IBM heeft vijf verschillende sociale media diensten geïntroduceerd voor zijn klanten en ict-dienstverleners. Met de vijf verschillende diensten kunnen organisaties beter gebruik maken van sociale media op het werk, aldus IBM. De diensten zijn ook beschikbaar voor de Nederlandse markt.
Ten eerste biedt IBM met IBM Global Business Services (IGS) consultancy diensten waarmee sociale media op een zakelijke manier kunnen worden ingezet voor interne en externe zaken. Hierbij wordt nadruk gelegd hoe sociale media kan helpen bij zakelijke uitdagingen. Verder biedt IBM begeleiding aan het werven en opleiden van community managers die verantwoordelijk zijn voor het uitrollen van social business binnen een organisatie. Ook is er een technisch certificeringprogramma voor IBM business partners waardoor ze in staat zijn sociale media oplossingen binnen bedrijven uit te rollen.
IBM biedt verder Sociale Media Agenda workshops via IBM's Virtual Innovation Center. Participanten kunnen deelnemen aan online discussieforums over de voordelen van sociale media, praktijkonderzoek en gebruik maken van tools die hen helpt een sociale media beleid binnen een organisatie in te voeren.
Tot slot heeft IBM een partnerovereenkomst gesloten met de The Dachis Group, een social business consultancybureau dat workshops beidt hoe organisaties business kunnen adopteren met behulp van IBM-diensten. Volgens IBM is er een behoefte aan dit soort diensten omdat bedrijven niet altijd weten hoe ze een social media beleid moeten invoeren als onderdeel van hun bedrijfsstrategie. Vaak moet dit gebeuren in combinatie met een mobiele strategie, want meer dan de helft van sociale media wordt gebruikt via een mobiele telefoon , tablet of notebook.
Commerciële social business software
Onderzoeksbureaus voorspellen een groei in de markt voor commerciële social business software. Volgens onderzoeksbureau Forrester Research was de markt voor sociale media op het werk in 2010 goed voor zeshonderd miljoen dollar. In 2016 is deze markt gegroeid naar 6,4 miljard dollar.