De aanbesteding van Dimpact voor nieuwe standaard front- en midoffice software verloopt moeizaam. Vier van de zes kanshebbers hebben zich teruggetrokken. Brein Informatisering, Inter Access, Logica en Pinkroccade beoordelen de tender als te risicovol. Alleen Atos en Exxellence zijn nog in de race. Dimpact is een coöperatie die voor zo'n dertigtal gemeenten gezamenlijke software voor front- en midoffice-functionaliteit regelt.
Medio 2012 loopt de huidige raamovereenkomst op basis van de eerste midoffice-aanbesteding met Atos (en Exxellence als onderaannemer) af. Doel van de nieuwe aanbesteding, deels gebaseerd op de reeds gerealiseerde producten, is het de komende zes jaar garanderen van de continuïteit van de Dimpact-oplossing bij de deelnemende gemeenten. Daarnaast moet de aanbesteding een uitbreiding op de bestaande functionaliteit opleveren.
Geen positieve business case
Vier van de zes geselecteerde partijen zijn inmiddels afgehaakt. Brein Informatisering, Inter Access, Logica en Pinkroccade laten in vergelijkbare reacties weten dat de combinatie van grote voorinvesteringen en een hoog ondernemersrisico geen goede business case oplevert. Daarbij speelt mee dat de scope van de aanbesteding gaandeweg is verbreed met documentmanagement- en contentmanagementsoftware, zonder dat daarvoor een extra vergoeding wordt gegeven.
Opmerkelijk genoeg zijn de twee overgebleven partijen dezelfde bedrijven die bij de eerste aanbesteding betrokken waren. Noch Atos noch Exxellence wil in het kader van de lopende aanbesteding uitspraken doen over de ontstane situatie. Dimpact onthoudt zich van commentaar en wil pas in een later stadium reageren.
Aanbesteding
In de zomer van 2011 publiceerde Dimpact de selectieleidraad voor de aanbesteding van een standaard frontoffice- en midoffice suite. Op basis van de ontvangen verzoeken tot deelname stelde de vereniging een top zes samen. Met dit zestal, – Atos, Brein (met partner Solviteers als systeemintegrator), Exxellence, Inter Access, Logica en Pinkroccade Local Government -, is Dimpact daarna een concurrentiegerichte dialoog aangegaan over het 'programma van eisen' in conceptvorm. Na de dialoogfase zou de aanbesteding op basis van een definitief programma van eisen starten. Na vertraging werd de inschrijvingstermijn verlengd tot uiterlijk 5 januari 2012. Van de top zes geven alleen Atos en Exxellence nu aan nog mee te doen aan de lopende aanbesteding.
Achtergrond
Lees verder: Dimpact-aanbesteding kent te veel haken en ogen
Lijkt me logisch dat Atos en Exxellence overblijven. Die gaan gewoon verder op hetgeen er al staat en m.i. was dat vooraf de bedoeling van Dimpact. Veel succes ermee!
Aanbestedingen begeleidt door Wouter Keller zijn nog nooit succesvol geweest! Dat hebben de afgehaakte partijen nu ook wel door. Kijk maar eens naar de aanbestedingen Andez I en II, Govunited en nu weer Dimpact.
‘T gaat ‘m niet worden mensen. Overheden kunnen tegenwoordig prima oplossingen direct bij professionele leveranciers kopen en ook nog eens onder de aanbestedingsgrens! de KING best gejatprijs 2011 laat twee duidelijke voorbeelden zien van overheden die goed samenwerken zonder dit soort dure bureaucratieën. 2012 wordt het jaar dat we gaan inzien dat grote aanbestedingen te duur zijn, mislukken en niet meer nodig zijn.
Dramatische ontwikkeling. Als veel belangrijke, toonaangevende marktpartijen afhaken, dan is dat een overduidelijk signaal van een ondeugdelijke aanbesteding. Van op papier fraaie, maar niet te realiseren ICT-systemen. In ieder geval is de dialoog tussen aanbesteders en marktpartijen zwaar onvoldoende geweest. Voor de burger betekent dat potentiële verspilling van publieke middelen. Geld van de burger dus. Wie gaat deze ervoor zorgen dat dat voorkomen wordt? Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Jammer om te zien dat er bij voorbaat al afgehaakt wordt omdat er overvraagd wordt, daarmee missen de Dimpact gemeenten de kans op een betere en/of goedkopere dienstverlening. Door de lat veel te hoog te willen leggen wordt nu precies het tegenovergestelde bereikt. Wel een prettige situatie voor Atos en Excellence die hun prijsstelling nu (bij gebrek aan concurrentie) naar boven kunnen bijstellen.
Jammer dat de aanbesteding zo loopt maar helemaal verrassend is het niet als je zo’n groot systeem gaat aanbesteden met relatief weinig deelnemers. Als zelfs Logica afhaakt terwijl die een redelijk vergelijkbaar systeem ‘op de plank hebben liggen’, is dat wel zorgelijk.
…Daarbij speelt mee dat de scope van de aanbesteding gaandeweg is verbreed met …
Megalomania? Alweer? We weten toch wat er dan gaat gebeuren?
Wat de klant wil, kan hij zich niet veroorloven.
‘Jammer’, ‘dramatisch’, ‘megalomania’? Als niet-betrokkene kan ik uit het stukje hierboven weinig afleiden over de redenen waarom de procedure loopt zoals hij loopt. Pakt het op termijn goed uit, gaan we dan allemaal claimen dat Dimpact het tenminste zo lekker doortastend aanpakte?
Volgens mij kunnen dit soort aanbestedingen terug naar 1 A4-tje: lever een oplossing om onze gemeente te helpen de e-overheid vorm te geven en efficiënter te werken. De investeringen in de informatievoorziening en de bedrijfsvoering dienen minimaal x% kosten te besparen p/j en in x jaar terugverdient te worden en aan te sluiten bij de ontwikkelingen in de maatschappij, punt. Vraag geen fiets maar vervoer. Dit geeft leveranciers de mogelijkheid oplossingen te bieden in plaats van software te leveren, die les hebben we toch al geleerd in de vorige eeuw. Succes Dimpact.
Hier sta ik niet van te kijken. Het is elke keer ‘denk groot en begin groot’, maar hierdoor ontstaan er zulke complexe aanbestedingen, die op voorhand al niet gaan slagen. Er zijn nu welk genoeg voorbeelden (ANDEZ etc.). Er daarbij worden er dan ook oplossingen aangedragen voor problemen die er helemaal niet zijn, want veel processen worden prima afgehandeld binnen gemeentes.
Het moet anders: ‘denk groot, maar start klein’. Dat biedt erg veel voordelen. De werkelijk nijpende problemen worden aangepakt. Ze worden snel aangepakt, omdat kleine implementaties sneller gaan. En men kan langzaam uitbreiden, omdat met ‘groot denken’ wel is voorbereid op grootschaligheid. Intussen zijn er al genoeg voorbeelden dat deze aanpak uitstekend werkt. Maar zolang gemeentes achter Wouter Keller aan blijven lopen, blijven we dit soort teleurstellingen houden.
Zodra de naam van Wouter Keller in beeld komt haken veel partijen al af. Deze persoon heeft te veel invloed op de besluitvorming binnen BV Nederland en verdient er ook nog eens veel geld aan (zijn goed recht overigens). Waarom sluiten huidige Dimpact gebruikers niet aan bij buurgemeenten op bestaande systemen? Dit kost minder en zal meer opleveren.