In het kader van een special over cloud software onderzoekt Computable waarom steeds meer bedrijven overstappen op zakelijke software uit de cloud. Beantwoord daarom de stelling en laat in maximaal vijftig woorden via het reactieveld jouw motivatie weten.
Meer lezen
84 reacties op “Bedrijven stappen steeds vaker over op de cloud”
Geef een reactie Reactie annuleren
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik denk zelf dat de cloud nog niet daar is waar we hem willen hebben. Uitbesteding van infrastructuur in termen van werkplekbeheer met communicatie is veelal al gemeengoed, maar uitbesteding is niet gelijk aan cloud. Ook is er al een aantal toepassingen in cloud beschikbaar, maar die vinden nog niet gretig afname.
De grote stap moet nog gemaakt worden. Ook hier spelen aspecten als cloud lock in een rol: hoe kan een onderneming eenvoudig van provider wijzigen? Zijn cloudtoepassingen inwisselbaar? Dit gaat over data, semantiek en functionaliteit. Hier is al wel onderzoek, maar dit staat nog in zijn begin.
Een volgend aspect is dat de capaciteit van het Internet onvoldoende gaat worden. Als individuen zijn we actief in allerlei communities, laten veel informatie achter op het Internet en raadplegen met onze smart devices voortdurend wat onze kennissenkring doet. Smart Homes, Smart Cities, Internet of Things voegen nog meer verkeer toe, evenals cloud computing. We moeten dus op zoek naar verplaatsing van computing capaciteit naar de randen, waar ook de data en functionaliteit beschikbaar zijn. Zijn die peer-to-peer oplossingen, gaat dit in de computers van de zendmasten? Wat zijn oplossingen? Ook hier is nog veel onderzoek om te voorkomen dat het Internet vastloopt of dat door uitval van enkele belangrijke knooppunten bepaalde functionaliteit niet beschikbaar is.
En dan nog wetgeving. We kennen allemaal de ontwikkelingen rond SOPA, Twitter die feeds op een soort blacklist plaats, etc. Waar gaat onze data terechtkomen en mag dit volgens wetgeving? Dropbox valt onder US wetgeving en alle data in Dropbox is daarmee beschikbaar voor US overheidsinstanties. Gaat dit ook voor cloud computing? Is het voldoende om de servers in Nederland te hebben van een US provider of vallen die servers ook onder US wetgeving?
Er zijn natuurlijk ook verschillende positieve aspecten, niet alleen rond cloud computing, maar ook in samenhang met de apps economy. Devices en back office systemen worden steeds meer ontkoppeld, zodat op deze devices IT als utility beschikbaar komt. Dit geeft weer nieuwe onderzoeksvragen, zoals de impact op sociale structuren, werknemer-werkgever relatie, het snel kunnen vormen van nieuwe bedrijven door ZZP-ers, etc. Hoe gaat de maatschappij eruit zien met IT als utility? Wordt dit gedreven vanuit individuen en gaan bedrijven volgen zoals de stelling aangeeft? Het is nog afwachten.
De eerste initiatieven voor een beweging richting de Cloud komen vooral van enterprise gebruikers, veelal vanuit een kosten-overweging. Alles in eigen beheer is al zoveel mogelijk virtueel gemaakt, dus als je de laatste beetjes van de kosten af wilt schaven zal je het in de Cloud moeten zoeken.
De markt speelt hier goed op in middels Enterprise oplossingen die in zowel prive als publieke Cloud voorzien. Het zal niet snel regenen in deze Clouds!
“Bedrijven stappen steeds vaker over op zakelijke software uit de cloud”: en dat baart juist zorgen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een hype andere gezonde gedachten en richtingen uitschakelt, en die dan later keihard terugkrijgen omdat ze inderdaad gezond bleken te zijn. De vier keuzen die hier gegeven worden geven alleen verkoopargumenten, en niet de mogelijkheid om (minimaal) te relativeren. Dat is echt veel te beperkt.
Natuurlijk ben ik niet tegen cloud. Als het om niet “gevoelige“ ïnformatie (in diverse definities) gaat kunnen cloud oplossingen fantastische voordelen bieden. Als het wel om gevoelige enz. informatie gaat kom je echter in een aantal vraagstukken terecht die niet zo simpel op te lossen zijn, zo ze al opgelost kunnen worden.
Je mag immers ook verwachten dat leveranciers zich aan contracten gaan houden en dus juist veel minder geneigd zijn om te innoveren, gewoon omdat ze (nog) niet hoeven en het meer kost. Bovendien is het in handen geven van gevoelige informatie een risico dat je niet door beveiliging op kunt lossen; want wie beveiligt je bijvoorbeeld tegen je leverancier? Bovendien hoeft outsourcing niet per definitie de beste oplossing te zijn, want waarom zou je niet zelf een infrastructuur effectief en efficiënt kunnen opzetten en beheren? En dan praat ik nog niet over als er iets in het contract fout gaat, en je informatie bij een leverancier ligt.
Wat je ziet is dat het woord cloud steeds meer het woord infrastructuur vervangt. Op zich prima als dat een puur semantische discussie zou zijn, maar om bijvoorbeeld externe documentbehandeling mogelijkheden als voorbeeld te laten dienen en leidend te laten zijn voor alle IT-infrastructuren is natuurlijk een beetje erg beperkt.
Dus ook hier, zoals overal: denk goed na over wat je gaat doen als je over cloud nadenkt. Dat IT-leveranciers het als “het” ideaal voorspiegelen is tijdelijk; het heeft vele andere aspecten, en risico’s. Maar als je het echt goed kunt gebruiken: fantastisch, doen!
Steven van ’t Veld
Steven.van.t.Veld@aim.nl
Het is m.i. veel simpeler te beredeneren waarom de overstap naar cloud (en on het even welke noviteit dan ook) plaats vindt. In de eerste plaats moet er een markt voor zijn, of op z’n minst een latent geïnteresseerd potentieel (gekweekt). Dat bereik je met marketing aan de marktzijde, en nieuwsgierige, creatieve geesten aan de ontwikkelzijde. Daarna wordt het gewoon gebruikt omdat het bestaat en gebruikt kan worden; dat is nu eenmaal de aard van de mens.
Degenen die het gebruiken willen hun gelijk bewijzen, en verdedigen en ontwikkelen door tot het daadwerkelijk een economisch, maatschappelijk of puur technisch geaccepteerd wordt.
Of het daarna succesvol is en blijft, hangt van de tijdgeest en het volume af.
In mijn visie is cloud niet anders dan een datacenter zonder draadjes dat erg veel moet investeren in (de perceptie van) een veilige omgeving.
Op het moment dat wij te zeer afhankelijk zijn geworden van de cloud (en terug keren op onze schreden door het ontbreken van kennis binnen de organisatie en gebrek aan investeringsvermogen om het weer in huis te hebben en houden, technisch en financieel onhaalbaar is) zal de prijs die wij er voor betalen niet meer van het huidige niveau zijn.
Ik ben een groot voorstander van cloud computing, maar alleen als de technologie op de juiste manier wordt ingezet. Zomaar lukraak (gevoelig) data naar de cloud migreren is niet verstandig. Niet voor bedrijven en niet voor consumenten. Gebruikers hebben vaak geen idee wat en daadwerkelijk met hun data gebeurt of waar het precies staat en… hebben daar vaak ook helemaal geen invloed op. Wie zorgt voor een goede beveiliging? Worden er goede backups gemaakt en waar staan die? Maar belangrijker nog: met wie deel ik de server waarop ik werk of waar mijn gegevens staan? Als iemand met kwade bedoelingen er in slaagt malicious code te laden op de server die hij deelt met (soms duizenden) anderen, ben ik er dan nog steeds zeker van dat mijn data ‘for my eyes only’ is? Het antwoord is: NEE. De cloud is op dit moment niet geschikt voor het verwerken en opslaan van gevoelige data. Bedrijven moeten niet als een kip zonder kop meegaan met deze trend, maar kijken naar de echte uitdagingen die ze hebben en daar passende oplossingen bij zoeken. En de inzet van de cloud voor data opslag is helaas maar in heel weinig gevallen een goed alternatief.
Cloud is een tijdje een buzzword geweest maar wordt nu langzaam eindelijk echt begrepen door mensen. Door centraal te werken worden de inspanningen, kosten en datakwaliteit op één punt bewaakt in plaats van op een onoverzichtelijk aantal locaties. Dit levert enorme kostenbesparingen op en een enorme verhoging van de kwaliteit van data.
Ik mis de optie: de keuze uit de software die binnen het bedrijf gebruik mag worden beperkt is; aanvraagprocedures voor nieuwe software lang zijn; de mogelijkheden om via de cloud te werken steeds groter worden; nieuwe aparaten (tablets, smartphones, etc) goed werken in de cloud.
De ‘cloud’ is hot! Met name in het MKB zijn voor de hand liggende voordelen te behalen en zien we een toenemend interesse in cloud-oplossingen. Dit doorgaans vanuit een financieel oogpunt, maar zeker ook uit efficiency overwegingen. Het beheer van IT-services en oplossingen wordt steeds meer als ‘nutsvoorziening’ aangeboden en door de markt als zodanig beschouwd. Het is dus een logische ontwikkeling dat het interesse voor de cloud blijft groeien in de komende jaren. Uiteindelijk zullen we er allemaal zitten!
Er is mijns inziens geen enkele reden voor bedrijven om generieke toepassingen (mail, Office, telefonie etc) zelf te installeren, onderhouden en beheren. Daar kan Software as a Service als cloud toepassing redelijk makkelijk voor gebruikt worden. Of je ook je Sharepoint of soortgelijke omgeving als SaaS dienst wilt afnemen hangt af van de vertrouwelijkheid van de daarom geplaatste informatie. Voordeel is in ieder geval dat medewerkers waar ze ook zijn, zolang er een IP verbinding aanwezig is, deze systemen kunnen raadplegen.
Gelet op het succes van Salesforce is dit voor relatie en contractmanagement ook al dagelijkse praktijk.
Uiteindelijk zullen alle toepassingen als SaaS dienst aangeboden worden, maar het zal nog even duren voor het zover is. Beveiliging speelt daarbij een rol, maar ook juridische zaken als de Patriot Act kunnen voor niet generieke toepassingen en data nog een forse belemmering zijn om deze toepassingen in de cloud onder te brengen.
Overigens zijn SaaS diensten onder aan de streep vaak niet goedkoper dan de eigen oplossingen, maar de beschikbaar is hoger en het kan waar ook ter wereld aangeboden worden.
Het success van de cloud is mijns inziens vooral te danken aan het gemak waarmee documenten onderling en over apparaten gedeeld worden. In tegenstelling tot toepassingen als ProjectPlace gedragen gedeelde mappen zich als ‘normale’ mappen. Een gebruiker hoeft geen extra acties te doen (bijv. upload) om een document te delen.
Gebruikers nemen een eventueel veiligheidsrisico hierbij al snel voor lief. Daarbij is mijn indruk dat de generatie die is opgegroeid met digitale informatie en computers zich hierover veel minder druk maakt dan eerdere generaties.
Verder is de wereld inmiddels dusdanig klein geworden dat ‘misbruik’ zichzelf vrijwel direct straft: wanneer Dropbox onbetrouwbaar zou blijken, zal dit snel alom bekend zijn en zullen gebruikers er snel afscheid van nemen.
In world 2.0 the community rules!