Wanneer iemand zijn beroep maakt van het controleren van kwaliteit, betekent dat niet automatisch dat hij of zij een testprofessional is. Wanneer bedrijven op zoek gaan naar testprofessionals wordt een functieomschrijving met voorwaarden uitgezet met onder andere de volgende kernwoorden: TMap, Testen 2.0, Prince2, TestFrame en ISTQB. Wat vaak vergeten wordt zijn de praktijkervaringen, de soft skills en het adaptief vermogen van een tester.
Veelal wordt een test(manag)er vergeleken met een metaforische ‘spin in het web’, maar eigenlijk past ‘kameleon’ beter. Er worden veel eisen gesteld aan testers, waarbij ze afhankelijk zijn van andere partijen zoals designers, ontwikkelaars, management en opdrachtgevers. Ze moeten zich niet alleen snel kunnen aanpassen aan verschillende omgevingen en mensen, maar ook aan de persoon waar ze op dat moment mee communiceren.
Stond de professional eerst ‘on top of the world’ op basis van fysiek bewijs, valt hij nu misschien van grote hoogten omdat hij niet binnen het team past of niet de ‘juiste taal’ spreekt. Eenmaal binnen wordt gekeken naar persoonlijke kwaliteiten, naar vakbekwaamheid en naar de kunde om kennis toe te passen in de praktijk. Dát wordt de graadmeter van de klant waarop klanttevredenheid wordt gebaseerd.
Graadmeter voor effectiviteit
Er bestaat een zeer bondige definitie van klanttevredenheid: voldoen aan de verwachtingen van de klant. Elke keer wanneer de professional in aanraking komt met de klant wordt gesproken over een ‘kritiek moment'. Bij de kennismaking wordt een eerste screening gedaan op sociale vaardigheden. Meestal weet iemand wat hierbij van hem of haar wordt verwacht en geeft daardoor een goede eerste indruk door sociaal gewenste antwoorden te geven. Daarnaast zijn communicatieve vaardigheden belangrijk. Klanten willen de situatie onder controle hebben en houden. Voorbeelden hiervan zijn de controle over werkzaamheden, voortgang en discussiepunten. Een klant is tevreden wanneer de testprofessional tijdig aangeeft waar hij mee bezig is, of ze op planning liggen en of er knelpunten zijn. Wanneer klanten de controle verliezen kunnen er hevige emoties ontstaan zoals angst. Angst dat het niet in orde komt of deadlines niet worden gehaald. Verwachtingsmanagement is, naast eisen en randvoorwaarden, bepalend om vast te stellen of het project geslaagd is.
Verwachtingen worden vaak niet uitgebreid gedocumenteerd of expliciet gemaakt want voor de klant zijn ze vaak vanzelfsprekend. Wanneer eisen, randvoorwaarden en verwachtingen helder zijn komen de klant en de testprofessional onderling tot een sterkere band. Er komt dan overeenstemming over wat beide partijen willen of juist niet willen.
Rekening houdend met deze factoren en de basis waarop een testprofessional wordt ingezet (CV + kennismaking van maximaal twee keer een uur) komt het regelmatig voor dat na een periode van drie à vier weken blijkt dat er geen match is met het team en de organisatie. De harde fysieke bewijzen blijken dan niet van doorslaggevend belang.
Voorkomen is beter dan genezen
Er zijn meerdere oplossingen die kunnen worden toegepast bij de selectie van een testprofessional om situaties zoals zojuist beschreven te voorkomen.
1. Assessment op basis van soft skills in plaats van theoretische kennis. Er zijn bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn en professionals onderwerpen aan zaken als: project- en procesbekwaamheid, communicatie en coördinatie, omgevingsfactoren en probleemoplossend vermogen.
2. Teambuildingsessie. Dit wordt vaak toegepast bij een startend project en kan onderdeel uitmaken van een kick-off sessie. Of indien een bestaand team wordt versterkt met een nieuwe testprofessional, kan het een onderdeel zijn van een teamuitje, om zo te bepalen of een persoon binnen het team past.
3. Meer kennismakingsgesprekken. In plaats van alleen een gesprek met de projectleider en eventuele testmanager, is het slim ook kennis te maken met de rest van het team. Dat kan in gesprekken van dertig minuten tot een uur. In een groepsgesprek nadien kan worden bepaald of de professional past bij het team op basis van ieders ervaringen.
Klanttevredenheid en loyaliteit
Een testprofessional is effectief wanneer de mate van verwezenlijking van de doelstellingen op basis van een gunstige kosten/baten-verhouding met elkaar in overeenstemming is. Het doel is dat er meer winst wordt geoogst. Dit gewin kan bestaan uit financiële middelen, maar ook uit lange termijn-gewin op basis van vertrouwen en een zogenaamde gunfactor voor vervolgopdrachten. Een tevreden klant zal ook bereid zijn als apostel het woord over te brengen naar anderen terwijl een minder tevreden klant onverschillig is.
Wanneer de klant tevreden is groeit ook het vertrouwen. Wat opvalt in onderstaande figuur is de kromming van de grafiek. Door de klanttevredenheid te verhogen van 1 naar 2 (de klant gaat van zeer ontevreden naar minder ontevreden) neemt de loyaliteit ten opzichte van de professional slechts een beetje toe. Dit is significant anders bij het verhogen van de klanttevredenheid van 4 naar 5. Dan neemt de loyaliteit substantieel toe. Het lijkt dus verstandig om de inspanning te richten op reeds tevreden klanten.
Effectiviteit en testvolwassenheid
De testvolwassenheid van een organisatie heeft ook invloed op de klanttevredenheid met betrekking tot de testprofessional. Wanneer de testvolwassenheid gering is worden minder hoge eisen gesteld aan de kwaliteiten van een tester. Maar naarmate de volwassenheid zich verder ontwikkeld worden de eisen hoger. Een professional moet zich staande houden in beide omgevingen, maar zal misschien niet in beide omgevingen als een professional worden gezien.
Een onvolwassen testorganisatie kenmerkt zich door het ontbreken van een goede teststrategie, testfasering en testspecificatietechnieken. In beide situaties worden verschillende eisen gesteld. Waar de professional zich in eerste instantie richt op het uitvoeren van testen en behalen van planningen, zal hij/ zij zich in een volwassen organisatie meer als adviseur inzetten voor verbetertrajecten. De professional bevindt zich op de lijn tussen de testactiviteiten enerzijds en de resultaten, zoals vooropgesteld in de verwachtingen en doelstellingen met de klant, anderzijds. Met andere woorden: de testprofessional moet de goede dingen doen.
Conclusie
Een echte testprofessional is iemand die stevig in zijn schoenen staat, een magnifieke communicator en motivator is en het politieke spel beheerst. Iemand die de testregie in handen heeft en zelfstandig en creatief problemen oplost. Een kameleon die zich in alle situaties staande houdt.
Wat blijkt; professionaliteit met betrekking tot testen staat in geen relatie met wat in de praktijk onder professionaliteit wordt verstaan. Gevoelsmatig gaat het over vakkundigheid en effectiviteit. Een testprofessional is iemand die de vakkennis beheerst en op de hoogte is van de laatste stand van zaken. Maar vooral betreft het iemand die de kennis in de praktijk kan brengen, effectief is en kunde kan toepassen daar waar nodig.
Referenties:
TMap Next (ISBN 9072194794), T. Koomen-L. van der Aalst-B. Broekman-M Vroon, 's-Hertogenbosch, 2006
Testen 2.0 de praktijk van agile testen (ISBN 9789012580618), A. Tijman-E. Jimmink e.a., Den Haag, 2008
De kleine Prince 2 (ISBN 9012581273), M. Van Onna-A. Koning, 2010
TestFrame, Logica
ISTQB Testwoordenboek (ISBN 9490986011), E. Van Veenendaal-M. Posthuma, 2010
Petra, Gefeliciteerd met je artikel! top hoor!
Hele verhaal gaat volgens mij op voor elke uitvoerende functie in ICT voorzover van beetje niveau.
Voor elk subvakgebied geldt dat softskills belangrijk zijn, maar lastiger meetbaar. Kennis testen is veel eenvoudiger en goedkoper en daarom doet men dat ook.
Voor zoveel ICT functies wil men schapen met meer dan 4 poten : technisch inhoudelijk goed, intiatiefnemers, gevoel voor politieke verhoudingen, aanstekelijke gedrevenheid.
systemnerd is nog geen platform professional
C++/C# hacker is nog geen OO Ontwikkel professional
netwerk goeroe is nog geen Netwerk infrastructure professional
Superallesaanelkaarknoper is nog geen Infra Architect
Goed artikel. Goede handvatten voor het verkrijgen van kundige medewerkers overzichtelijk en helder verwoord. Complimenten.
Hey Petra,
Gefeliciteerd met je artikel en je rol bij Computable, super!
Daarnaast een erg leuk artikel, ben benieuwd naar het vervolg 🙂
Het is moeilijk om een stuk te schrijven over een specifiek vakgebied en hierin de ideale werknemer te beschrijven. Je komt al gauw op een generieke beschrijving van deze ideale werknemer en als je te ver gaat beschrijf je zelfs de ‘ideale mens’. Ook in dit artikel staan een aantal tips om beter naar de soft skills te kijken wat ook op andere IT disciplines van toepassing kan zijn.
Maar in dit verhaal wordt een goede koppeling gemaakt met het testvak. De zéér verschillende situaties waarin je belandt bij klanten en de behoorlijk afwijkende methodes die men toepast in bedrijven is inderdaad een kameleon skill waardig. Dat men TMap propageert, wil bijvoorbeeld nog niet zeggen dat deze methodiek écht gebruikt wordt. De tester zal zich dan toch moeten aanpassen en kan niet strak de regels uit het boek volgen.
Ervaring in wisselende omgevingen en sterke communicatieve vaardigheden zijn inderdaad skills die steeds meer van belang zijn voor een tester. Zeker omdat het er naar uit ziet dat de tester steeds meer betrokken raakt bij de business kant en steeds minder bij de techniek.
Maar wel goed op blijven letten bij het generaliseren van “de testprofessional”, want binnen het testvak heb je specialisaties die er net even anders in zitten. Beveiliging, performance en gebruikersvriendelijkheid zijn bijvoorbeeld al weer hele andere werelden waar vaak ook technische kennis een must is en misschien wel belangrijker is dan politieke behendigheid of ‘kameleoniteit’.
Goed artikel, mag zeker wel eens opgemerkt worden. Bedankt.
De oplossing die je benoemd hebt om een juiste persoon te vinden, is niet in elke situatie geldig! De duur van een project is soms zo kort dat er weinig tijd is om deze uitgebreide stappen en procedures door te lopen om tot de juiste persoon te komen.
Het is de taak van een professional om zich snel aan te passen aan de omgeving, de opdracht eigen maken en resultaatgericht te werk gaan.
Een groot deel van dit artikel is besteed aan hoe moeilijk een tester het heeft! Het is maar zo en dat hoort bij deze functie, er geldt hier een regel: Take it of Leave it!
Naar mijn mening, het is zeer belangrijk dat een professional(tester) in het begin duidelijk krijgt wat zijn/haar opdracht is. Op een lijn met de opdrachtgever komen staan over wat de resultaten moeten zijn en wat van hem/haar verwacht wordt. Wanneer dit duidelijk is dan moet hij deze wensen toetsen op de haalbaarheid! Wanneer het bereiken van de verwachtte resultaten buiten zijn scope valt dan moet hij tijdig aangeven om een eea aan zijn opdracht aan te passen om later mislukking en teleurstelling te voorkomen(verwachtingsmanagement). Hierdoor creëer je klanttevredenheid in de beginfase van je werkzaamheden. Als je deze bereikt hebt dan ben je met positieve saldo van start gegaan!
Conclusie:
Een professional (tester, projectleider, consultant etc) moet beschikking hebben over verschillende skills. Dit heb je nodig als je als extern je werk met de positieve resultaten wil beeindigen.
Een tip: IPMA (C,B,A) is een mooie opleiding voor deze ontwikkeling.
Hallo Petra,
Gefeliciteerd met je artikel! Erg goed opgezet en het feit dat je het zo uitdenkt maakt je een (Computable) expert. Erg knap dus.