IBM-cio Jeanette Horan stimuleert actief het gebruik van sociale software binnen en buiten het bedrijf. Zo hoopt het bedrijf op meer interactie tussen werknemers, partners en klanten. Ze gebruiken hierbij vooral software van IBM, zoals Connections, LotusLive en Sametime instant messaging.
Volgens Horan gebruiken wereldwijd zeshonderdduizend werknemers en tijdelijke arbeidskrachten IBM Lotus Connections (nu: IBM Connections). Het gebruik moet leiden tot meer interactie en kennisuitwisseling tussen de werknemers die niet altijd op kantoor zijn. Meer dan de helft van de IBM-werknemers werkt regelmatig thuis. 12 procent werkt permanent thuis en 20 procent is regelmatig onderweg. 6 procent werkt bij klanten en 3 procent werkt in industriële omgevingen.
Horan zegt dat IBM een bedrijf is dat aan ‘social business' doet. ‘We maken al jaren gebruik van verschillende samenwerkingstechnologieën en social media, zoals instant messaging en blogs. Zo zijn er binnen IBM twintigduizend bloggers actief. 31.000 werknemers hebben zich aangemeld als expert in de Expetise Locator Service. Daar kunnen andere werknemers terecht als ze specifieke vragen hebben.'
IBM moedigt ook het gebruik aan van andere sociale media. Bijna tweehonderdduizend IBM-werknemers gebruiken Facebook. 218.000 staan op LinkedIn. twintigduizend werknemers doen actief aan Twitter. Ruim honderdduizend (voormalige) werknemers van IBM zijn lid van het sociale netwerkplatform The Greater IBM Connection.
Volgens onderzoeksbureau IDC leidde IBM in 2009 en 2010 de markt voor social business softwareplatformen. Deze markt groeide in 2010 wereldwijd met bijna 32 procent naar vijfhonderdmiljoen dollar omzet. In 2014 is deze markt goed voor twee miljard dollar omzet, aldus IDC.
Goed om te zien dat IBM zijn eigen producten gebruikt om de interne samenwerking te bevorderen. Een goede traditie wat mij betreft. Al zijn ze zeker niet de enige die veel investeert hierin.
Bedrijven waar mensen weinig persoonlijk contact hebben of door schaalgrote het onmogelijk is om mensen te vinden die je nodig hebt voor je werk, zullen we moeten investeren om de concurrentie op zijn minst bij te blijven.
Wat ik interessant vind is dat ze ook hebben geïnventariseerd hoeveel werknemers Facebook, LinkedIn en Twitter gebruiken. Dat zouden alle bedrijven moeten zodat ze goed inzicht hebben hoe de interne en externe sociale platformen elkaar aanvullen en ook een duidelijke (en relevante) policy voor het ‘samenleven’ van de verschillende sociale platformen op te stellen.