De afgelopen twee jaar worden gekenmerkt door de snelle opkomst van tablets. Ook in de zakelijke markt stijgt het aantal bedrijfsvestigingen waar tablets worden gebruikt in een snel tempo. Favoriet onder de zakelijke gebruikers is de iPad van Apple. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile op basis van 8600 interviews met Nederlandse bedrijfsvestigingen, met vijftig of meer medewerkers, over het gebruik van eindgebruikersystemen.
Negen op de tien tablets bij bedrijfsvestigingen in de commerciële en publieke markt betreft een Apple iPad. Samsung vormt op grote afstand de nummer twee, met een aandeel van ongeveer 4 procent. Daarnaast kent alleen HP een aandeel in de installed base boven de 1 procent.
Het vuur in de tabletmarkt is aanwakkerd door Apple. Pas sinds halverwege 2010 is de iPad via het Nederlandse retailkanaal beschikbaar. Vrij snel na de succesvolle introductie van de iPad komt de competitie op gang en brengen concurrenten als Samsung eigen tablets op de markt. Aan het einde van 2010 ziet Computer Profile een tabletpenetratie van 1 procent bij bedrijfsvestigingen met vijftig of meer medewerkers.
Ict loopt voorop
De publieke sector loopt op dat moment voorop in de tabletacceptatie. Halverwege 2011, een jaar na de iPad-introductie, komen tablets voor bij 4 procent van de bedrijfsvestigingen. De segmenten onderwijs, ict & utilities en overheid lopen dan voorop. Aan het einde van 2011 is het gebruik toegenomen naar 8 procent van de bedrijfsvestigingen.
De drie eerder genoemde segmenten lopen nog altijd voorop in het gebruik, maar het services segment, met financiële en zakelijke dienstverleners, sluit zich hier in snel tempo bij aan. Segmentatie naar werknemersklassen laat het voor de hand liggende zien; met het toenemen van de vestigingsomvang stijgt het gebruik van tablets. Zo ligt eind 2011 het gebruik in het segment 50 tot 100 medewerkers onder de 7 procent, bij locaties met meer dan duizend medewerkers ligt het gebruik boven de 11 procent.
Desktops en laptops
Ondanks de enorme populariteit die tablets genieten en de hype er omheen, ligt het grote volume eindgebruikersystemen in de zakelijke markt nog altijd bij pc's. Van het totaal aantal eindgebruikersystemen bij de 8600 bedrijfsvestigingen is 66 procent een desktopcomputer en 20 procent een laptop/notebook. Binnen de Nederlandse markt is HP op dit terrein de grootste speler. Bijna de helft van pc's (desktop en laptop) bij locaties met meer dan vijftig medewerkers betreft een HP (of Compaq)-computer. Een derde van de zakelijke pc's is afkomstig van Dell. Alle andere merken moeten genoegen nemen met een aandeel van maximaal 5 procent.
De bedrijfsomvang speelt nauwelijks een rol bij de keuze voor de gebruikte hardware. Voor de meeste vendoren geldt dat segmentatie naar werknemersklasse geen grote verschillen laat zien in de installed base aandelen.
Desktop verliest terrein
Bij de 8600 geïnventariseerde bedrijfsvestigingen met vijftig of meer werknemers zijn aan het einde van 2011 bijna 1,9 miljoen eindgebruikersystemen. Dat zijn per locatie gemiddeld 215 computersystemen. De grootste (gemiddelde) aantallen komen naar voren in de publieke sector. De trend van de afgelopen twee jaar lijkt te wijzen op een kleine daling in het totaal aantal systemen dat in gebruik is. Van gemiddeld 224 systemen aan het begin van 2010 naar gemiddeld 215 aan het eind van 2011.
De samenstelling van het totaal aantal eindgebruikersystemen laat de afgelopen twee jaar een aantal verschuivingen zien. Zo vormde begin 2010 desktop pc's 71 procent van het totaal aantal eindgebruikersystemen, maar in de afgelopen 2 jaar is dat aandeel gedaald naar circa 66 procent. Het aandeel van laptops is in dezelfde periode met 2 procent gestegen naar 20 procent nu en ook Net pc's/thin client systemen zijn met twee procent gestegen naar circa 13 procent van het totaal. Het aandeel van tablets stijgt ook, maar is nog altijd minder dan 1 procent van het totaal van de eindgebruikersystemen.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom zakelijke tabletgebruikers voor een iPad kiezen. Een van de meest voorkomende werkzaamheden is bijvoorbeeld het gebruik van e-mail.
Tijdens het opstellen van een e-mail heb ik vaak gegevens nodig uit andere e-mails en voeg bijlagen toe met verschillende extenties zoals ik dat ben gewend op mijn desktop. Dit is iets wat op een iPad niet gaat lukken. Op een iPad zal mijn opgestelde e-mail al snel in de draftbox belanden zodra ik een andere mail opzoek of wanneer ik een andere app opstart.
Of een telefoongesprek aannemen of een sms beantwoorden op een tablet terwijl je je telefoon niet voorhanden hebt is zakelijk gezien iets wat ik met iPad niet kan, maar met mijn TouchPad wel.
Een iPad efficient? Nee niet voor mij. Ik zou er gefrusteerd van raken.
In reactie op het artikel en de reactie van Ries, moet ik Ries meer dan gelijk geven in zijn practische bezwaren. Voor “echt” zakelijk gebruik, waarbij we meestal meerdere toepassinge gelijktijdig toepassen is de iPad absoluut ongeschikt en krijgt een dikke onvoldoende.
Toch heb ook ik een iPad en zoek via omwegen om dat gekke ding geschikt te maken voor enkele onderdelen van mijn werk. Denk aan bezoek klanten, presentaties, korte vastleggingen.
Kortom, de tablet is door Apple op het juiste moment gelanceerd (niet te vroeg) en de aankoop is sterk emotioneel gericht en zeker niet verstandelijk en functioneel.
Conclusie, de iPad is een hype, maar de tablet zou nu wel eens zijn definitieve intreden hebben gedaan.