Systeemintegrator TenICT uit Leusden gaat samen met de Chinese netwerkleverancier Huawei een nieuwe netwerk leveren aan het BovenIJ Ziekenhuis uit Amsterdam. Hierbij wordt afscheid genomen van verouderde netwerkoplossingen van 3Com, dat nu onderdeel uitmaakt van HP.
Het BovenIJ Ziekenhuis heeft onlangs een aanbesteding afgerond voor het aanschaffen van een nieuwe netwerkinfrastructuur. TenICT en Huawei kwamen het beste uit op het gebied van kwaliteit, innovatie, schaalbaarheid, prestatie en prijs. De opdracht bestaat uit het vervangen van de zogenaamde actieve netwerkcomponenten waardoor het BovenIJ Ziekenhuis de komende jaren is toegerust op enerzijds de toenemende eisen op het gebied van gegevensbeveiliging en anderzijds op de toenemende mogelijkheden tot het gebruik van nieuwe technologieën binnen de gezondheidzorg.
Twee fasen
TenICT zal een 10 gigabit corelaag van Huawei implementeren. Deze corelaag kan gevirtualiseerd kan worden om de verschillende gebruikersgroepen van het BovenIJ te kunnen ondersteunen. Bovendien is hierdoor de weg vrij voor het BovenIJ om diensten aan derde partijen aan te bieden. Het huidige 3Com-netwerk van het BovenIJ zal hierdoor worden vervangen.
Het project bestaat uit twee fasen. Allereerst zal de core- en serverlaag worden vervangen door Huawei-apparatuur. In een tweede fase zullen ook alle access switches worden vervangen door Huawei-hardware. Het contract zal in 2012 worden geëffectueerd en heeft een looptijd van één jaar. Over de contractuele waarde willen de betrokken partijen geen uitspraak over doen.
Het Nederlandse TenICT en Huawei werken al sinds 2005 samen op het gebied van oplossingen in computernetwerken. Deze samenwerking heeft recentelijk onder meer geleid tot de gunning van het vervangen van het netwerk voor de Provincie Overijssel.
‘Spanning tree’ legde patiëntendossier plat
Een niet goed functionerende switch van het merk 3Com, nu onderdeel van HP, was de oorzaak van de netwerkstoring die op vrijdag 11 februari 2011 het BovenIJ Ziekenhuis in Amsterdam trof. Het duurde even voordat de fout was gevonden. Uiteindelijk bleek de ‘spanning tree' binnen de switch in de war. De storing leidde ertoe dat het patiëntendossier niet bereikbaar was, maar de servers bleven operationeel. Het probleem dat in de ochtend ontstond, werd pas 's avonds verholpen.