke dienst een alternatief vormt voor het zelf doen met een heleboel rompslomp.
Vanuit dat perspectief is er nog hele weg te gaan en is cloud niet meer of minder dan een stap in een lange weg.
Om je snel van A naar B te verplaatsen kun je onder meer een eigen auto nemen, een taxi, bus, trein of vliegtuig. Elk optie heeft haar bestaansrecht aangetoond. Zo is het ook met de cloud. Het is slechts één van de vele mogelijkheden om de ICT in te richten. Beslissingen over zulke zaken zijn niet altijd 100% rationeel. Was dat wel het geval, dan namen we waarschijnlijk allemaal de bus of de trein. Zo zal ook het eigen data center altijd een belangrijke plaats blijven innemen bij de inrichting van de ICT.
Als bedrijven vaker overstappen op de cloud dan verwacht ik dat dat meer te maken heeft met mobiele toegang onderweg, dan met de vier genoemde keuzemogelijkheden. Op het moment dat je steeds meer van buiten je eigen bedrijf gebruik maakt van de bedrijfstoepassingen, begin je je steeds vaker af te vragen waarom die toepassingen zelf per se binnen de muren van het bedrijf gehuisvest zouden moeten blijven.
Het moge duidelijk zijn dat cloud computing inspeelt op een aantal uitdagingen in het huidige landschap, denk daarbij aan elasticiteit, zeer hoge beschikbaarheid en een betere hardware-utilisatie.
Dat inzicht raakt steeds meer bekend bij bedrijven, zeker wanneer deze direct baat hebben bij deze nieuwe technologie, bijvoorbeeld reclamebureaus.
De afgelopen vijf jaar waren het de early adopters (progressieve ondernemingen) die Cloud Technologie hebben ingezet. Vorig jaar hebben heel veel bedrijven ‘Proof of Concepts’ gedaan en is er in de media erg veel geschreven over de voor en nadelen van Cloud Computing. Hierdoor is bij vele CIO en IT managers het ‘spannende’ er wel een beetje af en durft nu ook de ‘early majority’ de stap naar de cloud te zetten. Interne applicaties zullen worden vervangen voor SaaS oplossingen en meerdere productieservers zullen worden overgezet naar IaaS VM platformen. Ik verwacht dat het nog 1 tot 2 jaar gaat duren voordat ook de late majority de eerste productieomgevingen gaat overzetten. Voor de early adopters wordt de cloud snel ‘de standaard’ en zullen interne servers de uitzondering worden.
De keuze voor services vanaf servers bij providers (‘cloud’) is in veel gevallen aantrekkelijk omdat je van beheer verlost bent en van de impact die beheer onvermijdelijk op je organisatie hebt. Daarvoor betaal je een prijs, namelijk die van standaardisatie, je ‘deelt’ het platform met anderen – overigens zonder dat je er last van hebt.
De trend die ik zie is wel een ‘compliant’ cloud, dwz één die voldoet aan de vereisten van privacy waarborg (EU/NL datacenters), continuïteit, beschikbaarheid van databestanden en uiterlijk maatwerk zodat het voor de stakeholders van de organisatie nog steeds past binnen imago en huisstijl. Klanten hebben er een meerprijs voor over.
Ik heb de indruk dat de US datacenters zich nogal zorgen maken over de impact van de patriot act op hun propositie.
M.i. zijn de redenen voor bedrijven om over te stappen naar cloud diensten bijzonder divers – en er zijn er veel meer dan de genoemde. Jammer genoeg zijn er ook bedrijven die er in de loop van de tijd weer op terug gekomen zijn, vanwege evenzoveel problemen: koppelvlakken (interfaces) veranderen ineens, governance problemen, onduidelijkheden over de locatie van data e.d.
Op het moment zie ik veel grote bedrijven die op dit vlak nieuwe proposities hebben, of aan het bouwen zijn (denk bijv. aan IBM). Ik hoop dat in de (nabije) toekomst die bedrijven weer in willen stappen. De “oude” problemen worden immers snel opgelost, en de goede leveranciers beginnen zich duidelijk te onderscheiden van de minder goede!
De stelling dat IT afdelingen kunnen worden ingekrompen en beheer eenvoudiger wordt, is populair bij de meeste stemmers (plaats 2) Ik zie dit niet in de praktijk bij mijn klanten. In tegendeel; inzet van clouddiensten legt extra druk op 3 core Informatie management aandachtsgebieden: compliancy; beveiling en integratie & orchestration. Met name rond dit laatste thema zien we de laatste tijd een trend richting Private Cloud offerings en Cloud orchestration. Microsoft speelt met haar Azure Servicebus op in en ook Cordys is op het Google platform exact hierop aan het targetten.
Gebruikers willen niet een set van losse APPS op hun desktop, maar een procesgeorienteerde navigatie, waarbij de taken van de dag, leidend zijn voor de content op het device (steeds minder vaak een beeldscherm overigens). Op termijn maakt het dan voor de gebruiker ook niet meer uit of je inkooprequest onder water SAP aanstuurt of Oracle Apps. De rol van ICT en de gewenste competenties binnen de ICT afdeling veranderen wel, maar dat is een geheel eigen topic waarover ik later graag uitgebreid op in ga.
Welke ‘bedrijven’ worden hier bedoeld? MKB? Grote internationale organisaties? Overheidsorganisaties? Dat maakt namelijk nogal een verschil.
En wat is de cloud? Is dat een eigen omgeving in een virtueel datacentrum? Of een SaaS-tool? Dat maakt ook nogal een verschil.
Zelf ben ik als kleine ondernemer ‘helemaal into the SaaS’. CRM (Highrise), Urenregistratie (Harvest), financiële administratie (Reeleezee), CMS (WordPress), elektronisch archief (Dropbox) en nog een paar tools; ik gebruik ze allemaal en tot volle tevredenheid. SaaS is enorm geliefd bij het MKB. Ondernemers die deze SaaS-tools nog niet kennen, heb ik in een mum van tijd enthousiast om twee redenen: het is gemakkelijk en het is goedkoop. Je hebt misschien niet alle functionaliteit die je zou willen, maar welke tool biedt dat ‘out-of-the-box’ wel?
Bij mijn opdrachtgevers – met name in mijn vakgebied: CMS – zie ik die trend naar SaaS en cloud helemaal niet. In Nederland zijn er slechts 5 CMS SaaS-spelers actief, waarvan 3 van Nederlandse bodem. Zij hebben slechts een marginaal marktaandeel.
Veel CMS’en – en daarmee de content die ermee wordt beheerd – wordt wel extern gehost. Dat is een toenemende trend. Dit mag je van mij ’the cloud’ noemen. Maar echt spannend en revolutionair is dit volgens mij niet.
Overstappen naar cloud kan een voordeel zijn op functioneel vlak maar voor het beheersen van de informatiehuishouding kan het een behoorlijke puinhoop worden. Waar staat de data? wie kan er bij? wat zijn gevolgen van wetgeving? Is het normaal om aan Google een kopie van mijn eigen e-mail te vragen?