Ik gaf laatst een presentatie over Talk About IT. Één van de onderwerpen van mijn verhaal was hoe (werken met) een mindset een wereldwijd team beïnvloedt. De hoogtepunten op een rij:
1. ‘Ik wil mensen op mijn kantoor hebben’
Dit is een veelvoorkomende mindset en dat is logisch. Het is makkelijker werken met mensen binnen hetzelfde kantoor dan met mensen van buitenaf. Zoals John Blazey van TomTom tijdens het evenement zei: ‘Het is makkelijk werken met iemand op dezelfde afdeling. Maar als collega’s naar een andere afdeling gaan wordt het moeilijker. Dan maakt het niet meer uit of ze op een andere afdeling binnen hetzelfde gebouw werken of in het buitenland’. Als het mogelijk zou zijn om altijd de juiste mensen te vinden binnen een zeer korte tijd en voor de juiste prijs, zou deze mindset prima zijn. Maar het is tegenwoordig heel moeilijk om geschoolde mensen te vinden in West-Europa. De mindset die hier kan helpen is ‘Ik werk met talent van over de hele wereld’. Dit zorgt voor de mogelijkheid om gebruik te maken van een wereldwijde arbeidsmarkt en zo kunnen de slimste en beste mensen gevonden worden. Het maakt ook de weg vrij voor het zoeken naar de beste manier om mensen op afstand (vanuit een ander land) te managen.
2. ‘Offshoring vernietigt banen’
Veel mensen denken intuïtief dat als een bedrijf iemand aanneemt in India, dat automatisch betekent dat er in eigen land een baan verloren gaat. Door deze manier van denken ontstaat er angst en de mogelijkheid om de slimste mensen voor uw bedrijf te winnen is weg. Onderzoek heeft uitgewezen dat offshoring zelfs banen creëert in zowel het eigen als het offshore land.
De mindset van mogelijkheden is ‘de economische taart blijft groeien’. Een illustratieve quote uit het boek Linchpin van Seth Godin:
‘Als we de taart vergroten door de beste programmeurs aan te trekken is het vanzelfsprekend dat er voor het lokale talent ook banen ontstaan. Volgens mij hangt de manier waarop dit bekeken wordt volledig af van iemands kijk op de wereld’.
3. ‘Wij tegen zij’
Mensen denken vaak aan ‘wij’ (onshore mensen) en ‘zij’ (die Oekraïners). Het is veel makkelijker om iemand ver weg de schuld te geven dan iemand die naast je zit. Zo'n mindset helpt niet bij de vooruitgang die nodig is om waarde te creëren.
Ik sprak een paar weken geleden met Pepijn Smits. Hij vertelde mij ‘een paar jaar geleden besloot ik om niet meer ’die Roemenen’ te zeggen want ik heb er niks aan. Ik heb mijn collega’s uit Roemenië nodig om mijn klanten tevreden te stellen’. Deze manier van denken leidt tot geduld en begrip en uiteindelijk zal het de waarde creëren die u zoekt.
Wat voor mindset heeft u eigenlijk? Kunt u ideeën delen die u wel of niet geholpen hebben bij het werken met collega’s wereldwijd?
Allemaal prachtig maar als Philips zijn productie terughaalt uit Shanghai omdat er geen winst meer zit in loonkosten, dan klinkt een ‘global’ mindset alweer ouderwets. Arbeid migreert dus telkens omdat loonkosten uiteindelijk stijgen door marktwerking. Als ik me niet vergis wordt dit fenomeen de varkenscyclus genoemd. Dat schept inderdaad banen, voor makelaars die vraag en aanbod bij elkaar proberen te brengen bijvoorbeeld.
Met offshoring maak je de taart dus niet groter, maar alleen de spoeling dunner. Uiteindelijk doet dit stuk me trouwens denken aan een boek van George Orwell. Maar ik zal uiteindelijk wel de ezel zijn hierin want die ‘verdraaide’ berichtgeving in kranten doet namelijk ook geen melding dat er banen bijkomen als productie of ontwikkeling een vlucht naar het buitenland neemt. Offshoring heeft, volgens mij daarom ook niet geheel onterecht een negatieve connotatie. Maar het is uiteindelijk een dilemma waarbij gekozen moet worden tussen winst en gevoel. Hoewel ik hier sterk het idee krijg dat er voor de winst van schrijver op mijn gevoel gespeeld wordt.
Het is helemaal niet moeilijk om geschoolde en ervaren mensen te vinden in onze directe omgeving!
Het is wel moeilijk om geschoolde marionetjes te vinden die precies naar de pijpen van de ‘managers’ te dansen. Er zijn zat goed geschoolde, doorgewinterde, voorzien van een schat aan ervaring deskundigen te vinden die willen werken.
Maar idd, niet voor het hongerloontje waar de verweggistanslaafjes mee afgescheept worden. Wacht maar totdat ze daar ook mondig worden en ons niveau van voorzieningen gaan realiseren.
Keer op keer komt het neer op het simpele feit dat mensen niet als mensen behandeld worden, maar als getalletjes in een spreadsheet.
De vraag is: hoe lang nog?
Offshoring betekent meer dan alleen aan de grootte van de economische taart denken. Met Offshoring verander je niet alleen de productieprocessen, je raakt ook de overige bedrijfsprocessen. Daarom is het zeer belangrijk om eerst goed na te denken over de stappen die je gaat nemen, risicoanalyse en kwaliteitanalyse maken (inclusief tegenmaatregelen), hoe ga je sommige processen omvormen, in welke timeframe etc.
Afhankelijk van hoe je business ingericht is, wat je product is, wat je gaat uitbesteden, welke maatregelen je nemen moet om risico`s uit te sluiten, wat de kosten van deze verandering zijn en waar de ROI ligt etc, moet je van tevoren kunnen zien of deze verandering iets gaat opleveren of niet.
Tja, als je dacht dat het alleen maar om het inhuren van buitenlandse programmeurs gaat, dan vergis je je!
De taart wordt vergroot door structurele inefficiëntie die inherent is aan offshoring. Inefficiëntie veroorzaakt door minder effectieve communicatie en toenemend formalisme en paperasserie.
Dit resulteert enerzijds in taak uitholling voor de ontwikkelaar/ beheerder en anderzijds in artificieel werk voor projectleiders, projectcoördinatoren en projectmedewerkers.
Dus ja: er komen banen bij maar ik betwijfel of er bij de opdrachtgever daadwerkelijk kosten worden bespaard als alle interne kosten meegerekend worden.
Het meest effectief en inhoudelijk bevredigend is mijns inziens om klant en ontwikkelaar direct met elkaar in contact te brengen, met zo min mogelijk belemmeringen en schakels er tussen in.