Ict-dienstverlener en hardwarespecialist Infotheek uit Leiden groeit zo hard dat het tientallen nieuwe werknemers nodig heeft en naar een nieuwe locatie moet verhuizen. Ook de buitenlandse vestigingen in Zweden, Spanje, Duitsland en België draaien goed. Dat zegt chief operations officer Jordy Kool. ‘Ons besparingsconcept via het verkopen van nieuwe, overjarige hardware en opgeknapte pc's werkt internationaal.’
Jordy Kool, die samen met mededirecteur Duco van Leenen aan het roer staat van Infotheek, zegt een goed jaar achter de rug te hebben. Voor 2012 verwacht hij een verdere groei. ‘We hebben in 2011 een omzet van 117 miljoen euro gehaald. Dat is een stuk meer dan de 92 miljoen euro omzet in 2010.'
Om de groei in goede banen te leiden moet het bedrijf in 2012 meer aandacht besteden aan de interne organisatie, zoals de backoffice, personeelszaken en magazijnbeheer. 'Dat is nodig omdat we de laatste jaren alleen in verkoop en marketing hebben geïnvesteerd. Inmiddels zijn er een financieel manager, een tweede magazijnmanager en een verkoopmanager aangesteld. We hebben nog zo'n tachtig vacatures open staan.'
Infotheek groeit uit zijn jasje en wil verhuizen om meer ruimte te scheppen voor werknemers en distributie. Kool: ‘Ook een betere bereikbaarheid speelt mee. Dat is bij ons huidige pand in Leiden een probleem, onder andere omdat de voorgenomen bouw van de tunnel bij de A4 bij Leiderdorp niet doorgaat. We zoeken daarom een nieuwe locatie in een straal van twintig kilometer rond Leiden. De verhuizing naar een nieuwe locatie moet binnen twee jaar gebeuren.'
BMW
Infotheek is groot geworden met de verkoop van nieuwe, overjarige hardware en opgeknapte (refurbished) pc's die nauwelijks gebruikt zijn. Dit verkoopconcept is bij diverse bedrijven en overheidsorganisaties in trek, aldus Kool. ‘Naast de allernieuwste en nieuwe voorlaatste generatie hardware biedt Infotheek ook ‘approved selection'. Dit is refurbished hardware met garantie tot wel vijf jaar. Vergelijk het met een gebruikte auto uit de BMW Huisselectie of Mercedes Ster Occasion. In zo'n auto is gereden, maar het lijkt alsof deze nieuw is en er is garantie.
Volgens Kool is dit soort hardware in trek bij organisaties uit het onderwijs en de zorg. Die hoeven niet altijd de nieuwste hardwarefuncties in huis te hebben. Maar ook het midden- en kleinbedrijf weet zijn weg naar Infotheek te vinden. ‘Bedrijven zien dat een thin client-oplossing bij ons goedkoper is dan bij een dienstverlener die een nieuwe aanbiedt. Bovendien staat er binnen acht uur een vervangend apparaat klaar mocht die thin client uitvallen. Als het nodig is met dezelfde image. Sommige refurbished producten zijn nauwelijks te onderscheiden van nieuwe.'
Het besparingsconcept werkt ook internationaal, aldus Kool. ‘Inmiddels heeft Infotheek kantoren in Zweden (Stockholm en Göteborg), België (Mechelen), Duitsland (ULM) en Spanje (Barcelona) en binnenkort ook in Groot-Brittannië. We groeien bijvoorbeeld sterk in Zweden. Er moet daar bijvoorbeeld een country manager worden aangesteld. We moeten ook iemand hebben die de buitenlandse activiteiten vanuit Nederland gaat aansturen.'
Hardware en diensten
Volgens Kool is Infotheek tegenwoordig meer dan alleen een ‘HP-huis' dat printers en servers verkoopt. ‘We hebben het productportfolio uitgebreid met bijvoorbeeld netwerkproducten van Cisco en dataopslag van EMC en pc's en notebooks van Acer en Dell. Binnenkort worden we partner van Fujitsu. Ons portfolio is uitgebreid omdat klanten behoefte hebben aan oplossingen van verschillende merken.'
De dienstentak van Infotheek is in 2011 verder gegroeid en er komt meer focus op de verkoop en beheer van software, zo vervolgt Kool. ‘We bieden vaker beheercontracten op afstand en op locatie. Dat ondersteunen we met een eigen servicedesk. We winnen vaker beheercontracten via overheidstenders. Zo hebben we in 2011 een beheercontract gesloten met een ministerie. In 2010 hebben we 37 tenders gewonnen. In 2011 is het aantal gewonnen tenders bijna verdubbeld. We doen vaker applicatiebeheer voor organisaties. Dat komt omdat we beheerervaring hebben in onze eigen organisatie zoals met Symantec en Microsoft NAV, CRM en SQL. We gaan wel verder kijken hoe we kunnen groeien op het gebied van software. Daar is vroeger nog te weinig focus op geweest, maar dat gaat veranderen.'
Jordy Kool
Jordy Kool werd in juni 2009 naar Infotheek gehaald om er commercieel directeur te worden. Nu is hij coo en verantwoordelijk voor marketing, services, persooneelsbeleid, financiën, administratie, werving & selectie, juridische zaken en faciliteiten. Voorheen werkte hij bij uitgever Reed Business en daarvoor bijna uitsluitend in de ict-sector. Het grootste deel van zijn carrière, bijna zeven jaar, stond hij op de loonlijst bij HP. Binnen dit bedrijf vervulde hij vier verschillende functies op het gebied van verkoop en klantenservice. Jordy leest graag managementboeken van bijvoorbeeld voormalig hockeycoach Marc Lammers.
Goed om te zien dat Infotheek positieve reacties op het concept van hergebruik van servers en computers krijgt. Helaas constateren wij bij DURABILIT dat het concept van hergebruik van netwerk hardware zoals used Cisco en used Juniper nog niet altijd geaccepteerd is, terwijl de voordelen duidelijk zijn. Door de economische crisis zijn organisaties inderdaad bewuster bezig met kostenbesparingen. Als specialist in refurbished network hardware zien wij net als Infotheek wel een toename van interesse. Ook als het gaat om het continue wetenschappelijk onderzoek die wij uitvoeren op het vlak van de milieu voordelen door middel van het hergebruiken van netwerk hardware.
Inderdaad mooi om te zien dat het met Infotheek goed gaat, zag alleen dat de Webshop een fikse opknapbeurt nodig heeft.
Zoals het gebruikersvriendelijker maken om makkelijk te kunnen bestellen, duidelijke uitleg (klantenservice) over hoe en wat:
BESTELPROCES
BETALEN
VERZENDKOSTEN
LEVERTIJDEN
Hoe gaat het bij een defect etc:
GARANTIE
RETOUREN
FAQ
Zou daarvoor iemand aannemen die dat op zich gaat nemen (E-commerce Manager).