Ictu, King en VGS bieden gemeenten een aanpak om hun bedrijfsvoering te verbeteren. Daarvoor hebben zij een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Met dit instrument, Vensters voor bedrijfsvoering, kunnen gemeenten prioriteiten stellen bij zowel bezuinigingsoperaties als nieuwe ontwikkelingen op onder andere het gebied van e-dienstverlening. Het ontwikkelen van beleid voor beide aspecten brengt gemeenten vaak in een spagaat.
Volgens ict-uitvoeringsorganisatie Ictu van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (King) en de Vereniging van Gemeentesecretarissen (VGS) zit de bedrijfsvoering van veel gemeenten in een spagaat. Met de huidige roep om een kleinere en efficiëntere overheid én de bezuinigingen, neemt de druk toe. Gemeenten moeten meer met minder doen. Tegelijkertijd vergen actuele thema's als digitale diensten, het nieuwe werken, duurzaamheid en de vergrijzing aandacht en inzet. Bovendien wensen burgers en ondernemers continuïteit en kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening.
Door snel opeenvolgende prioriteiten dreigen gemeenten het overzicht te verliezen. De VGS heeft samen met de partners Ictu en King daarom het initiatief genomen een nieuw instrumentarium te ontwikkelen voor deze complexe problematiek. Met als doel managers van de bedrijfsvoering bij gemeenten te helpen om de spagaat inzichtelijk te maken en stappen vooruit te kunnen zetten op weg naar slimmere bedrijfsvoering.
Meerwaarde voor managers
Dit instrument draagt de werknaam Vensters voor bedrijfsvoering. Daarmee willen de initiatiefnemers benadrukken dat bedrijfsvoering steeds vanuit verschillende invalshoeken bekeken dient te worden. Kosten zijn belangrijk, maar zijn niet het enige dat telt. Het gaat ook om maatschappelijke betrokkenheid, innovatie en klantgerichtheid. Het instrument moet meerwaarde bieden voor managers bij het onderzoeken, leren en vooral verbeteren van de eigen bedrijfsvoering.
De VGS neemt het voortouw, bijgestaan en geadviseerd door King. Ictu zal zijn kennis en expertise inbrengen voor het ontwikkelen van een diagnose- en benchmarkinstrument voor bedrijfsvoering bij gemeenten. In 2012 wordt het instrument verder ontwikkeld en getest.
“Het ontwikkelen van beleid voor beide aspecten brengt gemeenten vaak in een spagaat”
Een typisch voorbeeld van een ICT afdeling die als cost center wordt gezien. Het lijkt mij dat het invoeren van e-dienstverlening (= investeren aan ICT zijde – ICT als value center) juist kan leiden tot stijging van productiviteit en dus tot (kans voor) het besparen van kosten.
Goed initiatief. Wat ik ook vaak hoor is dat gemeentes naast het alleen signaleren van nieuwe ontwikkelingen, veelal behoefte hebben aan de ‘handen’ die helpen bij het invoeren van deze thema’s als digitale dienstverlening, nieuwe werken etc.