In het kader van een special over cloud software onderzoekt Computable waarom steeds meer bedrijven overstappen op zakelijke software uit de cloud. Beantwoord daarom de stelling en laat in maximaal vijftig woorden via het reactieveld jouw motivatie weten.
Meer lezen
84 reacties op “Bedrijven stappen steeds vaker over op de cloud”
Geef een reactie Reactie annuleren
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Het afnemen van een dienst op internet (lees Cloud software) zou interessant en toegankelijk voor iedereen zijn zolang de betreffende dienst geen verwevenheid heeft met de overige kantoorapplicaties(Back-end).
Of je hier goedkoper uitkomt of niet is afhankelijk van je SLA met de leverancier en de eisen en wensen die je erin opgenomen hebt.
Zodra de betreffende applicatie meer van je back-end omgeving vereist dan zou je zien dat niet alleen jij als afnemer maar ook zij als leveranciers en techniek NIET klaar zijn voor deze verandering.
Het vervangen van je huidige ICT door Cloud-diensten is een feit. Maar er moeten eerst nog veel zaken gerealiseerd worden totdat de Cloud, Cloud is zoals men dat nu ziet.
Kijk wel uit dat je niet voor de muziek uitloopt!
Bedrijven stappen steeds vaker over op de “cloud”. Als je de bedrijven vraagt wat de “cloud” nu eigenlijk is, kunnen de meeste dat waarschijnlijk niet uitleggen. Het gaat er niet over dat bedrijven overstappen op de “cloud”, maar overstappen op een mogelijkheid die betrouwbaar is, levert wat gevraagd wordt, herkenbaar is (SmartPhone apps) en gewoon altijd werkt zonder een eigen IT afdeling of te dure IT support.
Ja, de cloud is bekend bij eindgebruikers, al weten ze dat zelf vaak nog niet eens écht. Omdat de markt nog erg jong is, zijn de prijzen nog experimenteel en proberen aanbieders nog steeds hun eigen startkosten snel terug te verdienen, wat Cloud computing nog niet echt goedkoop maakt. Het echte verdienmodel met Cloud zit ‘m in de afgenomen hoeveelheid, te weinig aanbieders realiseren zich dit. Zeker is wel dat bedrijven die de Cloud omarmen kosten op beheer kunnen besparen. Als de markt verder groeit naar volwassenheid kunnen we spreken van win-win. Nu heerst bij zowel afnemers als aanbieders teveel twijfel die niet altijd juist geadresseerd wordt door angst.
Organisaties worden gedwongen steeds effectiever en efficiënter te werken. Eén van de mogelijkheden is overstappen naar SaaS waardoor je (IT of human) resources effectiever kunt inzetten. Hiermee kun je kosten besparen.
Overigens is het onmogelijk in een korte reactie het ‘correcte’ antwoord te geven. De motivatie om software te outsourcen verschilt per bedrijf. De één wil kosten besparen, de ander wil meer kunnen focussen op de core business van zijn bedrijf. En zo zijn er nog wel wat meer redenen te bedenken.
Enkele belangrijke aandachtspunten vanuit beveiligingsoogpunt bij gebruik maken van cloudservices (timesharing anyone? 😉 zijn, zonder uitputtend te willen zijn, nog wel de volgende:
– Ga na wat de reputatie van de aanbieder is en hoe ze in het verleden zijn omgegaan met beveiligingsincidenten en -vraagstukken. Een transparante houding is op dit vlak te prefereren, ontwijkende antwoorden een reden om je nog eens achter de oren te krabben. Immers, de relatie met een SAAS provider is vaak toch wat losser/abstracter dan met een traditionele outsourcings partner.
– Kijk of je je gegevens net zo makkelijk UIT de aangeboden omgeving kan krijgen als dat je ze er IN kan krijgen. Vroeg of laat wil of moet je wellicht overstappen naar een andere oplossing.
– Bekijk of het mogelijk is om zelf periodiek een volledige back-up van de in de “cloud” opgeslagen gegevens te maken. Contractuele verplichtingen zijn leuk, maar als de aanbieder in kwestie tegen serieuze problemen aanloopt is het beter om iets te hebben om op terug te kunnen vallen.
– Ga na waar je gegevens feitelijk worden opgeslagen en of dit strookt met eventuele (privacy) wetgeving. Al is dit een punt waarop je het met de huidige ontwikkelingen in wetgeving en het feit dat er relatief weinig echt Europese SAAS providers zijn (niet alleen de plaats van opslag is van belang – ook de origine van de aanbieder), nauwelijks goed lijkt te kunnen doen. Een zeker non-compliance risico accepteren zal vooralsnog vermoedelijk veelal onderdeel van het avontuur zijn.
– Ga na in hoeverre de aanbieder je kan ondersteunen bij forensische vraagstukken .
Zoals al vele andere reacties hebben aangegeven, zijn er meer redenen dan de genoemde waardoor klanten meer gebruik maken van de cloud. Voor mij zijn dit de belangrijkste aanvullende redenen:
– Er is betere informatie beschikbaar over de valkuilen van de cloud en daardoor kunnen de risico’s beter ingeschat worden
– De ‘early adopters’ zijn over de brug en nu gaan de ‘volgers’ aan de slag. De ‘volgers’ leren van hoe de ‘early adopters’ de cloud tot hun voordeel hebben ingezet
– Er is ondertussen intern ervaring opgedaan door bedrijven door middel van pilots waardoor gebruikers de cloud beter gebruiken en ook de IT afdelingen beter erop in kunnen spelen
– Er zijn nu meer advies / services organisaties die klanten goed kunnen begeleiden om zoveel mogelijk van de voordelen te gebruiken zonder de potentieel negatieve aspecten zoals het kunnen blijven voldoen aan wet- en regelgeving, de juiste beveiliging en het integreren van cloud applicaties met de huidige infrastructuur
– De keuze in cloud leveranciers zijn flink toegenomen. In het begin waren nog teveel die alleen in naam hun aanbod als cloud oplossing boden maar ook echt specifieke cloud producten bieden.
Bedrijven hebben vaak nog huivering om over te schakelen op bv Office 365 omdat al hun mail data dan buiten hun “zicht” wordt opgeslagen. Gebruikers niet.
Deze hebben soms nog wel meer vertrouwen in een bedrijf als Google, Apple of Microsoft dan in hun eigen IT afdeling. Vaak wordt dit nog eens aangewakkerd door het feit dat It heeft besloten de standaard diensten als email naar een outsourcer te duwen.
Dus maakt het dan nog uit. Outsourcer of Cloud provider….
Daarentegen beseffen heel veel van deze bedrijven niet als ze een BYOD regeling hebben voor de Smartphones, dan de data toch al gerepliceerd staat op allerlei apparaten waar ze geen zich op hebben.
Policies, richtlijnen waar de security mensen (uit de Y-1 generatie) hun functie aan hebben ontleend, lijken dan opeens onhoudbaar te worden door de druk van de gebruikers om hun Email/agenda mee te nemen naar hun persoonlijke devices ongeachte wat men vroeger ooit bedacht had.
Natuurlijk zijn er bedrijven die met certificaten, wipe policies het nog redelijk geregeld hebben, maar dat zijn er niet zo veel.
We moeten vooral allemaal niet spannender maken dan het is als je de email in en public cloud zet.
Email heeft alleen maar waarde op dit moment.
Berichten zijn vluchtig van aard en hoe langer terug, hoe minder de betekenis.
En laten we eerlijk zijn…….
De meeste emails in onze mailbox hebben alleen een waarde
voor de mailbox eigenaar zelf.
Wanneer anderen het lezen, kan het ze alleen maar verwarren laat staan dat ze hun voordeel ermee kunnen doen……….
Geen software aanschaf, hoge beschikbaarheid, altijd en overal kunnen werken, eenvoudige (keten) integratie, enorme besparing op ICT beheerskosten, direct beginnen met innoveren zonder fors te investeren.
Het klinkt allemaal geweldig, en dat is het ook! Het is ICT van de toekomst, terwijl het concept zich al lang en breed bewezen heeft. PCA Mobile levert fieldservice management oplossingen vanuit de cloud. Veel organisaties combineren onze service cloud met hun traditionele omgevingen en migreren langzaam naar een situatie waarin ze alle centrale omgevingen naar de cloud brengen. Maar omdat we nog veel erfenissen hebben op IT gebied is het niet altijd mogelijk om alles klakkeloos in de cloud onder te brengen. En dat is ook niet erg. Dankzij de uiterst moderne fundamenten onder onze oplossingen zijn wij er geheel op ingericht om juist in deze hybride situatie de systemen op een eenvoudige manier met elkaar te laten samenwerken. Je kunt dus ook vanuit een hybride model van start gaan met cloud toepassingen.
Eens met de stelling. Cloud-omgevingen maakt bedrijven flexibeler, in termen van kostenbeheersing en grip op processen. Wij (Intradata, lid van de Solipsis groep), brengen al jaren een volledige SaaS document oplossing naar de markt waarmee we voor grote klanten, onder meer salaris- en HR-dossiers digitaal onderbrengen, archiveren, beheren en beveiligd beschikbaar stellen voor dagelijks meer dan 110.000 gebruikers met maandelijks meer dan 51 miljoen documenten. Het lijkt eigenlijk zo voor de hand liggend: zet je documenten online ergens op een server bij een betrouwbare partij en zorg ervoor dat je zelf grip houdt op de processen die zijn gemoeid met die documenten. Cloud-technologie is een grote stap voorwaarts in om dit te realiseren. Veiligheid voor alles, betrouwbaarheid, integriteit en authenticiteit zijn voor de organisaties en hun klanten cruciaal, Cloud maakt dit heel toegankelijk.
Cloud software dient te integreren met wat je reeds hebt staan, niet andersom. Als dat het geval is zijn klanten bereid
de stap te maken. Vaak wordt er klein begonnen, met typische applicaties die reeds klaar zijn voor de cloud en/of
gevirtualiseerd kunnen worden, met als voordeel alle extra mogelijkheden erbij zoals hogere beschikbaarheid, separate test
omgevingen en performance. Als de cloud software blijkt te schalen volgen er snel andere applicaties en een private cloud is
een feit. Hierdoor kan er sneller op de business worden gereageerd waardoor eindgebruikers corporate IT als smartphone gebruik
gaan ervaren.