Virtualisatie? Kom nou, nieuw? Dat deed het mainframe al in 1832. Ja, echt hoor. En, wat zeg je? ‘Multie _ tiered _ storage’? Ouder nog ouder. Kon Palindrome al voordat Bill Gates überhaupt uit de luiers ging. Nee nee nee, cloud waar praat je over! Man, dát is echt oud. Het schijnt dat de Inca’s al wisten dat er wolken waren.
Elke dag is er weer iets nieuws en een week later is er wel iemand die je komt vertellen dat je echt niet meekomt als je hier geen gebruik van maakt. Vervolgens komt de afdelings-it-nestor, met zo’n Piggelmee baard, je uitleggen dat ze dit al drie keer eerder succesvol in- en weer afgevoerd hebben.
Vaak lijken organisaties te willen veranderen omdat iedereen het doet. Enige tijd geleden was ik met een adviestraject bezig en alles moest anders. Na enig onderzoek bleek echter dat de eindgebruikers tevreden waren, er bijzonder kosteneffectief gewerkt werd en dat de winst behoorlijk was. Natuurlijk was de glans er wel een beetje vanaf, maar was nu alle huidige hardware verouderd? En zou het vervangen van alles door nieuwe blinkende gevirtualiseerde omgevingen alles oplossen? Als losse oplossing? Nee, natuurlijk niet. Dat voegt alleen maar een extra beheercomponent toe. Maar wat over vijf jaar? Zouden ze dan nog slagvaardig (Agile noemen we dat tegenwoordig) zijn?
Waar veel it’ers nog stellen: 'You can not trust a computer you can lift' komt voor anderen de it al uit de wolken. Wat is wijsheid? Het antwoord zit zoals altijd in de vraag. Diverse technieken kunnen goed zijn, maar wat er nodig is wordt niet bepaald door het spielereigehalte, maar door wat het werkelijk toevoegt. Op welke behoefte van de business kunnen we inspelen met wat we vandaag hebben, maar wat we gisteren nog niet kenden?
Een organisatie moet inspelen op de continu veranderende omgeving,
een goedkopere concurrent of een nieuw product.
Dat kan tegenwoordig alleen nog maar als de it echt op orde is.
It heeft een verantwoordelijkheid. En die is aan het veranderen met de plaats van de it. Het is inmiddels meer dan een facilitator; het heeft zich ontwikkeld tot een fundament onder nieuwe business. Internetwinkels, de reistijden van de trein via een app en het volgende benzinestation op de route. Allemaal zaken die ict mogelijk maakt, maar ook waar je zonder it nooit aan had gedacht! Of toch niet..? Want wacht even: Elisha Gray patenteerde in 1888 al de tablet! En leek het dan in 1980 geen goed idee om boodschappen te doen vanaf de bank?
Soms bestaat de vraag al, maar wij (ja, ik ook) luisteren vaak niet. Met nieuwe technieken kunnen we problemen oplossen en zelfs nieuwe mogelijkheden scheppen waar onze business om zit te springen, waar een organisatie als geheel door innoveert. En om er achter te komen wat één ieder ‘tickt’, moet je praten. Echt praten, niet zenden terwijl je door Tweakers op je Android bladert. Niet roepen, terwijl je CEO Weekly op je iPad leest. Praten waarbij mogelijkheden en wensen elkaar vinden. Dan vind je nieuwe ideeën voor nieuwe uitdagingen, maar soms ook oude problemen die nu wel opgelost kunnen worden. De wereld verandert en it groeit mee.
Innovatie en groei worden pas mogelijk gemaakt als business en it elkaar vinden. Alleen samen komen we verder.
Alex, Helemaal raak.
Voor welk probleem is dit een oplossing is altijd een goede vraag!
Er zijn vragen waarop we het antwoord niet weten, maar veel vaker zijn er antwoorden waarop we de vraag niet weten! (vrij naar Claude Lévi-Strauss http://www.filosofiemagazine.nl/00/FM/nl/0/artikel/print/28426/Slavoj_%C5%BDi%C5%BEek:__Vergeet_al_die_politieke_onzin_.html en een interview met Zizek )
Onze taak als adviseur/consultant/architect/professional .. mens.. is om de vraag te formuleren.
Business en it. Alleen al door het benoemen wordt er weer een virtueel muurtje opgetrokken. Het verbaast me steeds meer dat, waar er in de digitale wereld nauwelijks nog grenzen zijn, mensen in de fysieke wereld zo in hun hokjes blijven zitten. Technische mogelijkheden maken hele nieuwe manieren van communiceren en samenwerken mogelijk.
Ik ben het in grote lijnen eens met de auteur dat het niet draait om ict-spullen. Zeker niet als het hypesaus met nieuwe termen betreft. Maar waar het gaat om benutten van internet mogelijkheden (bijv. vernieuwend gebruik van cloudtoepassingen) is IT wel een hele belangrijke aanjager. Daar zul je als organisatie actief mee aan de slag moeten omdat het nog vaak gemaakte onderscheid tussen ‘de digtale wereld’ en ‘de echte wereld’ in hoog tempo aan het oplossen is.
Alex,
Allereerst een leuk geschreven artikel. De voorbeelden die je aanhaalt zijn zeer herkenbaar.
Business en IT is daar van een leuk voorbeeld. Dit zijn bij sommige organisaties vaak nog 2 eilandjes. Echter zie ik daar de laatste jaren wel een positieve verandering in optreden.
Als klantzijnde kan je deze “virtuele muur” afbreken door zaken te doen met een partij die met je meedenkt op zowel technisch als strategisch vlak. Zo’n partij kan je helpen om deze barriere te overwinnen en soms ook optreden als businesspartner.