In het kader van een special over cloud software onderzoekt Computable waarom steeds meer bedrijven overstappen op zakelijke software uit de cloud. Beantwoord daarom de stelling en laat in maximaal vijftig woorden via het reactieveld jouw motivatie weten.
Meer lezen
84 reacties op “Bedrijven stappen steeds vaker over op de cloud”
Geef een reactie Reactie annuleren
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Bedrijven willen zich focussen op hun core business. ICT is daar meestal geen onderdeel van. De cloud maakt het mogelijk om zich te focussen op hun core business. Lagere kosten moeten niet de drijfveer zijn om over te stappen naar de cloud. De kracht van de cloud ligt vooral in High availability, scalability en elasticity. Daarnaast betaal je voor wat je gebruikt.
Onze klanten zitten in het kleine tot middelgrote segment en hebben vaak geen eigen ICT afdeling. In het biedingstraject merken we dat voor de moderne ondernemer een eigen beheerafdeling geen overweging meer is. In meer traditionele sectoren zoals de bouw en bedrijven met een invloedrijke beheerafdeling ligt er vaak nog weerstand.
In een traditionele (on premise) omgeving moet vooraf geïnvesteerd worden in hardware, software en in een beheersorganisatie. Dat vereist grote bedragen die vervolgens terugverdiend moeten worden door het leveren van producten (of diensten). In de kostprijs van deze producten moet hiervoor een component opgenomen worden.
Bij cloud-computing betaalt de afnemer per eenheid. Hij hoeft dus niet vooraf te investeren en hij hoeft de kosten niet om te rekenen naar verkoopeenheden. Hiermee neemt zijn risico drastisch af en neemt de transparantie van zijn kostprijs toe.
Het aantal redenen voor de overstap kan nog veel groter zijn. Sommige leveranciers brengen bijvoorbeeld alleen nog maar een Cloud versie uit van hun producten.
Daarnaast is voor onze klanten de belangrijkste motivatie dat men flexibel is en betaald naar gelang gebruik. Op en neer schalen gaat eenvoudig en beheer hoeft men zich niet meer druk om te maken.
Ik denk dat alle redenen waar kunnen zijn, maar dat de echte key drivers in het lijstje ontbreken. Bedrijven gaan zakelijke software uit de cloud gebruiken om snel de beschikking te hebben over nieuwe functionaliteit zonder lange implementatie projecten EN omdat de kosten flexibel zijn (per gebruiker per dag/week/maand). Door de combinatie van deze twee factoren, kun je snel en zonder grote investeringen nieuwe functionaliteit proberen. Als het je niet bevalt,stop je weer snel (en heb je geen grote desinvestering). Als het wel bevalt, schaal je op naar meer gebruikers. Deze flexibiliteit is handig voor start-up´s, mkb en large enterprises.
De grote belofte van Cloud computing (en andere trends als outsourcing en off-shoring) is dat bedrijven zich kunnen richten op core-business en IT als utility kunnen afnemen. Een mooie gedachte, die maar voor een gedeelte gaat werken. Steeds meer is ICT vervlochten met business processen, waardoor ICT niet zomaar 1-2-3 naar de cloud gebracht kan worden. De cloud leent zich op prima voor standaard ICT functionaliteit als email en opslag, echter wil je iets bijzonders dan moet je sterk in je schoenen staan als klant. Zijn gedeeltes van de ICT ondergebracht in de cloud dan begint het echte spel: hoe voer je de regie tussen al die leveranciers? Hoe zorg je voor dat al die verschillende cloud-diensten met elkaar geïntegreerd kunnen worden en met de interne ICT systemen die (nog) niet in de cloud staan? Nog even los van de vraag hoe de securtiy & compliancy gewaarborgd kan blijven worden?
In onze branche (Bouw / technische groothandel / zorg / overhei) zie je dat het bij de keuze voor cloud software ook gaat om een stuk specialisme. Een middelgroot bedrijf wil zich meer en meer richten op zijn ‘core-business’ en niet meer altijd bezig zijn met ICT.
Zij stoppen ICT ‘in de cloud’ en beleggen dit onderwerp grotendeels bij een partner organisatie die kennis en kunde hebben op dit vlak.
Tot voor kort waren organisaties zeer terughoudend om hun commerciele informatie buiten de deur onder te brengen in een cloud-CRM-systeem. Juist (internationale) buitendienstmedewerkers willen op ieder moment eenvoudig bij informatie over klanten, prospects en projecten kunnen komen. Beveiliging van toegang verdient meer aandacht dan alleen usernaam en wachtwoord.
De winst van cloud ligt in het uitsmeren van kosten, het flexibel kunnen aanpassen van aantal gebruikers en het outsourcen van hardware en support. De kosten van cloud-CRM-software lijken op het eerste oog lager door de fee per user/per maand. Ook zijn implementatiekosten nodig om de functionele inrichting op de behoefte af te stemmen. In de meeste gevallen zie je dat er een omslagpunt is tussen de 2-3 jaar dat “on-premise” toch goedkoper wordt.
Er zijn verschillende krachten die meebepalen of het opportuun is voor een bedrijf om gebruik te maken van cloud software:
– Medewerkers verlangen de faciliteiten die ze van huis uit gewend zijn en zijn daarin creatief en wendbaar. Voordeel daarvan is een verhoogde productiviteit zonder evenredige stijging van kosten.
– Bedrijven hebben te maken met ´inertia of scale´ en zullen vaak pas na verloop van tijd en gedeeltelijk meebewegen met trends.
– Punt van aandacht voor bedrijven is wat ik zou willen een ´cloud lock´: kwaliteit, ontwikkeling en levensduur van cloud software kunnen op gespannen voet staan met de (eventueel veranderende) behoefte van de business.
– Tenslotte is het de taak van het management om security risks te beheersen conform de risk appetite van het bedrijf. Cloud software staat per definitie buiten de ´span of control´ en verdient daarom bijzondere aandacht.
Er is dus sprake van uiteenlopende belangen en snelheden.
Uitdaging voor bedrijven is policies aangaande het gebruik van cloud software up to date te houden en daarbij trouw te zijn aan eigen business case en risk appetite. Tegelijkertijd is het belangrijk de nodige ruimte bieden aan de creativiteit en wendbaarheid van medewerkers om daarmee te profiteren van een verhoogde productiviteit.
Er zal per saldo steeds minder beheer en ontwikkeling plaatsvinden bij de interne IT-afdeling. Het takenpakket van de interne IT-afdeling verschuift reeds naar het regisseren, assembleren en integreren van de steeds diverser (hybride) wordende platformen en applicaties. Dat betekent dus dat er steeds meer capaciteit nodig is voor bijvoorbeeld functioneel beheer, contract management en applicatie integratie.
Overigens, kosten worden pas makkelijker voorspelbaar met cloud, als er vanuit de organisatie een accuraat beeld is van de verwachte capaciteit (business transacties). Immers, afrekenen op basis van werkelijk verbruik is onplanbaar bij het ontbreken van goede forecasts vanuit de organisatie.