Ict-dienstverlener KPN Corporate Market heeft in 2011 de omzet met 2,2 procent zien dalen naar 1,9 miljard euro. KPN verklaart de omzetdaling uit het uitstellen van opdrachten door klanten, vooral bij de overheid en in de financiële sector. Bovendien staan de tarieven van de dienstverlening onder druk. De inkomsten (Ebitda) daalden met 97 procent ten opzichte van een jaar eerder naar vier miljoen euro.
Het bedrag van vier miljoen euro omvat de inkomsten van KPN Corporate Market (voorheen Getronics) voor aftrek van betaalde rente, belastingen en afschrijving op bezittingen, zo blijkt uit de jaarcijfers die moederbedrijf KPN presenteerde op 24 januari 2012. Hoe groot het verlies van het bedrijfsonderdeel is, maakte KPN niet bekend.
De minimale inkomsten zijn voor KPN aanleiding de ingezette reorganisatie bij het bedrijfsonderdeel Corporate Market krachtig door te zetten. Daarvoor werd in het laatste kwartaal een kostenpost opgevoerd van zes miljoen euro. De totale reorganisatiekosten over 2011 beliepen 96 miljoen euro. In totaal zullen door de reorganisatie bij Corporate Market tussen tweeduizend en 2500 banen verdwijnen. De meeste banen verdwijnen in 2012, kondigt KPN aan.
Boekverlies
De verkoop van de buitenlandse onderdelen van het vroegere Getronics levert het bedrijf een boekverlies op van dertig miljoen euro.
Ik begrijp echt niet waarom KPN de naam heeft veranderd naar KPN Corporate Market, ik associeer het merk KPN echt niet met de dienstverlening die Getronics biedt/bood. KPN is een telecomboer en geen brede ict-dienstverlener, ik voorspel nog meer daling voor die tak…..alleen al de associatie met het merk KPN doet mij afhaken.
Wat veel mensen niet weten en blijkbaar Martijn ook niet is dat KPN al zo’n 20 jaar IT hosting services biedt. Niet alleen aan MKB, maar ook aan grote beursgenoteerde bedrijven. En niet alleen serverbeheer, maar ook complete applicatie omgevingen, bijvoorbeeld op basis van SAP. Al lang voordat Getronics werd opgekocht. Misschien is het inderdaad niet zo handig om onder de interne organisatienaam dit soort dienstverlening op de markt te zetten, maar daar zijn slimme marketingmensen voor die daar meer verstand van hebben…
Waar KPN last van heeft is dat ze gewoon hetzelfde wil doen als alle andere grote jongens doen.
Echter in tegen stelling tot de supermarkten geld voor deze wereld dat kleine bedrijfjes goedkoper en met een beetje geluk even goed zo niet beter kunnen werken.
Zo blijven voor KPN enkel echt grote vissen over maar daarvan is het aantal maar beperkt.
Ik zie overigens ook mijn inkomsten verdampen…. dat heeft dan weer iets te maken met blauwe enveloppen waarop ik kenlijn een abonement heb.