Business intelligence en analytics softwareleverancier SAS Institute heeft zijn omzet in 2011 met 12 procent zien stijgen naar 2,73 miljard dollar. Het niet-beursgenoteerde bedrijf zegt dat er winst werd geboekt, alleen niet hoeveel.
Volgens SAS-ceo Jim Goodnight kochten meer organisaties software om hun lastigste uitdagingen aan te pakken. ‘Of het nu gaat om het verhogen van de omzet, het verbeteren van de prijsbepaling of het beperken van schade als gevolg van fraude'.
De groei van SAS was evenwichtig verdeeld over zowel sectoren als regio's. Uitschieter was de meer dan verdubbelde omzet op het gebied van fraudedetectie. Ook de omzet van de gehoste, on-demand oplossingen, groeide met meer dan 50 procent. Andere sterke groeiers waren de analytics en information management-toepassingen en oplossingen op het gebied van customer intelligence, retail, risk management en supply chain management. Als groeisectoren deden vooral de financial services, overheid, zorg en life sciences het erg goed.
In 2011 groeide het personeelsbestand van SAS met 9,2 procent en werd 24 procent van de omzet weer geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling (R&D).
Nederland
In Nederland groeide het personeelsbestand met 15 procent en bereikte het bedrijf in 2011 voor de tweede keer de tweede plaats op de ranglijst 'Great Place to Work'. In maart opende SAS een nieuwe aanbouw aan het bestaande kantoor op landgoed Oud-Bussum in Huizen.Er werden lokaal nieuwe contracten gesloten met onder meer: bol.com, Bose, De Nederlandsche Bank, Mercachem, Natuurmonumenten, T-Mobile, Wijzonol Bouwverven en Ziggo.
In Nederland ziet SAS de vraag naar branchespecifieke en processpecifieke oplossingen toenemen. ‘Denk hierbij bijvoorbeeld aan customer intelligence en risk management', aldus Karel Kinders, managing director van SAS Nederland. Daarnaast ziet Kinders dat klanten zich vaker concentreren op big data voor het analiseren van gegevens uit onder andere rfid. SAS biedt hiervoor zijn high-performance analytics(HPA)-oplossing.