Consumerization of IT (CoIT) in combinatie met verdergaande mobiliteit zorgt voor populariteit van mobiele apparaten, die tegenwoordig steeds vaker worden meegenomen naar het werk. Dat concept komt me trouwens bekend voor omdat we eerder al de eigen pc mee namen naar een lan-party. En als ik er goed over nadenk is het succes van Microsoft grotendeels gebaseerd op gebruik in de thuismarkt.
Revolutionair van deze mobiele apparaten is dat de gebruikelijke wijze van informatie invoeren wijzigt en ons los maakt van het toetsenbord en de muis op kantoor en thuis. Toegevoegde waarde zit dan ook niet zo zeer in het apparaat zelf maar vooral in de applicaties die gebruikt worden. Dubbel intypen van informatie in velden is niet efficiënt, wel het gebruik van nieuwe mogelijkheden als spraak, camera en beweging. Oplossingen als Google Goggles, Microsoft Kinect Motion en nog vele andere voorbeelden zijn innovatief maar als ze niet aansluiten op de bedrijfsprocessen blijven het speeltjes. Om spiegeltjes en kraaltjes aan de gebruikerskant productief te maken zullen ze dus wel aan moeten sluiten op de architectuur aan de achterkant. Want zonder inpassing hiervan binnen de bedrijfsprocessen zal de productiviteit amper toenemen. Zo gaf Windows met een grafische schil dan wel kleur aan onze werkzaamheden maar uiteindelijk bleven we data nog steeds intypen.
Multitools
Tablets en smartphones zijn echter niet de nieuwe pocket-pc's maar bieden door hun veelzijdigheid veel meer mogelijkheden. Ze veranderen vooral de informatieverwerking door verschillende andere trends te convergeren in een enkel apparaat. De nieuwe mobiele apparaten zijn als een Zwitsers zakmes waarmee onderweg veel klusjes gedaan kunnen worden. Maar uiteindelijk blijft het toch een verkleining van alle gereedschappen en is de ouderwetse schroevendraaier of hamer vaak makkelijker te hanteren voor sommige activiteiten.
De mobiele markt is zeker nog geen gelopen race en dus zal er naast draagbaarheid ook gekeken moeten worden naar de overdraagbaarheid. En er zijn zeker goede argumenten om gebruikers, net als een timmerman, hun eigen gereedschap te laten kiezen, zolang de schroeven er maar niet met een hamer ingeslagen worden. Informatie kruipt soms ook waar deze niet gaan kan en slimmerikken synchroniseren via de eigen e-mail box als er nog geen voorzieningen zijn.
Lusten en lasten
Consumeren van it is dan ook al enige tijd aan de gang, want we nemen al langer onze eigen telefoon, al dan niet smart, mee naar het werk. Mobiele apparaten zorgen er wel voor dat we altijd verbonden zijn met ons werk en maken van ons ook de spreekwoordelijke ‘puppets on a string' al is dat tegenwoordig draadloos. Het is dus de eigen verantwoordelijkheid van werknemers om een goede balans te vinden, net als trouwens bij het ‘nieuwe werken'.
Interessant in dat kader is een uitspraak van de Braziliaanse rechtbank om het lezen van zakelijke mail buiten normale kantooruren als overwerk te beschouwen. Laten we ook niet vergeten dat mogelijkheden om locatiegegevens te delen zowel een voordeel als een nadeel kunnen zijn. Deze mobiele apparaten zorgen ervoor dat de digitale sporen die we achterlaten op het net makkelijker te volgen zijn. ‘Big Brother' Google heeft ook al verschillende schikkingen moeten doen omdat ze inbreuk deden op de privacy.
Big Brother
De medaille heeft dus ook een keerzijde en beheer van mobiele apparaten zal dus verder moeten gaan dan alleen bescherming van de daarop opgeslagen data met oplossingen als ‘remote wipe'. Veilig en verstandig gebruik zal ook rekening moeten houden met privacy van gebruiker. Want door toenemende populariteit komen er steeds meer virussen en malware voor de verschillende mobiele besturingssystemen. Daarmee is het mogelijk om ongemerkt mee te luisteren zoals we kunnen leren van het schandaal met News of the World en de mysteries rond de verdwenen Blackberry van Strauss Kahn.
Voor end-to-end beveiliging zal dus op dezelfde manier gekeken moeten worden naar communicatie, authenticatie en inventarisatie als gebruikelijk in conventionele infrastructuur. Uiteindelijk verandert, net als overgang van centrale verwerking op mainframes naar gedistribueerde verwerking met Windows servers en desktops, alleen de techniek en niet zo zeer het proces met bijbehorende regels.
Stormachtige ontwikkeling
Informatie kruipt soms waar deze niet mag gaan en reeds mee gebrachte tablets en smartphones worden niet alleen privé gebruikt voor de contacten met vrienden via de sociale netwerken. Zakelijke mail wordt bijvoorbeeld eenvoudig gesynchroniseerd via een externe mailbox zodat deze ook buiten kantoor te lezen is. Ook documenten kunnen in een ‘Personal Cloud' zoals Skydrive en Google Docs opgeslagen en gedeeld worden. Laissez faire waarbij uit kostenbesparing initiatief van aanschaf en inzet aan de gebruiker wordt overgelaten, zorgt voor wildgroei door teveel vrijblijvendheid.
Om mobiliteit, productiviteit en veiligheid te verbinden is architectuur nodig die verder gaat dan het ontwikkelen van een native, cross-platform of webapp voor deze nieuwe apparaten. Kansen grijpen en bedreigingen op juiste waarde schatten betekent een dialoog tussen business en it waarbij vooral gezocht wordt naar de synergie en niet de onmogelijkheden benadrukt moeten worden.
Waterval van diensten
Een pragmatische aanpak waarbij effectiviteit en voortgang vergroot kunnenn worden is bijvoorbeeld het organiseren van workshops op basis van de scrum-methodiek. Op die manier kunnen blokkades en risico's snel herkent worden en zorgt iteratie in sprints voor gestructureerde verdieping van de verschillende onderwerpen. Innovatie kan in multidisciplinaire teams top-down voor de onderstaande vier pijlers uitgewerkt worden in concrete oplossingen:
– Mobiel Device Management; hieronder vallen activiteiten als service desk, mobiele data beveiliging, configuratie management en controle op naleving wet- en regelgeving.
– Infrastructuur; dit omvat niet alleen het interne, draadloze en bedraade netwerk maar ook de mogelijkheden van cloud voor mobiliteit en de beveiliging van communicatie.
– Applicatie ontwikkeling; hier zal gekeken moeten worden naar doelgroep (B2C of B2), doelplatform en oplossing (native, cross-platform of webapp).
– Authenticiteit; dit betreft niet alleen het (single) aanloggen maar ook eventuele transacties en lifecycle management van identiteiten binnen verschillende kanalen.
Bovenstaande opsomming is zeker niet limitatief omdat de ontwikkeling in mobiele markt en sociale netwerken snel gaan. Vandaag hotT', morgen ‘not' zorgt er dan ook voor dat de waan van de dag steeds vaker onze beslissingen beïnvloeden. Dat vraagt net als, het ‘nieuwe werken', een andere management stijl dan gebruikelijk. Door toenemende mobiliteit komen namelijk niet alleen de gebruikers los van kantoor maar met cloud ook de applicaties en uiteindelijk de informatie. Niets dus voor controle freaks die graag alles onder handbereik willen hebben of mensen met verlatingsangst.
Leuk artikel! Mobiliteit en werkplekonafhankelijk werken zijn onderwerpen waar niet alleen de werkgevers maar ook werknemers in moeten geloven. Dit wordt een stukje van onze lifestyle.
Het realiseren van dit doel vereist een visie, om uiteindelijk tot een antwoord te komen op de vragen zoals
– de infrastructuur (wat moet ik aanpassen),
– applicaties en delivery(op gewone PC, smartphone en tablets),
– beveiliging(Smartphone/tablet OS, applicaties, verbinding etc ),
– beheer en ondersteuning(geen ICT-oerwoud creëren)
en nog meer andere zaken.
Mijn advies aan degene die deze gaat realiseren: bouw je oplossing op het fundament van Standaardisatie en Centralisatie en let goed dat je er geen ICT-oerwoud van maakt!