Gespannen zitten de kandidaten te wachten in de Redroom van talentenprogramma The Voice of Holland. Het is vlak voor de uitslag van de halve finale, de laatste stemmen worden geteld. Toch zal de uitslag niet verrassend zijn, meent internetminnend Nederland. Wie alle samengebrachte social media in de Redroom namelijk volgt, weet wie het tot de finale gaan schoppen.
Dan komt de eerste tussenstand van het stemmende publiek en dan blijkt dat de bellende en sms-ende kijkers anders denken dan de gebruikers van de speciale Thuiscoach-app en de verschillende social media. Andere kandidaten nemen de leiding over en voor iedereen wordt het onduidelijk wie de finale gaan halen. The Voice of Holland maakt net als vorig seizoen volop gebruik van alle technische mogelijkheden rondom social media, internet en apps. De koppelingen met sociale netwerken als Twitter en Facebook zijn verzorgd door Clockwork, de multimediatak van Ordina.
TripleIT
Social media en de The Voice of Holland zijn onlosmakelijke met elkaar verbonden. Zonder de kracht van social media kon het televisieprogramma niet zo succesvol zijn, maar de social media liften ook op het succes mee van TVOH, zoals het programma via de social media wordt afgekort. Bij de eerste live-uitzending ging Twitter zelfs plat nadat een enorme mensengroep via de website van TVOH op het sociale medium terecht kwam.
‘Helemaal aantonen dat het door TVOH kwam, kan ik niet, maar het was wel frappant', zegt Marcel Braakman, lead architect bij Ordina/Clockwork. ‘Wij willen niet dat TVOH down gaat, dus hebben we een high performance ict-infrastructuur samen met TripleIT opgezet met zeven webservers en een hele dikke MySQL-server.'
BMAT
Ordina/Clockwork heeft dus de ict-infrastructuur en de koppelingen met social media ontwikkeld. Vodafone is medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de apps van het televisieprogramma. Het tweede seizoen kwam daar een speciale app voor tablets bij die moest aansluiten bij de doelgroep. Volgens Braakman is dat ‘de bankhangende televisiekijker met een tablet op schoot die ondertussen berichten de wereld in knalt via social media.' Braakman: 'We zagen dat mobiel publiek steeds groter werd en dat de websites daarom ook speciale verschijningsvormen en bedieningsvormen voor tablet en smartphone hebben gekregen.'
Ook bouwde Ordina/Clockwork de website van TVOH. De dienstverlener deed de ontwikkeling hiervan op basis van PHP, Linux en het open source WordPress. Belangrijkste onderdeel hierin was de aanmeldsite voor kandidaten. Braakman: ‘Daarop was realtime geautomatiseerde stemanalyse gewenst. Hiervoor hebben we samengewerkt met BMAT, een Spaans bedrijf met unieke analysesoftware. Deze software hebben we aan onze op WordPress gebaseerde website gekoppeld via een Perl-script. Verder hebben we onze eigen Flash-applet ontwikkeld voor het uitlezen van de webcam en microfoon van de gebruiker en maken we gebruik van Adobe Flash Media voor het opnemen van deze stream op de server.'
Invloed van social media
Al die technische achtergronden gaan allemaal aan de kandidaten van de Voice of Holland voorbij. Zenuwachtig wordt er naar de panelen in de Redroom gestaard en een enkeling geeft een kort interview. De meest recente tussenstanden op de panelen in de ruimte wijzen uit dat Charly, Iris, Niels en Wouter naar de finale zullen gaan. Bewonderend wordt er gesproken over de mogelijkheden die al die technische middelen bieden. De meeste kandidaten danken hun populariteit dan ook aan de invloed van social media.
Zanger Erwin Nyhoff ook. Hij is fervent gebruiker van social media en hij is als enige kandidaat nog over van de auditanten die gebruikt hebben gemaakt van de stemanalysetool van Ordina/Clockwork en BMAT. Hij lijkt rustig onder het feit dat zijn naaste concurrent Niels Geusebroek populairder is bij alle gebruikers van de online hulpmiddelen. Hij heeft het ver geschopt. Zijn wedstrijd begon als een grap door via de auditietool een demo in te sturen. Hij had al wat in de muziekbusiness bereikt, maar toch werd hij geselecteerd om aan het tweede seizoen van The Voice of Holland mee te doen.
Laagste cijfer, toch door
Nyhoff dankt veel van zijn huidige succes aan de social media. Zo koppelde hij de stemanalyse aan zijn eigen Hyves-pagina en wist hij direct op een slimme manier stemmen voor zich te winnen. Hij weet als geen ander dat social media van doorslaggevende waarde zijn voor de populariteit van een artiest, product, merk of bedrijf. Maar of het genoeg is om de finale te bereiken, valt te bezien. Hij krijgt namelijk van de gebruikers van de Thuiscoach-app het laagste cijfer voor zijn optreden tijdens deze avond.
In deze halve finale van The Voice of Holland kregen de social media bijna volledig ongelijk. Drie van de vier voorspelde artiesten op basis van ‘likes', ‘trending topics' en het gemiddelde cijfer via de Thuiscoach-app haalden de finale niet Erwin Nyhoff wist de laatste ronde van het televisieprogramma wel te halen. Tevreden zit hij na afloop van de uitzending dan ook nog in de Redroom en stuurt hij nog wat reply's en (re)tweets de wereld in. The Voice of Holland, een prachtig technisch ingestoken programma waarin goed gebruik wordt gemaakt van nieuwe technieken. Wel jammer dat internet, social media en apps geen invloed hebben op de definitieve uitslag en deze bepaald wordt door oudere technieken als mobiele en analoge telefonie en sms.
Het bericht klopt niet helemaal. Icemobile heeft de Tvoh app gemaakt, de thuiscoach. Exmachina verzorgt de verwerking van de scores en de link naar de Red Room.
http://www.telecompaper.com/nieuws/vodafone-rtl-talpa-icemobile-presenteren-tvoh-app
Clockwork heeft ongetwijfeld de website ook geschikt gemaakt voor mobile en tablet.
Met de oudere technieken (sms + bellen) maken de commerciële omroepen omzet bij het stemmen. Met internet, apps en social media niet.
Conclusies zijn wel makkelijk te trekken, de waarde ervan bepalen niet.
Stemmen kost geld, Social Media zijn gratis. Het publiek wat stemt is wellicht niet het publiek dat veel met Social Media doet. En is het wel stemmen wat je Social Media doet? Als je iets zegt over een artiest betekent dat niet dat je die artiest ook de beste vind.
Het feit dat er veel gemeten wordt is wel weer leuk.
Als we het over stemmen hebben… Wat mij enorm dwars zit in dit concept en wat onder andere een reden is dat ik nooit per SMS/Telefoon zal stemmen is dit: Je mag meerdere keren bellen/SMS-en. Dat slaat toch nergens op? De hoeveel geld die je erin stopt heeft dus invloed.
Stel iemand heeft 1000 unieke stemmen. 1000 mensen vinden hem/haar de topper. De subtopper krijgt 1200 stemmen, alleen gemaakt door maar 250 mensen die meerdere keren gestemd hebben.
Ze zouden meerdere SMS-jes/Telefoontjes van 1 telefoonnummer moeten weigeren of maar 1 keer mee mogen tellen, maar dat gaat in tegen het financieel belang.
Voor mij verwaterd dit de waarde van het TV programma. Ik verlies ook sneller mijn interesse, de live shows heb ik verder niet meer bekeken op een momentje na.